Komiteens merknader
Komiteen viser til
Innst. 4 L (2024–2025) kapittel 6 om fagforeningskontingent, kapittel
7 om kontingent til visse yrkes- og næringsorganisasjoner, kapittel
8 om jordbruks- og reindriftsfradrag og kapittel 9 om særskilt fradrag
i barnepensjon.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg i innstillingen her til regjeringens øvrige forslag
om andre grenser og fradrag, med unntak av Stortingets skattevedtak
§ 6-5.
Flertallet viser
til at det i budsjettforliket er foreslått å opprettholde skattefrihet
for minste pensjonsnivå for enslige når dette økes med 6 000 kroner
fra 1. mai 2025.
På dette grunnlag fremmer flertallet følgende forslag:
Stortinget slutter seg til regjeringens
forslag til stortingsvedtak om skatt av inntekt og formue mv. for
inntektsåret 2025 (Stortingets skattevedtak) med følgende endringer:
Stortingets skattevedtak § 6-5 skal lyde:
Ǥ 6-5 Skattefradrag for
pensjonsinntekt
Fradraget som nevnt i skatteloven § 16-1 første
ledd skal være 36 000 kroner.
Beløpsgrensene som nevnt i skatteloven § 16-1 tredje
ledd skal være 276 400 kroner i trinn 1 og 422 950 kroner i trinn
2.»
På bakgrunn av den foreslåtte endringen
i Stortingets skattevedtak foreslår flertallet at
kap. 5501 post 70 reduseres med 105 mill. kroner, at kap. 5501 post
72 reduseres med 115 mill. kroner, og at kap. 5700 post 71 reduseres
med 145 mill. kroner, alle sammenlignet med regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til Høyres alternative statsbudsjett for 2025,
der beløpsgrensen for skattefritt utleie av løsøre økes. I tillegg
endres grensen for boligsparing for ungdom (BSU) slik at det gis
1 000 kroner mer i skattelette for de første 10 000 kroner spart,
og grensen for skattefradrag for gaver til frivilligheten økes til
30 000 kroner. Fagforeningsfradraget senkes dessuten noe for å gi
rom for skattelette på moderate inntekter. Høyre vil også gjennomføre
et forsøk med jobbfradrag for unge for at flere skal komme i arbeid.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative
statsbudsjett, der det foreslås å fjerne fagforeningsfradraget, jf.
Innst. 4 L (2024–2025) kapittel 6. Disse medlemmer ønsker
full organisasjonsfrihet og ønsker ikke at staten økonomisk skal
forskjellsbehandle arbeidstakere avhengig av om den enkelte velger
å organisere seg eller ikke. Disse medlemmer prioriterer
å øke personfradraget til 150 000 kroner, noe som kommer alle arbeidstakere
til gode. Se punkt 3.1.1.3 foran i denne innstillingen. De som er
organisert, kommer også bedre ut med denne løsningen enn med fagforeningsfradraget.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Rødts alternative statsbudsjett, der det
foreslås å fjerne fradrag for sparing i IPS-ordningen, å innføre
fradrag for all fagforeningskontingent, samt at det innføres et
tak som gjør at en person ikke får fradrag for gjeldsrentene for lån
utover de første 60 G med lån (om lag 7,5 mill. kroner) per person.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til Venstres alternative statsbudsjett,
der det bl.a. foreslås følgende endringer knyttet til ulike skattefradrag:
-
det innføres ett
nytt særfradrag for enslige forsørgere på 20 000 kroner for første
barn og 25 000 kroner for hvert påfølgende barn
-
det maksimale fradraget for individuell
pensjonssparing økes fra 15 000 kroner til 30 000 kroner
-
øvre grense for skattefradrag for gaver
til frivillige organisasjoner heves fra 25 000 kroner til 50 000 kroner
-
det gjeninnføres en ordning med skattefri
fordel på inntil 25 000 kroner ved ansattes kjøp av aksjer i eget
arbeidsgiverselskap
-
ordningen med aksjesparekonto utvides til
også å gjelde unoterte aksjer
-
det innføres en ordning med lavere midlertidig
inntektsskatt for utenlandske arbeidstakere med spisskompetanse
etter modell fra den svenske «expertskatt-ordningen»
-
oppjusteringsfaktoren på utbytte reduseres
fra 1,72 til 1,67
-
den skattefrie grensen for utleie av egen
fritidsbolig økes fra 15 000 til 50 000 kroner
-
fagforeningsfradraget reduseres til 4 500
kroner
forbrukslån og kredittkortgjeld unntas fra rentefradraget.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønnes
alternative statsbudsjett, der det foreslås å endre flere skattefradrag,
herunder å:
-
avvikle skattefradrag
for sparing i IPS-ordningen
-
innføre et makstak på skattefradrag på
gjeldsrenter som gjør at en person ikke får fradrag for gjeldsrentene
for lån utover 40 G (om lag 4,75 mill. kroner) per person
-
avvikle foreldrefradraget
-
innføre skattlegging av barnetrygden som lønnsinntekt
mot en kraftig økning av satsene
-
gjeninnføre verdsettelsesrabatt på 80 prosent
av listeprisen på elfirmabiler
-
innføre en ordning med redusert arbeidsgiveravgift i
en periode for oppstartsbedrifter.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative
statsbudsjett, der det foreslås å sette et tak i rentefradraget for
gjeld på 60 G, og øke fradragsgrensen for gaver til frivillige organisasjoner
fra 25 000 kroner til 50 000 kroner for personer og til 100 000
kroner for næringsdrivende.
Dette medlem viser
videre til sitt forslag om å forenkle foreldrefradraget, slik at
det gis for alle barn under 12 år uten krav til kostnader eller
dokumentasjon. Videre foreslår dette medlem å
øke fradraget fra dagens 25 000 kroner for første barn og 15 000
kroner for barn nr. to og utover, til 50 000 kroner for første og
andre barn og 100 000 kroner for barn nr. tre og utover.
Høyere sats for det tredje barnet og utover
er inspirert av Frankrike og begrunnet med at familienes marginalkostnad
ved det tredje barnet er mye høyere enn for barn nr. to, særlig
med tanke på boligutgifter. Frankrike har Europas høyeste fødselsrate,
og forskning derfra tyder på at dette grepet, sammen med dobbel
barnetrygd for barn nr. tre og utover, er blant de familiepolitiske
tiltakene som bidrar mest til landets høye fødselstall og at familier
i større grad kan få så mange barn som de ønsker.