1.2.2 Drøftingar med organisasjonane om talgrunnlaget
Talgrunnlaget for utrekning av lønnsveksten
som vert brukt ved regulering av grunnbeløpet og pensjonar, skal
gåast gjennom og drøftast med organisasjonane til pensjonistane,
dei funksjonshemma og arbeidstakarane før den samla lønnsveksten
vert fastsett, jf. forskrift 6. mai 2011 nr. 465 om beregning av
lønnsveksten som skal benyttes ved regulering av grunnbeløpet og
alderspensjon i folketrygden § 4.
Drøftingsordninga er ytterlegare formalisert
i avtale av 20. juni 2022 mellom regjeringen og pensjonistenes,
de funksjonshemmedes og arbeidstakernes organisasjoner om regulering
av folketrygdens grunnbeløp og pensjoner.
Formålet med drøftingane er å sikre, så langt
det er mogleg, ei felles forståing mellom partane om føresetnadene
som skal leggjast til grunn for reguleringa. Partane skal også vurdere
om det ligg føre særlege tilhøve som har påverka lønnsutviklinga
for einskildgrupper, og om effekten av dette skal haldast utanfor
ved fastsetjinga av lønnsveksten.
Etter at talgrunnlaget er drøfta med organisasjonane,
fastset Kongen, med heimel i folketrygdloven § 1-4, 19-14 og 20-18,
reguleringsfaktorar og satsar for minste pensjonsnivå.
I drøftingsmøta, som vert leia av arbeids- og
inkluderingsministeren, deltar:
-
Pensjonistforbundet
(SAKO-samarbeidet),
-
Seniorsaken,
-
Forsvarets seniorforbund,
-
Landsforbundet for offentlige pensjonister,
-
Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon,
-
Samarbeidsforumet av funksjonshemmedes
organisasjoner, Landsorganisasjonen i Norge (LO),
-
Unio,
-
Yrkesorganisasjonens Sentralforbund (YS)
-
Akademikerne.
Finansdepartementet er også representert.
I forkant av drøftingsmøta 16. og 23. mai 2024
vart det 8. april 2024 halde eit møte mellom organisasjonane og
Arbeids- og inkluderingsdepartementet der rapporten «Grunnlaget
for inntektsoppgjørene 2024» frå det tekniske utrekningsutvalet
for inntektsoppgjera vart gjennomgått.
Det låg heller ikkje føre «særlege tilhøve»
som skulle takast omsyn til ved berekninga av lønnsveksten.
Det var semje om talgrunnlaget.
Organisasjonane uttalte at dei er nøgde med
resultatet for 2024, og at talgrunnlaget er i samsvar med reguleringsreglane.
Pensjonistforbundet (SAKO) og SAFO meiner at trygdeoppgjeret
manglar ein sosial profil, og at Stortinget må ta ansvar. Organisasjonane
meiner den ordinære pensjonsreguleringa dei siste 10 åra (2014–2023)
ikkje har vore tilstrekkeleg til å halda oppe kjøpekrafta til pensjonistane.
Organisasjonane krev at pensjonistane får eit kronetillegg som kjem
i tillegg til den ordinære oppreguleringa, og foreslår at tillegget
blir øyremerkte eit løft av dei lågaste pensjonane, slik låglønnstillegg fungerer
i lønnsoppgjera. Alle som har ein pensjon under fattigdomsgrensa
(EU60) må givast eit løft. Organisasjonane er skuffa over at gjenlevendetillegget
frå og med årets trygdeoppgjer ikkje lenger skal auka på lik linje
med resten av pensjonen. Organisasjonane krev òg at det blir innført
ei etterlatenpensjonsordning for alderspensjonistar fødde i årskulla
omfatta av pensjonsopptening etter nytt regelverk.
Unio, FFO, LO, Akademikerne, YS, Forsvarets
seniorforbund, Senior Norge og LOP legg til grunn at resultatet er
i samsvar med reguleringsreglane, og krev at det i trygdedrøftingane
for 2024 skal takast omsyn til eit avvik i lønnsveksten i 2023 på
-0,05 prosentpoeng og eit avvik i prisveksten på 0,1 prosentpoeng.