Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Eigil Knutsen, lederen Tuva Moflag, Tellef Inge
Mørland, Nils Kristen Sandtrøen, Maria Aasen-Svensrud og Rigmor
Aasrud, fra Høyre, Tina Bru, Mahmoud Farahmand, Heidi Nordby Lunde
og Helge Orten, fra Senterpartiet, Kjerstin Wøyen Funderud, Ole
André Myhrvold og Per Martin Sandtrøen, fra Fremskrittspartiet,
Hans Andreas Limi og Roy Steffensen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Kari Elisabeth Kaski, fra Rødt, Marie Sneve Martinussen, fra Venstre,
Sveinung Rotevatn, fra Miljøpartiet De Grønne, Lan Marie Nguyen
Berg, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, viser
i tillegg til Prop. 91 L (2023–2024) også til Meld. St. 17 (2022–2023)
og Meld. St. 2 (2023–2024).
Komiteen viser videre
til at forslag om finansiering, fremmet i Prop. 104 S (2023–2024),
behandles i Innst. 447 S (2023–2024).
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Miljøpartiet De Grønne, viser til vurderingene gjort
i Meld. St. 17 (2022–2023), samt forslag til investeringsstrategi,
mandat, organisering og finansiering av Statens fond i Tromsø i
Meld. St. 2 (2023–2024) Revidert nasjonalbudsjett 2024.
Flertallet slutter
seg til regjeringens forslag til lov om Statens fond i Tromsø.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, mener det er avgjørende å styrke
den nordnorske konkurransekraften fremover for å sikre bosetting
og utvikling, særlig med hensyn til den skjerpede sikkerhetspolitiske utviklingen.
Dette flertallet viser
til at det i høringen er flere aktører som også ønsker en satsing
på unoterte investeringer i Nord-Norge, herunder Næringsforeningen
i Tromsøregionen, Norinova Invest, Troms fylkeskommune, Tromsø kommune
og Universitetet i Tromsø.
Dette flertallet merker
seg at finansiell kompetanse innen unoterte investeringer i Nord-Norge
vil kunne supplere kompetansen innen noterte investeringer som Folketrygdfondet
representerer. Staten har allerede en aktør som investerer i unoterte
verdipapirer på klimaområdet, Nysnø klimainvesteringer. Dette flertallet har merket seg at Nysnø
selv rapporterer om lav aktivitet i Nord-Norge sammenlignet med
i resten av landet.
Dette flertallet mener
at Nysnø klimainvesteringer, som et supplement til det nye fondet,
bør opprette lokal tilstedeværelse i Tromsø, og ber om at dette utredes
i løpet av 2024. Dette flertallet viser
til at disse kapitalforvaltermiljøene samlet kan bygge et helhetlig
økosystem for kapitalforvaltning i Nord-Norge, og bygge sterkere
bånd til norsk og internasjonalt kapitalmiljø i nord. Dette flertallet mener videre at det skal
vurderes om miljøene skal samlokaliseres. Dette flertallet understreker
at satsingen ikke isolert sett skal øke driftskostnader som andel
av forvaltningskapital for å sikre effektiv drift.
Dette flertallet understreker
at formålet med etableringen av Statens fond i Tromsø er å bidra
til å bygge sterkere kapitalforvaltningsmiljøer i nord. Sterke kompetansemiljøer
innen kapitalforvaltning vil kunne gi positive ringvirkninger for
Tromsø og Nord-Norge.
Dette flertallet viser
til at arbeidsgruppen som vurderte hvordan en ny kapitalforvaltningsenhet
i Tromsø kan etableres, påpekte at staten allerede er en betydelig
investor i det unoterte markedet. Samtidig ble det fremholdt at
det trolig ville være lettere å finne nisjer der staten ikke allerede
er til stede i det unoterte markedet. Som et alternativ til en modell
med unoterte investeringer la også gruppen frem et forslag med Folketrygdfondet
som forvalter, underlagt Finansdepartementet, men utenfor Statens
pensjonsfond.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Rødt, merker seg
at Folketrygdfondet over tid har oppnådd gode resultater og en kostnadseffektiv
forvaltning, og at regjeringens forslag innebærer et investeringsunivers
for Statens fond i Tromsø tett opp til markeder Folketrygdfondet
har kompetanse på.
Dette flertallet viser
til at fondet planlegges etablert med en ramme på 15 mrd. kroner,
som kan økes på et senere tidspunkt. Dette
flertallet støtter departementets forslag om at fondet skal
investeres på markedsmessige vilkår, med mål om høyest mulig avkastning
til akseptabel risiko.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti går
imot regjeringens forslag til lov om Statens fond i Tromsø.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til Stortingets behandling
av Meld. St. 17 (2022–2023) Statens pensjonsfond 2023. I finanskomiteens
innstilling ba et bredt flertall regjeringen legge til grunn anbefalingene fra
arbeidsgruppen som har utredet en ny kapitalforvaltningsenhet i
Tromsø, om at en eventuell ny kapitalforvaltningsenhet lokalisert
i Tromsø først og fremst skulle investeres i unoterte aktivaklasser
og bygge videre på det eksisterende virkemiddelapparatet for næringspolitikken.
Disse medlemmer viser
videre til at regjeringen i Prop. 91 L (2023–2024) foreslår å opprette
en ny kapitalforvaltningsenhet som tvert imot ikke skal investere
i unoterte aktiva, og hvor det heller ikke redegjøres for bestillingen
fra Stortingets flertall, inklusive regjeringspartiene, om å gå
videre med arbeidsgruppens primære anbefaling. Regjeringen har ikke
fulgt opp stortingsflertallets klare anmodning, men heller foreslått
et nytt investeringsfond som på samme måte som Folketrygdfondet
skal investere i børsnoterte selskaper, med den forskjell at kontoret
skal være i Tromsø.
Som det framgår av øvrige merknader i denne
innstilling støtter disse medlemmer ikke
opprettelsen av en slik ny kapitalforvaltningsenhet av åpenbare
årsaker. Det er dyrt, vil medføre større risiko og dårligere avkastning
enn Folketrygdfondets tilsvarende investeringer og ha liten effekt
på kapitaltilgang og arbeidsplasser i landsdelen.
Etter disse medlemmers syn
blir heller ikke flertallets anmodning fra behandlingen av Meld.
St. 17 (2022–2023) dekket ved det nye forslaget fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti om at Nysnø klimainvesteringer,
som et supplement til det nye fondet, skal utrede lokal tilstedeværelse
i Tromsø.
Slik disse medlemmer forstår
flertallet skal Nysnø flytte én eller to ansatte fra Stavanger til
Tromsø, hvor disse skal få i oppdrag – innenfor rammene av den eksisterende
investeringskapitalen i Nysnø – å investere i unoterte selskaper
i Nord-Norge, som igjen skal bidra til klimagassreduksjoner samtidig
som kravene til høyest mulig avkastning i Nysnø skal opprettholdes,
og det uten at det skal øke driftskostnadene i selskapet. Etter disse medlemmers syn framstår dette som
en umulig oppgave.
Disse medlemmer ønsker
velkommen en diskusjon om Nysnøs mandat og investeringsunivers,
men mener at det må være gjenstand for en bred utredning og ikke
som politisk symbolpolitikk uten reelt innhold.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine merknader
da saken ble behandlet i Innst. 364 S (2022–2023) i fjor. Finansministerens
forslag om et fond i Tromsø som skal investere i mindre børsnoterte
selskaper i Skandinavia, vil trolig ha liten effekt på kapitaltilgang
og oppbygging av arbeidsplasser i landsdelen. Opplåningen av midler til
fondet vil ha en årlig kostnad på om lag 600 mill. kroner, som kunne
vært benyttet mer målrettet. Finansdepartementets tall over historisk
avkastning tyder videre på at fondets investeringsunivers vil medføre
høyere risiko og dårligere avkastning enn det Folketrygdfondet har
på sine investeringer i dag.
Det statlige eierskapet i Norge er allerede
stort. Disse medlemmer ønsker heller
å styrke det private eierskapet i Norge, og viser til sine alternative
budsjett for 2024, der blant annet skattene på norsk eierskap settes
ned. Disse medlemmer viser også til
at regjeringen Solberg i 2021 opprettet et eget investeringsfond
for Nord-Norge på inntil 600 mill. kroner sammen med private investorer,
organisert under Investinor AS.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Venstre har vanskelig for å se hvilket problem
det er regjeringen ønsker å løse gjennom å opprette Statens fond
i Tromsø. Regjeringen hevder selv at hovedhensikten er å bygge kapitalforvaltningsmiljøer
i Nord-Norge, som om det var et stort behov i landsdelen. Selv om
kapitalforvaltningsmiljøene i Nord-Norge og Tromsø er mindre enn
tilsvarende i f.eks. Oslo, Trondheim og Bergen, har finansbransjen
allerede en betydelig tilstedeværelse i landsdelen. Bare i Tromsø
alene var det i 2022 mer enn 600 sysselsatte personer i finans og
forsikring ifølge tall fra SSB.
Disse medlemmers største
innvending mot regjeringens forslag er at det opprettes enda et
statlig organ som skal investere statens kapital i norsk næringsliv og
i selskaper som i utgangspunktet ikke har problemer med kapitaltilgang.
Det eksisterer i tillegg allerede en rekke statlige fondskonstruksjoner
og kapitalforvaltningsmiljø i bl.a. Folketrygdfondet, Investinor,
Argentum og Nysnø. I tillegg framstår finansieringen av fondskapitalen
gjennom statlig låneopptak på i første omgang 15 mrd. kroner som
underlig, spesielt på bakgrunn av at fondet skal plasseres som et
separat kapitalinnskudd i Folketrygdfondet og forvaltes av samme
organisasjon. Det samme Folketrygdfondet som regjeringen foreslår
at det etableres en egen uttaksregel for. På den ene siden skal
regjeringen ta ut 10–15 mrd. kroner årlig av Folketrygdfondet som
i det alt vesentlige skal brukes til å finansiere økte offentlige
utgifter på statsbudsjettets utgiftsside. På den andre siden vil
regjeringen ta opp et lån på 15 mrd. kroner, jf. forslag i Prop.
104 S (2023–2024), som igjen medfører økte rentekostnader som må finansieres.
Altså overføres det kapital fra Folketrygdfondet til statsbudsjettet
slik at renteutgifter i forbindelse med et nytt fond underlagt Folketrygdfondet
kan betjenes, i stedet for å øremerke kapital som allerede er i Folketrygdfondet
til det nye fondet.
Disse medlemmer mener
prinsipielt at statens eierandeler bør reduseres og ikke økes ytterligere. Disse medlemmer deler vurderingene i
høringsuttalelsen fra NHO hvor organisasjonen skriver at:
«Staten har allerede et betydelig eierskap
i både noterte og unoterte markeder. Økte statlige investeringer
kan komme til fortrengning av privat kapital og eierskap. OECD har
kommet med anbefalinger om at det norske statlige eierskapet bør
reduseres. Vi kan ikke se at etableringen av nye statlige eierskap
er i tråd med begrunnelsene i eierskapsmeldingen. I kort fremstår dette
som en ubegrunnet og dårlig bruk av fellesskapets midler.»
Komiteens medlem
fra Venstre viser videre til Meld. St. 9 (2021–2022) Statens
pensjonsfond 2022 hvor det framgår at én hensikt også er å styrke
statens tilstedeværelse i nord. Dersom formålet er å etablere statlig
finansierte, høykompetente arbeidsplasser i Tromsø og styrke statens
tilstedeværelse, finnes det en rekke andre og mer målrettede måter
å gjøre dette på, som verken bidrar til økte kostnader i form av
renter eller som unødig og ubegrunnet øker statens eierskap i norsk
næringsliv. For eksempel kan polaravdelingen i Justis- og beredskapsdepartementet,
eller seksjon for nordområdene, polarsaker og ressurser i Utenriksdepartementet,
flyttes til Tromsø. Dersom formålet mer spesifikt er å opprette
kapitalmiljøer, kan forvaltningen av de to regionale Nord-Norge-fondene
som ble etablert i hhv. 2018 og 2021, og som i dag forvaltes av
Investinor i Trondheim, flyttes til Tromsø. Dette kan også løse
utfordringene som oppstod med private investorer til sistnevnte
fond høsten 2022.