5.1 En ansvarlig og aktiv pengespillpolitikk
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til budsjettspørsmål 33 fra Fremskrittspartiet og svar fra
Kultur- og likestillingsdepartementet 21. oktober 2024 om lisensbaserte
spill og om hvor mye lisensbaserte spill vil kunne gi av overskudd
til ideelle formål i Norge. I svaret henvises det til en utredning
fra Rambøll i 2015 bestilt av Kultur- og likestillingsdepartementet:
Utredning av økonomiske konsekvenser av en mulig lisensordning for
pengespill. Rambøll konkluderte med at en lisensordning ville medføre
et tap i inntektene til det norske samfunnet på over 700 mill. kroner.
Flertallet viser
til at det også henvises til en utredning fra 2019 bestilt av Stiftelsen
DAM (daværende Extrastiftelsen): Vurdering av virkninger ved å endre enerettsmodellen
for pengespill i Norge av Oslo Economics. I rapporten konkluderte
Oslo Economics med at det var betydelig risiko for et inntektsbortfall
på mer enn 1 mrd. kroner ved overgang til en lisensmodell.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at det også i år
har kommet flere innspill i komiteens budsjetthøring om dagens ordning
for lotterier. Denne fungerer ikke optimalt. Det er bra at regjeringen
har prisjustert omsetningsgrensen for lotteriene, men det er behov
for å justere denne omsetningsgrensen ytterligere. Det er behov
for at frivilligheten for sine lotterier kan søke om å slå sammen
tillatelser til å drive lotterier, slik at lotteriene blir mer bærekraftige
og bringer inntekter til organisasjonenes formål. WWF og SOS-Barnebyer
har tillatelse til å drive Postkodelotteriet, og har i sitt høringsinnspill
til komiteens budsjetthøring skrevet at de ønsker å dele lotteriet
med over 20 andre organisasjoner, blant annet Amnesty Norge og Helsingforskomiteen. Disse medlemmer mener derfor at man bør sørge
for å beholde dagens omsetningsgrense når fem lotteritillatelser
reduseres til tre i 2026. Dette vil kunne gjennomføres innenfor
dagens enerettsmodell og ivaretakelse av trygghet for spillerne.
Da ordningen ble opprettet, måtte de fem lotteriene holde seg under
5 pst. av Norsk Tippings omsetning for ikke å utfordre den norske
enerettsmodellen. Norsk Tippings omsetning har siden da økt mer
enn prisjusteringen for lotteriene, og ved å beholde dagens omsetningsgrense,
med prisjusteringen, vil dette likevel ikke utgjøre mer enn ca.
4 pst. av Norsk Tippings omsetning i 2023. Det er også behov for større
grad av forutsigbarhet ved tildeling av lotteritillatelser, og disse medlemmer mener at det derfor vil være
ønskelig at disse tillatelsene gis på bakgrunn av klare kriterier
fremfor ved loddtrekning.
Disse medlemmer vil
også peke på at det fremdeles er behov for modernisering på lotterifeltet,
og at dette kan gjøres ved å legge til rette for digitale løsninger for
betaling og distribusjon, på lik linje med Norsk Tipping.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet viser til høringsuttalelse fra SMB
Idrett & Frivillighet. De peker på behovet for at digitale smålotteri
tas inn i pengespillforskriften. Dette medlem mener
en slik inkludering er på overtid, da det også for regjeringen burde
være åpenbart at vi lever i en digital tidsalder.
Dette medlem viser
til Representantforslag 56 S (2020–2021), der det foreslås å avvikle
dagens spillmonopol og erstatte det med en lisensmodell. Dette medlem viser til at Sverige og
Danmark har avviklet sine spillmonopol, og at svenske myndigheter
opplevde dobbelt så store provenyinntekter på sin lisensmodell enn
det de hadde budsjettert med. Dette medlem viser
til at hundretusenvis av nordmenn årlig legger igjen milliarder
av kroner hos utenlandske spillselskaper, og at rundt halvparten
av norske onlinespillere velger utenlandske spillselskaper, og viser
til Menon Economics rapport Erfaringer med lisensordning for pengespill
i Sverige, hvor det vises at en lisensmodell kan gi staten 770 mill.
kroner i inntekter. Dette medlem viser
også til at antall problemspillere i Norge har mer enn doblet seg
mellom 2013 og 2019, ifølge forskning ved Universitetet i Bergen
(UiB). En omregulering av det norske markedet med innføringen av
en lisensmodell vil være en bedre fremtidig løsning for det norske
pengespillmarkedet. Alle aktørene som norske spillere frivillig
velger å delta hos, vil være underlagt norsk lov, noe som vil sikre
bedre ansvarlighet og forbrukerbeskyttelse i forbindelse med avholdelse
av spill. På denne måten vil også omsetningen kunne komme norske
ideelle formål til gode, i stedet for å bli sendt ut av landet. Dette medlem viser til at inntekter fra
spillisens kan og bør gå til etterslep på finansiering av idrettsanlegg
og -aktivitet.