2.2.4 Generelle merknader fra Sosialistisk Venstreparti
Komiteens medlem fra Sosialistisk
Venstreparti mener Stortinget har et stort ansvar for å sikre
gode og miljøvennlige transportløsninger i hele landet. God infrastruktur
er viktig for levende lokalsamfunn og for folks hverdagsliv. Hensynet
til klima, ressursbruk og natur- og arealnedbygging må tillegges
avgjørende vekt i alle avgjørelser.
Transporten man planlegger for, må ikke kun
møte et kommende transportbehov, men også behovet for omstilling
til nullutslippssamfunnet. Veitrafikk, luftfart, sjøfart og anleggsmaskiner
står samlet sett for de største klimagassutslippene i Norge, og
disse skal mer enn halveres innen 2030. For å få til dette er det
nødvendig med en radikal omfordeling av samferdselsbudsjettet. Dette medlem viser til at Sosialistisk
Venstreparti vil at transportpolitikken skal bidra til å redusere
transportbehovet der det er mulig, flytte transporten over til miljøvennlige
og kollektive transportformer og redusere utbygginger som tilrettelegger
for klima- og naturfiendtlig transport. Dette
medlem viser til at Sosialistisk Venstreparti i sitt alternative
budsjettforslag prioriterer kollektivtrafikk, gang- og sykkelveier,
trygge hverdagsveier, bedre vedlikehold og skredsikring i tillegg
til vedlikehold av og investering i jernbane. Kutt i miljøfiendtlige
motorveiprosjekter vil muliggjøre en langt større bevilgning til
miljøvennlig transport enn i regjeringens forslag til budsjett.
Dette medlem vil
understreke at å ta vare på eksisterende infrastruktur er helt vesentlig
i omstillingen til et nullutslippssamfunn. Sosialistisk Venstreparti
vil derfor styrke arbeidet med vedlikehold av vei og jernbane. Det
er godt kjent at fylkesveinettet i store deler av landet er i svært
dårlig forfatning. Også på jernbane er det store utfordringer som
følge av manglende vedlikehold. Dette medlem vil
påpeke viktigheten av å ta igjen etterslepet på fylkesvei og jernbane
for å sikre trygg ferdsel i hele landet.
Sosialistisk Venstreparti er svært bekymret
for sosial dumping i transportsektoren. For å få bukt med problemet
mener dette medlem at jernbanereformen må
reverseres, oppsplittingen av jernbanen må stanses, og det må iverksettes
tiltak for å stoppe sosial dumping i luftfarten og på norske veier.
Frislippet i drosjenæringa må reverseres, og Sosialistisk Venstreparti
støtter forslagene fra Drosjeutvalget i NOU 2024:15 En bedre regulert drosjenæring.
Disse forslagene er helt nødvendige for å sikre en seriøs næring
med gode arbeidsforhold og at folk kan leve av å kjøre drosje.
Mer jernbane og mindre
fly og motorveier
Sosialistisk Venstreparti vil at jernbanen skal
binde byer og landsdeler sammen, som erstatning for firefelts motorveier
og fly. Nordmenn reiser mer med fly innenlands enn innbyggere i
de fleste andre europeiske land. Ut fra klimahensyn må bruk av fly
reduseres radikalt. Samtidig er det viktig å sikre et godt flytilbud
på kortbanenettet og jobbe for nullutslippsløsninger i flytrafikken. Dette medlem viser til at det i statsbudsjettet for
2025 bevilges 50 mill. kroner til tiltak i Luftfartstilsynet og
Avinor for å legge til rette for testing og demonstrering av null-
og lavutslippsluftfartøy. Sosialistisk Venstreparti viser til at
det også er behov for en satsing på forskning på null- og lavutslippsfly.
Sosialistisk Venstreparti viser til det store
vedlikeholdsetterslepet på norsk jernbane. Vedlikehold må få forrang,
også i jernbanesektoren. En viktig forklaring på behovet for vedlikehold
er andelen gamle enkeltspor og komponenter. I tillegg fører økt
trafikkvekst og mer ekstremvær til økt vedlikeholdsbehov. Jo lengre
det ventes, jo dyrere blir det å ta igjen etterslepet på jernbanen. Dette medlem viser til at Sosialistisk
Venstreparti har satt av 300 mill. kroner til vedlikehold av jernbanen i
sitt alternative budsjett, og mener regjeringen bør utarbeide en
finansieringsplan for å ta igjen vedlikeholdsetterslepet innen 2030.
Jernbanen må utgjøre et konkurransedyktig alternativ
til flytrafikken mellom de store byene, landsdelene og utenlands.
Når vi skal reise langt eller frakte gods over store avstander,
må vi velge jernbane. Dette medlem ønsker
derfor å skape et attraktivt og landsdekkende togtilbud for passasjerer
og gods. Sosialistisk Venstreparti mener det haster å bygge ut flere
jernbaneprosjekter, som modernisering av Bergensbanen, inklusive
Ringeriksbanen, og full utbygging av intercity med dobbeltspor hele
veien til Lillehammer, Skien og Halden. Dette
medlem vil trekke frem at det er viktig å opprettholde rasjonell
fremdrift for dobbeltspor Stokke–Torp–Sandefjord på Vestfoldbanen.
Sosialistisk Venstreparti har satt av 30 mill. kroner til dette
i sitt alternative budsjett. Dette medlem viser
også til viktigheten av fortgang i arbeidet med oppgraderinger av
blant annet Ofotbanen, Kongsvingerbanen, Trønderbanen og Jærbanen
samt ny jernbanetunnel gjennom Oslo. Dette
medlem ønsker en ny fullverdig utredning av Nord-Norgebanen.
På sikt må flytrafikken mellom de store byene i Norge erstattes
med høyhastighetstog, og derfor mener dette
medlem at vi trenger en ny høyhastighetsutredning. Dette medlem vil også vise til at togforbindelser
til utlandet bør styrkes. I sitt alternative budsjett har Sosialistisk
Venstreparti satt av 10 mill. kroner til en konseptvalgutredning
(KVU), som er neste trinn for å bedre togforbindelsen mellom Oslo
og Stockholm.
Sosialistisk Venstreparti mener det er på høy
tid å elektrifisere de gjenværende jernbanestrekningene i Norge. Dette medlem mener regjeringen må sette
i gang arbeidet med å elektrifisere Nordlandsbanen, Rørosbanen,
Solørbanen og Raumabanen. Dette medlem viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett, der det settes
av 100 mill. kroner til krysningsspor og oppstart av arbeidet med
elektrifisering av Rørosbanen.
Gods
Dette medlem viser
til at et svært viktig tiltak for å kutte klimagassutslipp er å
flytte godstrafikken over fra vei til sjø og jernbane. Dette medlem mener det må etableres en
ny grønn godskorridor mellom Oslo, Bodø, Harstad og Tromsø. Dette medlem mener at støtteordningen
for gods på bane bør bli flerårig for å sikre større forutsigbarhet
for selskapene. Sosialistisk Venstreparti har i sitt alternative
budsjett økt bevilgningen til tilskuddsordningen for mer gods fra
vei til bane med 30 mill. kroner.
Kollektivtransport,
sykkel og gange
Norske byer og tettsteder må bli mindre bilbaserte og
mer framkommelige, og man må ha nullvekst i personbiltrafikken i
byområdene. For at færre skal trenge bilen til jobb, barnehage og
skole, må satsingen på kollektivtrafikk, sykkel og gange trappes
kraftig opp. I en tid der flere har mindre å rutte med, er det også
svært viktig at det ikke går ut over folks evne til å benytte seg
av kollektivtransport. Sosialistisk Venstreparti vil bidra til bedre
og billigere kollektivtransport og flere gang- og sykkelveier og
har i sitt alternative statsbudsjett satt av 200 mill. kroner til
økte belønningsmidler i byområdene og 219 mill. kroner til å øke
statens bidrag til investeringene i store kollektivprosjekter til
75 pst. Dette medlem vil vise til at
fylkeskommunene spiller en sentral rolle i å tilrettelegge for et
kollektivtilbud i hele landet, og at flere fylkeskommuner har kuttet
i sine kollektivtilbud den siste tiden. Sosialistisk Venstreparti
har i sitt alternative budsjett satt av 500 mill. kroner til bedre
kollektivtilbud i fylkene, over kommuneramma.
Dette
medlem mener at den nasjonale TT-ordningen bør trappes opp
til å omfatte alle fylker. De som trenger tilrettelagt transport,
har rett til og er avhengige av en god ordning. Sosialistisk Venstreparti
mener alle brukere skal ha tilgang på samme tjenester uavhengig av
hvor i landet de bor. Dette medlem viser
til at Sosialistisk Venstreparti derfor bevilger 55 mill. kroner mer
enn regjeringen i sitt alternative statsbudsjett for å sikre fremdrift
i opptrappingen av TT-ordningen til å gjelde alle fylker. Dette medlem vil videre understreke at
tilbudet til brukere med særlig store behov for tilrettelagt transport
ikke må svekkes som følge av en utvidelse av ordningen. Dette medlem mener at for disse brukerne
kan det være hensiktsmessig at administreringen av TT-ordningen
gjøres av Nav, og mener dette bør vurderes nærmere.
Utslippsfri transport
Selv med en storstilt kollektivsatsing vil mange fremdeles
trenge bil, og det er avgjørende at veitransporten kommer raskest
mulig over på fornybart drivstoff. Dette medlem viser
til at Sosialistisk Venstreparti i sitt alternative statsbudsjett
foreslår å vri bilavgiftene slik at det lønner seg å velge utslippsfritt.
Elektrisk drevne ferger er på
full fart inn i trafikk i Norge, og det samme gjelder utslippsfrie
varebiler, lastebiler og anleggsmaskiner. Samtidig ser man at salget av
nye elvarebiler og ellastebiler ligger bak målsettingene for disse
kjøretøygruppene. Gjennom regler, avgiftspolitikk og støttetiltak
vil dette medlem fremskynde omstillingen
av hele transportsektoren mot nullutslipp. I tillegg må det tilrettelegges
for nødvendig ladeinfrastruktur.
Dette medlem vil
understreke viktigheten av å kompensere fylkeskommunene for de økte
utgiftene en overgang til nullutslippsferger innebærer. Fylkene
som har gått foran, må også få tilstrekkelig kompensasjon.
Dette medlem mener
krav om nullutslippsløsninger i hele transportsektoren vil bidra
til å redusere klimagassutslippene, få fortgang i omstillingen og
utvikle grønn industri. Sosialistisk Venstreparti mener at Norge
kan bli et foregangsland for innfasing av elektriske fly, slik man
har blitt det for elbiler og elferger.
Trygge bruksveier –
ikke overdimensjonerte og miljøfiendtlige motorveier
Nye motorveier skaper mer privatbilisme, økte
klimagassutslipp og naturødeleggelser og er svært kostbare. Disse
pengene kunne heller vært brukt på miljøvennlig transport. Derfor
vil Sosialistisk Venstreparti skrote miljøfiendtlige samferdselsprosjekter
som fergefri E39 på Vestlandet og E18 Vestkorridoren ut fra Oslo. Dette medlem vil også trekke frem E6
gjennom Lågendeltaet naturreservat i Innlandet som et svært miljøfiendtlig
motorveiprosjekt som må stanses. Planene om ny E6 Berkåk–Vindåsliene
i Trøndelag må nedskaleres. Sosialistisk Venstreparti vil heller
bruke pengene på miljøvennlige transportløsninger og på å sikre
de smale og farlige veiene mellom fergene og annen trafikksikring
og utbedring av eksisterende riks- og fylkesveier i distriktene. Dette medlem mener også Nye Veier AS må
avvikles.
Dette medlem mener
dagens prioritering av veiprosjekter er feil. I dag er det altfor
mange farlige strekninger, og etterslepet på vedlikehold av fylkesveiene
vokser. Forskjellen på veistandard mellom fylkesvei og riksvei øker
stadig, og ulykkesfrekvensen har hatt mindre nedgang på fylkesveiene.
Likevel blir stadig flere firefelts motorveier prioritert framfor
livsnødvendige ras- og skredsikringsprosjekter. Dette
medlem viser også til at det bevilges midler til oppstart
av fellesprosjektet Arna–Voss i regjeringens budsjett, et prosjekt
Sosialistisk Venstreparti har tatt til orde for i en årrekke.
I veinormalene er terskelen for smal firefeltsvei endret,
men innslagspunktet for større firefeltsvei er uendret. Dette medlem mener dette er svært uheldig,
ettersom etableringen av firefeltsveier fører til økt nedbygging
av natur og større klimagassutslipp. Også Det internasjonale energibyrået
(IEA) peker på at fartsgrensene på motorveier må begrenses til 100
km/t om man skal unngå mer enn 1,5 graders oppvarming. Sosialistisk
Venstreparti mener det er på tide å legge bort prinsippet om firefelts
motorveier i 110 km/t, og heller satse på 2/3-feltsveier med midtdeler,
som er bedre for både miljøet og trafikksikkerheten.
Å forbedre sikkerheten på veiene for å unngå
ulykker må prioriteres høyt. Dette medlem mener
trafikksikkerheten i E10 Flyplasskrysset ved Harstad/Narvik lufthavn
må følges opp. Dette medlem viser til den
økende mengden dødsulykker på norske veier og vil peke på viktigheten
av at nullvisjonen for antall drepte i trafikken videreføres. Vedlikehold
og ras- og skredsikring må prioriteres, og ny teknologi som kan oppdage
og varsle ras og skred på et tidlig tidspunkt, må tas i bruk. Sosialistisk
Venstreparti setter av 1 mrd. kroner i sitt alternative budsjett
til å bedre fylkesveiene og prioritere trygge og gode hverdagsveier.
Kyst
Dette medlem mener
det er viktig at havner og farleder utbedres og tilrettelegges for
mer miljøvennlig transport. Den statlige finansieringen av fiskerihavnene må
styrkes. Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis alternative budsjett, der det er satt av 70 mill. kroner
ekstra til utbedring av havner og farleder og 40 mill. kroner mer
til fiskerihavner.
Universell utforming
Sosialistisk Venstreparti mener at alle skal
ha mulighet til å benytte seg av kollektive og miljøvennlige transportløsninger
uavhengig av funksjonsevne, og mener derfor at universell utforming
må stilles som et absolutt krav i alle anbudsprosesser i transportsektoren. Dette medlem mener arbeidet med universell
utforming av plattformer og av- og påstigning på transportmidler
må trappes opp i tråd med målet om å oppnå at Norge blir universelt
utformet innen 2035.
Post
Sosialistisk Venstreparti er opptatt av å sikre
et godt posttilbud over hele landet. Dette
medlem mener det er uheldig at endringene i budsjettet vil
medføre mindre hyppig postlevering i distriktene.
Bedre samferdselsutredninger
Sosialistisk Venstreparti mener det er viktig
å raskt få på plass bedre samferdselsutredninger. For eksempel må
både indirekte utslipp fra materialbruk og utslipp fra nedbygging
av myr og andre naturinngrep inkluderes. Dette
medlem mener at det bør nedsettes et bredt sammensatt ekspertutvalg
for å utrede nye, mer bærekraftige modeller for samfunnsøkonomisk
lønnsomhet i samferdselsprosjekter.
Dette medlem viser
for øvrig til flertallsvedtakene fra behandlingen av Meld. St. 14
(2023–2024), Nasjonal transportplan 2025–2036, jf. Innst. 439 S
(2023–2024), og dette medlems merknader
til saken.