3. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Per Vidar Kjølmoen, Bjørnar Skjæran, Anette Trettebergstuen og Torbjørn Vereide, fra Høyre, Henrik Asheim, Aleksander Stokkebø og Yngve Sætre, fra Senterpartiet, Dagny Sunnanå Hausken og Per Olaf Lundteigen, fra Fremskrittspartiet, Dagfinn Henrik Olsen og Gisle Meininger Saudland, fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Bergstø og lederen Freddy André Øvstegård, og fra Rødt, Mímir Kristjánsson, viser til at pensjoner under utbetaling skal reguleres i tråd med utviklingen i lønns- og prisvekst. Grunnbeløpet skal reguleres i samsvar med lønnsveksten. Komiteen viser videre til at tallgrunnlaget for reguleringen har vært drøftet med organisasjonene for pensjonistene, de funksjonshemmede og arbeidstakerne. Reguleringen for 2024 vil gi en vekst i gjennomsnittlig grunnbeløp på 5,15 pst., som innebærer en vekst i grunnbeløpet fra 1. mai på 4,56 pst. Nytt grunnbeløp fra 1. mai 2024 er 124 028 kroner. Alderspensjon under utbetaling og satsene for minste pensjonsnivå og garantipensjon vil øke med 2,76 pst. fra 1. mai 2024.

Komiteen viser videre til at et bredt flertall på Stortinget i mars 2024 vedtok, i forbindelse med behandling av Innst. 233 S (2023–2024) jf. Meld. St. 6 (2023–2024) Et forbedret pensjonssystem med en styrket sosial profil, at regler for regulering av minstesatser skal endres slik at de vil følge veksten i grunnbeløpet. Dette vil i perioder med reallønnsvekst innebære en høyere regulering av minstenivåene når nye regler er vedtatt og har trådt i kraft.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Rødt viser til at Stortinget tidligere har vedtatt å regelfeste at organisasjonene i forbindelse med de årlige trygdeoppgjørene kan forhandle om andre spørsmål med betydning for pensjonistene. Disse medlemmer mener at intensjonen med dette vedtaket ikke har blitt fulgt opp.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen i forslaget til statsbudsjett for 2025 gjennomføre Stortingets tidligere vedtak om at organisasjonene i forbindelse med de årlige trygdeoppgjørene skal kunne forhandle om andre spørsmål av betydning for pensjonistene.»

Disse medlemmer mener at regelfestingen må omfatte at det avsettes en pott til eldrepolitiske tiltak som organisasjonene kan forhandle med regjeringen om.

Disse medlemmer mener at minste pensjonsnivå skal være en pensjon til å kunne leve av uten at man skal gjøres avhengig av sosiale tilleggsytelser. Disse medlemmer mener det er uholdbart at minste pensjonsnivå i Norge er lavere enn EUs fattigdomsgrense EU 60, som nå er anslått til 297 350 kroner for enslige. Minste alderspensjonsnivå for enslige er anslått til 264 134 kroner.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen utarbeide en plan for årlig opptrapping av minste pensjonsnivå opp mot EUs fattigdomsgrense (EU60), hvor første steg i opptrappingsplanen gjennomføres i statsbudsjettet for 2025.»

Disse medlemmer viser til at gjenlevendetillegget fra og med årets trygdeoppgjør ikke lenger skal øke på lik linje med resten av pensjonen, noe som fremstår som usosialt. Dette er en uholdbar innstramning overfor en gruppe av enslige pensjonister og disse medlemmer mener at gjenlevendetillegget skal reguleres på lik linje med resten av pensjonen.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sørge for at gjenlevendetillegget reguleres på lik linje med resten av pensjonen og at dette gjennomføres i forbindelse med statsbudsjettet for 2025.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietviser til at Fremskrittspartiet i sitt alternative statsbudsjett for 2024 foreslo en økning i minstepensjonen med 10 000 kroner som en del av en opptrapping av minste pensjonsnivå til EU60.

Disse medlemmer viser til at siden regjeringen Støre overtok regjeringsmakten, har skattebelastningen for mange pensjonister økt. Dette kommer på toppen av den store prisveksten som rammer alle husholdninger samtidig som løpende pensjoner underreguleres. Disse medlemmer mener at dette er en uholdbar utvikling, og at skattebelastningen for pensjonister må reduseres.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener at i en tid med sterk prisvekst, økende fattigdom og forskjeller i makt og rikdom trengs en effektiv omfordelingspolitikk, for lave ytelser er en driver av videre fattigdom i Norge. Disse medlemmer mener at å havne utenfor arbeidslivet ikke skal være ensbetydende med fattigdom. Det er ikke verdig. Et trygt gulv å stå på er positivt for samfunnsdeltakelse og en forutsetning for en velfungerende velferdsstat.

Disse medlemmer mener at arbeidsavklaringspenger, uføretrygd og minstepensjoner må opp over fattigdomsgrensen.

Disse medlemmer mener at trygdeoppgjøret mangler en sosial profil, og viser til at pensjonister og trygdede med lav inntekt vil få en lavere inntektsvekst i kroner og ører enn mottakere med høyere inntekt med dagens reguleringsregime. Disse medlemmer viser til at det i lønnsoppgjør er vanlig med lavlønnstillegg og kronetillegg for å sikre at alle arbeidstakere får en rettferdig inntektsvekst, og mener at det bør vurderes tilsvarende ordninger for trygder og pensjoner. Disse medlemmene viser til skriftlig innspill fra Pensjonistforbundet og SAFO. Disse medlemmer mener en slik ordning kan være en systematisk måte å sikre egne løft for dem med minst utover den årlige prosentvise reguleringen, slik som Stortinget en rekke ganger har økt minstepensjoner og minsteytelser i statsbudsjett og revidert budsjett tidligere.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen utrede en ordning der det bevilges et kronetillegg til pensjonister og uføre med lav inntekt for å jevne ut økte inntektsforskjeller. For alderspensjonister bør økningen være slik at den sikrer alle et minimum på to tredeler av oppreguleringen for personer med lavlønnstillegg i frontfagsoppgjøret. For uføretrygdede bør økningen være slik at den sikrer alle minst tilsvarende lavtlønnsprofilen i frontfaget.»

Disse medlemmer viser til at regjeringen foreslo å fryse nivået på minsteytelser og garantipensjon på dagens nivå i Meld. St. 6 (2023–2024) Et forbedret pensjonssystem med en styrket sosial profil. Disse medlemmer viser til at dette ikke er en del av den inngåtte avtalen om pensjon. Derfor mener disse medlemmer at nivåene for minstepensjon og garantipensjon må økes.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen opprette en plan for årlig opptrapping av minstepensjon og garantipensjon for enslige opp mot EUs fattigdomsgrense (EU60), hvor første steg i opptrappingsplanen gjennomføres i statsbudsjettet for 2025 med en økning på 10 000 kroner.»

Disse medlemmer viser til skriftlig innspill fra Pensjonistforbundet og SAFO om å sette av en pott til fordeling i forhandling mellom organisasjonene og regjeringen til eldrepolitiske tiltak. Det handler blant annet om at pensjonister gjerne vil og kan bidra inn i frivillig arbeid, men at det bør legges bedre til rette for. En pott kan brukes til å styrke den lokale frivillige koordineringen gjennom eldrerådene for eksempel.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om en ordning med seniorpolitiske tiltak som skal forhandles mellom pensjonistenes organisasjoner og regjeringen.»

Disse medlemmer viser til at minsteytelsene på arbeidsavklaringspenger og uføretrygd er under fattigdomsgrensen. Disse medlemmer mener at disse ytelsene må økes, fordi ingen blir friskere eller mer motivert av å leve i fattigdom. Ringvirkningene på fysisk og psykisk helse er veldokumenterte.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget i statsbudsjettet for 2025 med en varig økning av minstesatsene på uføretrygd og arbeidsavklaringspenger med 0,05 G.»

Disse medlemmer viser til at den økonomiske sosialhjelpen er så lav at det er vanskelig å ha nok til livets opphold, og at den i noen tilfeller kan være svært detaljstyrende. Disse medlemmer mener derfor at den bør bli rausere, at flere utgifter regnes med i et nødvendig livsopphold, og at den må økes.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med evalueringen av den økonomiske sosialhjelpen fastsette en ny norm i tråd med SIFOs referansebudsjett.»