Søk

Innhold

11. Andre merknader og forslag

11.1 Arbeidsgiveravgift

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil avvikle den ekstra arbeidsgiveravgiften for inntektsgrunnlag over 850 000 kroner allerede fra inneværende år, og viser til sin hovedmerknad og forslag i Innst. 447 S (2023–2024) fra finanskomiteen om revidert nasjonalbudsjett 2024 under punkt 3.2.3.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I

I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjøres følgende endring:

§ 23-2 tolvte ledd fjerde punktum oppheves.

Nåværende femte og sjette punktum blir fjerde og femte punktum.

II

Loven trer i kraft straks med virkning fra og med 1. januar 2024.»

11.2 Merverdiavgiftsfritak for reparasjon

Komiteens medlemmer fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser til Venstres samlede forslag til skatte- og avgiftsendringer i forbindelse med behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2024, jf. Innst. 447 S (2023–2024). For å stimulere sirkulærøkonomi og et grønnere skatte- og avgiftssystem foreslår disse medlemmer å innføre merverdiavgiftsfritak på reparasjon av klær, sko, sports- og turutstyr, møbler og elektronikk.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I

I lov 19. juni 2009 nr. 58 om merverdiavgift gjøres følgende endring:

Ny § 6-15a skal lyde:

§ 6-15a Reparasjon

Omsetning knyttet til reparasjon av klær, sko, sports- og turutstyr, møbler og elektronikk er fritatt for merverdiavgift.

II

Endringen under I trer i kraft straks.»

11.3 Formuesskatt

Komiteens medlem fra Rødt mener det er riktig å øke formuesskatten for blant annet aksjeeiere og personer med dyre boliger, slik at det skapes et økonomisk handlingsrom for tiltak som bedrer kjøpekraften og levestandarden i de brede lag av befolkningen.

Dette medlem viser til Rødts alternative statsbudsjett for 2024, samt egne merknader og forslag til tiltak i Innst. 447 S (2023–2024), og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I

I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt gjøres følgende endringer:

§ 4-10 annet ledd tredje punktum skal lyde:

Prosentandelen skal likevel være 100 for den delen av den beregnede eller dokumenterte omsetningsverdien som overstiger 10 000 000 kroner.

§ 4-10 syvende ledd skal lyde:

(7) Verdien av næringseiendom settes til eiendommens beregnede utleieverdi. Verdsetting etter første punktum kan foretas ved bruk av differensierte kvadratmetersatser. Hvis skattyter krever det, skal verdien settes ned til eiendommens dokumenterte omsetningsverdi.

§ 4-12 første til tredje og femte og sjette ledd skal lyde:

(1) Børsnotert aksje verdsettes i alminnelighet til kursverdien 1. januar i skattefastsettingsåret.

(2) Ikke-børsnotert aksje verdsettes til aksjens forholdsmessige andel av aksjeselskapets eller allmennaksjeselskapets samlede skattemessige formuesverdi 1. januar året før skattefastsettingsåret fordelt etter pålydende.

(3) Ikke-børsnotert aksje i utenlandsk selskap verdsettes til aksjens antatte salgsverdi 1. januar i skattefastsettingsåret. Aksjen skal verdsettes etter annet ledd når skattyteren krever dette og kan sannsynliggjøre selskapets skattemessige formuesverdi

(5) Egenkapitalbevis i sparebank, gjensidig forsikringsselskap, kreditt- og hypotekforening og selveiende finansieringsforetak verdsettes til kursverdien 1. januar i skattefastsettingsåret. Er kursen ikke notert eller kjent, settes verdien til den antatte salgsverdi.

(6) Andel i verdipapirfond verdsettes til andelsverdien 1. januar i skattefastsettingsåret. Aksjeandel i verdipapirfond, jf. skatteloven § 10-20, verdsettes til aksjeandelens verdi.

§ 4-17 andre ledd skal lyde:

(2) Driftsmidler, unntatt eiendom som nevnt i skatteloven § 4-10 tredje og syvende ledd, verdsettestil skattemessig formuesverdi.

§ 4-17 tredje ledd oppheves.

§ 4-40 tredje punktum oppheves.

§ 4-40 nåværende fjerde punktum blir tredje punktum, som skal lyde:

Verdien av deltakerens selskapsandel settes til andelen av nettoformuen beregnet etter denne paragraf.

II

Endringene under I trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2024.»