Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at det i budsjettforliket er foreslått tre endringer i
engangsavgiften for motorvogner. Flertallet viser
til at det er foreslått å fjerne de negative satsene for ladbare
hybridbiler med virkning fra 1. april 2025, at det er foreslått
å redusere innslagspunktet i CO2-komponenten i engangsavgiften
til 60 g/km fra 1. april 2025, og at det er foreslått å øke CO2-komponenten
i engangsavgiften for varebil med 10 pst. fra 1. april 2025.
Flertallet fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
Stortinget slutter seg til regjeringens
forslag til stortingsvedtak om engangsavgift på motorvogner mv. med
følgende endringer:
«Regjeringens forslag til vedtak om engangsavgift
på motorvogner mv. fremmes som romertall I.
Stortingets vedtak om engangsavgift på motorvogner mv.
nytt romertall II skal lyde:
II
Fra 1. april 2025 gjøres følgende
endringer:
I Stortingets vedtak om engangsavgift på motorvogner
mv. gjøres følgende endringer:
§ 3 første ledd bokstav a nr. 3 og 4 skal
lyde:
-
3. CO2-utslipp,
for motorvogn med plikt til å dokumentere CO2-utslipp
per
g/km
|
kr
|
0–60
|
0
|
61–118
|
1 444,72
|
119–155
|
1 618,96
|
156–225
|
3 142,49
|
over
225
|
5 012,88
|
-
4. Slagvolum, for motorvogner
uten plikt til å dokumentere CO2-utslipp
per
cm3
|
bensindrevne
|
ikke bensindrevne
|
|
kr
|
kr
|
0–500
|
62,60
|
48,00
|
501–1 250
|
125,26
|
102,24
|
1 251–1 650
|
214,53
|
175,20
|
over
1 650
|
220,25
|
180,21
|
§ 3 første ledd bokstav b nr. 3 og 4 skal lyde:
-
3. CO2-utslipp,
for motorvogn med plikt til å dokumentere CO2-utslipp
per
g/km
|
kr
|
0–84
|
0
|
85-114
|
489,47
|
115–150
|
548,52
|
over
150
|
1 064,58
|
-
4. Slagvolum, for motorvogner uten plikt
til å dokumentere CO2-utslipp
per
cm3
|
bensindrevne
|
ikke bensindrevne
|
|
kr
|
kr
|
0–700
|
17,49
|
13,41
|
701–1 250
|
38,65
|
31,55
|
1 251–1 650
|
89,36
|
72,97
|
over
1 650
|
91,75
|
75,06
|
§ 3 første ledd bokstav j nr. 3 og 4 skal lyde:
-
3. CO2-utslipp,
for motorvogn med plikt til å dokumentere CO2-utslipp
per
g/km
|
kr
|
0–87
|
0
|
88–118
|
356,72
|
119–155
|
399,74
|
over
150
|
1 047,49
|
-
4. Slagvolum, for motorvogner uten plikt
til å dokumentere CO2-utslipp
per
cm3
|
bensindrevne
|
ikke bensindrevne
|
|
kr
|
kr
|
0–700
|
15,82
|
13,66
|
701–1 250
|
30,93
|
25,24
|
1 251–1 650
|
71,51
|
58,40
|
over
1 650
|
73,42
|
60,07»
|
På bakgrunn av de foreslåtte endringene i engangsavgift
for motorvogner foreslår flertallet at
kap. 5536 post 71 økes med 17 mill. kroner grunnet fjerning av de negative
satsene for ladbare hybridbiler med virkning fra 1. april 2025,
at kap. 5536 post 71 økes med 7 mill. kroner grunnet reduksjon av
innslagspunktet i CO2-komponenten i engangsavgiften til
60 g/km fra 1. april 2025, og at kap. 5536 post 71 økes med 65 mill.
kroner grunnet økning i CO2-komponenten i engangsavgiften for
varebil med 10 pst. fra 1. april 2025. Flertallet foreslår
derfor at kap. 5536 post 71 økes med 89 mill. kroner, sammenlignet
med regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til Høyres alternative statsbudsjett for 2025,
der CO2-komponenten i engangsavgiften på varebiler økes
med 5 pst.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative
statsbudsjett, der det foreslås et tak i engangsavgiften. Dette settes
på 200 000 kroner for personbil og 150 000 kroner for vare- og bobil.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Rødts alternative statsbudsjett, der det
foreslås å sette ned innslagspunktet for CO2-komponenten
i engangsavgiften for personbiler fra 70 til 35g/km.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til Venstres alternative statsbudsjett,
der det bl.a. foreslås å sette CO2-komponenten i engangsavgiften
for varebiler til 50 pst. av personbiler, og nedjustere CO2-komponenten
i engangsavgiften fra 70 til 35 gram. Dette for å stimulere til
en raskere utskifting av fossile varebiler og personbiler til nullutslippsbiler
i tråd med Stortingets mål.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønnes
alternative statsbudsjett, der det foreslås å øke NOx-komponenten i
engangsavgiften til varebiler til samme sats som for personbiler
og fjerne CO2-rabatten. Dette medlem foreslår
også å redusere laveste innslagspunkt i CO2-komponenten
til 70 g/kg samtidig som alle avgiftene økes med 25 pst. Økningen
i stegene skjer på samme måte som regjeringen foreslår.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti slutter seg til regjeringens forslag.