2.3.2 Høyre
Komiteens medlemmer fra
Høyre viser til Høyres alternative budsjett, som prioriterer
gode generelle rammevilkår og et skattesystem som skal stimulere til
levedyktige bedrifter, gjennom blant annet betydelig reduksjon i
den særnorske formuesskatten på arbeidende kapital. Disse medlemmer mener Norge må legge
til rette for et levedyktig næringsliv som bidrar med nye lønnsomme
jobber og skatteinntekter til fellesskapet. For å oppnå dette må
skattene for næringslivet reduseres betydelig, det må bli færre
reguleringer og mindre byråkrati og det må satses på kompetanse,
forskning og utvikling. Flere må få muligheten til å ta del i arbeidslivet.
Industrien og næringslivet må få hjelp til å innfri sin del av Norges
internasjonale klimaforpliktelser, slik at konkurranseevnen og grunnlaget
for videre vekst og utvikling opprettholdes. God tilgang til fornybar
energi vil være avgjørende for omstillingen av norsk næringsliv.
Disse medlemmer er
tydelige på at man ikke løser landets utfordringer ved å øke skattene. Disse medlemmer viser til at regjeringen
Solberg prioriterte å stimulere næringslivet til viktige steg i
retning et grønnere og mer digitalisert samfunn. Regjeringen Solberg
reduserte skatter og avgifter med nesten 40 mrd. kroner i sin regjeringstid,
og sikret dermed stabilitet og forutsigbarhet som ga mulighet for
investeringer og utvikling av bedrifter. Den grønne omstillingen
av næringslivet skjøt fart og investeringer i nye industriprosjekter,
med bruk av verdensledende teknologi, i alt fra bygg- og anleggsbransjen
til skipsfarten, akselererte.
Disse medlemmer er
bekymret for det totale skattetrykket, og de mange brå skatteendringene
som har kommet på kort tid under regjeringen Støre. Økninger i formuesbeskatning,
utbyttebeskatning, ekstra arbeidsgiveravgift og nå en exitskatt
utgjør både økte kostnader, og skaper usikkerhet og en betydelig
uforutsigbarhet for norsk næringsliv som er krevende, spesielt for norske
eiere. Særlig går dette hardt ut over små og mellomstore bedrifter,
som har et enormt behov for forutsigbarhet. Disse
medlemmer mener regjeringen burde prioritert reduksjon i offentlige
budsjetter fremfor videreføring av deres høye skatteregning til
norske bedrifter.
Disse medlemmer viser
til at mange bedrifter møter utfordringer som følge av regjeringens
endringer i innleieregelverket, som har gjort det vanskeligere å
leie inn nødvendig kompetanse. Utfordringene til reiselivs- og byggenæringen
som konsekvens av dette er kjent, men også konsulentbransjen, som
leverer tjenester innen teknologi og IT, opplever utfordringer.
Disse medlemmer viser
til de siste medlemsundersøkelsene fra Næringslivets hovedorganisasjon,
som viser lite fremtidsoptimisme i store deler av norsk næringsliv.
Disse medlemmer viser
videre til at regjeringen Støre tydelig har signalisert at den vil
videreføre en skatte- og næringspolitikk som har bidratt til økt
usikkerhet om sentrale rammevilkår, herunder omfattende og brå endringer
i skattenivå, innstramminger i regelverk for innleie, forslag om
nye lønns- og arbeidsvilkår for skipsfarten og forbud mot overskudd
for velferdsbedrifter.
Disse medlemmer er
bekymret over at regjeringens politikk svekker aktiviteten, jobbsikkerheten
og soliditeten i bedrifter over hele landet, og at konsekvensene
av dette vil merkes mer og mer de kommende årene.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen i Hurdalsplattformen sier den vil bidra til forenkling
for næringslivet. Ifølge en NHO-undersøkelse fra 10. november 2023
oppgir kun 0,3 pst. at deres byråkratibyrder har blitt mindre, 30
pst. at den er uendret, mens hele 60 pst. sier den har økt. Ifølge
regjeringens egne beregninger er de langt unna sitt eget forenklingsmål.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solbergs fullføringsreform ga en historisk utvidelse
av retten til videregående opplæring frem til fagbrev eller studiekompetanse.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen ikke viderefører den ekstra arbeidsgiveravgiften.
Den ekstra arbeidsgiveravgiften rammet ansatte og bedrifter med høy
kompetanse, og har bidratt til at Norge nå fremstår mindre attraktivt
for høykompetent arbeidskraft, som det er stort behov for i teknologisk
næringsliv, slik som IKT-næringer, forskningsmiljøer og teknologibedrifter.
Disse medlemmer mener
den ekstra arbeidsgiveravgiften, til tross for at den var midlertidig
og skal fases ut i 2025, sender et dårlig signal til alle som ønsker
å satse i Norge, og disse medlemmer er
bekymret for at det kan ta lang tid å gjenreise tilliten til Norge.
Regjeringens innstramminger i exitskatten i 2024 forsterker dette
inntrykket og gjør at tilgangen på kompetent arbeidskraft fra andre
land vil strammes til betydelig.
Disse medlemmer registrerer
at uforutsigbarhet rundt rammevilkårene skader investeringsviljen
og gjør kapitalmarkedet i Norge mindre attraktivt. Investeringer
legges på is og store prosjekter settes på vent. Gründere opplever
en regjering som ikke tar dem på alvor og stikker kjepper i hjulene
på deres satsinger med sine brå skatteendringer. Disse
medlemmer vil understreke at et av Norges fremste konkurransefortrinn til
nå har vært politisk stabilitet og forutsigbarhet for investeringer.
Nå bidrar økt politisk risiko til at investorer og gründere går
til andre land i Europa og USA for å investere i prosjekter, realisere
sine ideer og skape arbeidsplasser. Det er svært uheldig for innovasjon
og verdiskaping i Norge på sikt, når det nye næringslivet svekkes.
Det gjør også at store etablerte selskaper får færre muligheter
til å knytte seg til de samme aktørene enten gjennom oppkjøp eller
samarbeid. Dermed svekkes den samlede innovasjonsevnen i norsk næringsliv.
En reduksjon i det samlede skattetrykket for
bedrifter og norsk privat eierskap er viktig for å øke kapitaltilgangen
i norske bedrifter, noe som er helt nødvendig for at bedriftene
skal kunne skape nye arbeidsplasser og investere i grønn omstilling.
Disse medlemmer viser
til at mange bedrifter og virksomheter opplever mangel på riktig
kompetanse. Investeringer i forskning og utvikling er nødvendig for
et næringsliv som trenger mer kunnskap for å lykkes med utfordringene
Norge står overfor.
Disse medlemmer er
bekymret for at altfor mange står utenfor arbeidslivet, og mener
Norge trenger en kraftfull politikk for at flere kommer i jobb.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg leverte sterk vekst i bevilgningene til
høyere utdanning og forskning. For disse medlemmer er
det avgjørende å satse på kunnskap og kompetanse for å håndtere
samfunnsutfordringene, dekke kompetansebehov og bidra til verdiskaping
og trygghet for fremtidig velferd.
Disse medlemmer vil
bidra til forenkling og effektivisering, og mener at regjeringen
Støres hvileskjær i digitaliseringspolitikken har bremset mulighetene
for næringslivets omstillingsevne.
Disse medlemmer mener
Norge må ha en bærekraftig og innovativ offentlig sektor som tilpasser
seg brukernes behov. Disse medlemmer mener
det er viktig å tilby sammenhengende tjenester, og sørge for at fellesløsninger
virker på tvers av forvaltningsnivåer og sektorer.
Disse medlemmer viser
til at Norge har innbetalt nærmere 2 mrd. kroner til EUs program
for digital omstilling og bruk av digitale teknologier i samfunn
og næringsliv, DIGITAL. De norske ambisjonene for deltakelse i programmet
er blant annet å realisere synergier mellom DIGITAL og nasjonale
strategier, sikre anvendelse av DIGITALs kapasiteter for det brede
lag av norske private og offentlige virksomheter og utnytte finansiering
som DIGITAL tilbyr for å støtte nasjonalt samarbeid. Deltakelse
i prosjekter i programmet har derimot visst seg utfordrende som
følge av kravet om medfinansiering. Sammenlignet med våre naboland
ser man at Norge i mindre grad klarer å ta i bruk muliggjørende teknologi.
Støtte til generell medfinansiering vil derfor være et målrettet
virkemiddel for å gjøre det enklere for norske bedrifter, særlig
små og mellomstore bedrifter, å søke midler og delta i arbeidsprogrammer. Disse medlemmer viser til Høyres alternative
budsjett, der det er satt av midler til en generell medfinansieringsordning
for å muliggjøre økt norsk deltakelse i programmet.
Disse medlemmer viser
til Høyres alternative statsbudsjetter for 2022, 2023 og 2024, jf.
Innst. 2 S (2021–2022, 2022–2023 og 2023–2024), der det er foreslått
å gjeninnføre avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen (ABE).
Under regjeringen Solberg ga ABE-reformen en forutsigbar forventning
om effektivisering i offentlig sektor på driftssiden. Når det investeres store
midler i ny teknologi og digitalisering i offentlig sektor, skal
det føre til bedre organisering og mer effektiv tjenesteproduksjon
der gevinsten må kunne hentes ut i form av reduserte kostnader og
bedre tjenester. I en tid med strammere budsjetter for både husholdninger og
privat næringsliv må det forventes at også offentlig sektor fortløpende
vurderer mulighetene for å effektivisere driften. Disse
medlemmer forventer at alle deler av offentlig sektor jobber
for å effektivisere egen virksomhet og få mer igjen for pengene.
Disse medlemmer er
opptatt av at Norge skal innfri sine internasjonale klimaforpliktelser,
samtidig som det legges til rette for nye, grønne, verdiskapende arbeidsplasser.
Hvis verden skal lykkes med å kutte utslippene, må norske bedrifter
og deres grønne løsninger være med på laget. Disse
medlemmer vil ta markedet i bruk i miljøets tjeneste. Under
regjeringen Solberg falt utslippene med 8 pst., men med tempoet
under regjeringen Støre er det liten grunn til å tro at 2030-målet for
omstilling av norsk økonomi vil bli nådd. Disse medlemmer mener
at det næringsrettede virkemiddelapparatet må treffe på grønn omstilling,
og mener det bør etableres et punktutslippsprogram under Enova som
kan bidra til skalering av store utslippsreduserende tiltak.
Disse medlemmer er
opptatt av at Norge opprettholder posisjonen som en maritim stormakt.
En utfordring i dag er at investeringsbeslutninger i ny teknologi
legges på is som følge av kostnadsrisikoen. For å få fart på grønn
omstilling i skipsfarten vil innføring av differansekontrakter være
avgjørende. Disse medlemmer viser til
at grønn omstilling går for sakte, fordi det ikke er lønnsomt for
rederiene å gå over til drivstoff med bruk av fornybar energi. Disse medlemmer viser derfor til behovet
for å innføre differansekontrakter som kan dekke deler av merkostnaden
mellom fossile og grønne løsninger. Mange av de teknologiske løsningene
er fortsatt i et tidlig stadium og det vil ta tid å bygge nye fartøy
og tilrettelegge med nødvendig infrastruktur for alternativt bærekraftig
drivstoff.
Disse medlemmer viser
til at fra 1. januar 2024 ble skipsfarten en del av EU ETS (EUs
kvotehandelssystem). Inntektene fra kvotehandel fordeles mellom
medlemslandene, og en mindre andel går til EUs innovasjonsfond.
For EU-land er det bestemt at 100 pst. av ETS-inntektene skal gå
tilbake til grønne energi- og klimatiltak. Norge er i dag unntatt
fra kravet om øremerking gjennom tilpasninger i EØS-avtalen. For
Norges del kan det innebære en konkurranseulempe at man ikke er
på samme linje som resten av EU. Disse medlemmer mener
det derfor er viktig at det gjøres strategiske vurderinger om hvordan
midlene kan anvendes på en måte som sikrer den norske maritime næringens
konkurranse- og innovasjonskraft.