3.15.3 Post 70 Kjøp av persontransport med tog,kan overføres, kan nyttes under
post 71
Komiteen merker
seg at bevilgningen, i tillegg til å dekke vederlag etter den etablerte
ordningen med statlig kjøp av ulønnsomme persontransporttilbud, også
inkluderer helårseffekten på 262 mill. kroner for at rabatten på
enkelt- og periodebilletter for studenter på tog økes til 50 pst.,
og at prisen for barnebillett halveres. Komiteen merker
seg også at regjeringen vil vurdere eventuelle kapasitetsøkende
tiltak på jernbanen etter stengningen av Ring 1 i Oslo.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at partiene i budsjettavtalen for revidert nasjonalbudsjett
for 2024 ble enige om at regjeringen skal sikre direkte nattog mellom
Oslo og København og/eller Hamburg innen 2030. Disse partiene er
enige om at regjeringen i tillegg til nattog også skal sikre direkte
dagtog mellom Oslo og København og/eller Hamburg. Flertallet mener
at et dagtogtilbud mellom de to hovedstedene bør kunne etableres
på kommersielle vilkår, men at det kan være aktuelt med en viss
støtte i en oppstartsfase. Disse partiene er opptatt av at regjeringen
legger til rette for at mulige aktører kan starte opp et tilbud
så raskt som mulig, og senest innen 2026.
Flertallet er motstandere
av den såkalte jernbanereformen. Flertallet konstaterer
at de tidligere regjeringspartiene førte en politikk for oppsplitting
og privatisering av jernbanen som et ideologisk prosjekt som ikke
vil føre til et bedre transporttilbud, hverken for passasjerer eller
gods.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at regjeringen
har stanset konkurranseutsettingen av persontogtrafikken på Østlandet,
og også ønsker å slå sammen Flytoget og Vy. Disse
medlemmer vil ha mer konkurranse, ikke mindre, og mener at
det fra et kundeperspektiv er en særdeles dårlig idé å skulle slå
sammen Flytoget og Vy. Disse medlemmer viser
til at Flytoget har vært en ubetinget suksess, og at selskapet har
bidratt til at mye av trafikken til Oslo lufthavn Gardermoen foregår
med kollektivtransport. Flytoget har hatt fokus på kundevennlighet
og har vist innovative løsninger og kontinuerlige forbedringstiltak
for å sikre god kundetilfredshet. Det er grunn til å tro at en sammenslåing
vil gå ut over kundetilfredsheten til togkundene, og dermed andelen
av kunder som vil velge kollektive løsninger.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at arbeidet med
jernbanereformen startet i 2016. Før reformen var veldig mange enige
i at det var en uklar ansvarsfordeling i sektoren og altfor lite
kundefokus. Både Jernbaneverket, Flytoget og NSB pekte på løsninger
som lå tett opp til reformen som ble vedtatt av regjeringen Solberg.
Reformen har tydelig plassert ansvaret, og kunden skal stå i sentrum
i alle ledd. Disse medlemmer merker
seg at det har bidratt til et bedre togtilbud. Siden SJ Norge, Go-Ahead
og Vy Bergensbanen tok over driften av de konkurranseutsatte jernbanestrekningene,
har det kommet rundt 200 nye avganger per uke. Tilbudsforbedringene
er en direkte følge av konkurransene. At frekvensen øker, er et
viktig element for å gjøre tilbudet mer attraktivt for de reisende. Disse medlemmer viser til at jernbanereformen
både har bidratt til et bedre togtilbud for passasjerene og at staten
fikk mer jernbane for hver krone som ble brukt på sektoren.
Disse medlemmer mener
det er behov for å fortsette arbeidet med å utvikle jernbanesektoren. Disse medlemmer viser til at gjennomgangen
som er gjort av jernbanesektoren, identifiserte flere sentrale utfordringer,
blant annet at styringslinjene fra Samferdselsdepartementet ikke
har vært godt nok koordinerte, at ulik organisering av virksomhetene
har bidratt til ulike insentiver, at rolle- og ansvarsdelingen mellom
sentrale aktører ikke har vært tilstrekkelig avklart, og at sektoren
har manglet en felles strategi og vært dårlig koordinert. Disse medlemmer mener ikke at svaret
på disse utfordringene ligger i å gjenopprette ett stort statlig
monopolselskap. Disse medlemmer ønsker
å skru på elementer i reformen og vurdere hvordan økonomiske insentiver
i avtalene mellom dagens aktører kan sikre en mer enhetlig og samordnet
jernbanesektor. Disse medlemmer mener
også det må tas grep for å sikre at togmateriellet ivaretas på en
bedre måte.
Disse medlemmer registrerer
at regjeringen Støre, i stedet for å se fremover og løse utfordringene med
stadige innstillinger og forsinkelser på jernbanen, bruker all sin
energi på å komme tilbake til statsdrift for tog. Disse
medlemmer merker seg at det er kommet kraftige reaksjoner
fra ESA på direktetildelingen av Go-Aheads ruter på Sørlandsbanen,
Jærbanen og Arendalsbanen til Vy. Hovedregelen i norsk jernbane
er i dag konkurranseutsetting, med noen få unntak. Det er stilt spørsmål
ved om departementet hadde tilstrekkelig juridisk grunnlag til å
gjøre en midlertidig direktetildeling. I spørsmålene ESA har sendt
norske myndigheter, fremkommer det at de mener det foreligger en
«bindende instruks» fra departementet til Jernbanedirektoratet om
å direktetildele kontrakten til Vy istedenfor å utløse opsjonen
som ligger i avtalen med Go-Ahead. Disse medlemmer er
uenig i regjeringens underminering av regjeringen Solbergs jernbanereform
og vil fortsette å følge dette nøye i tiden fremover.
Disse medlemmer viser
til at det finnes bevis for at konkurranse på jernbanen fungerer.
Det finnes imidlertid ikke bevis for at et jernbanemonopol gir best mulig
avkastning og kundeverdi, selv om regjeringen gjentar dette. TØI-rapport
1104/2010 ser på de foreløpige erfaringene med konkurranseutsettingen
på Gjøvikbanen og finner at «konkurransen har bidratt til lavere kostnader
for det offentlige og bedre tilbud for passasjerene, uten at dette
har gått på bekostning av de ansattes lønns- og arbeidsbetingelser».
En fersk studie fra Europakommisjonen viser også at konkurranse
gir lavere priser, reduserte kostnader og økt kvalitet. Disse medlemmer viser videre til at Flytoget
har vært en suksess, selskapet har i en årrekke vært et av transportselskapene
med høyest kundetilfredshet. Flytoget har bidratt til innovasjon
og har levert på kundeopplevelse, og har i tillegg hatt en betydelig
vekst i antall reisende. Også SJ Norge og Go-Ahead har etablert
nye populære tilbud for de reisende og bidratt med en innovasjon
i norsk jernbane. Disse medlemmer minner
til slutt om at konkurranseutsettingen har resultert i rundt 200 nye
avganger, og at disse tilbudsforbedringene er en direkte følge av
konkurransene.
Disse medlemmer ønsker
at flere jernbanestrekninger skal åpnes for konkurranse. En mer
åpen jernbanesektor med mer konkurranse er et gode for brukerne
av jernbanen, som får et billigere og bedre tilbud. Samtidig sparer
staten penger som igjen kan investeres i sårt tiltrengt fornyelse
og opprustning av jernbanen. Disse medlemmer mener
regjeringen Støre bør tenke mer på hva som tjener kundene og skattebetalerne,
og legge sine ideologiske skylapper til side.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til Venstres alternative budsjett, der denne
posten foreslås økt med 270 mill. kroner ut over regjeringens budsjettforslag
for å redusere billettprisene på tog med ti pst.