Finansdepartementet legger i proposisjonen frem forslag
til lov om Statens fond i Tromsø. Forslaget tar utgangspunkt i vurderingene
i Meld. St. 17 (2022–2023) Statens pensjonsfond 2023 kapittel 6
om etablering av en ny enhet for statlig kapitalforvaltning i Tromsø.
Formålet med etableringen av Statens fond i
Tromsø er å bidra til å bygge kapitalforvaltningsmiljøer i Nord-Norge.
Etableringen vil kunne gi positive vekselvirkninger med andre kapitalforvaltere
i regionen gjennom at kompetanse bygges opp over tid og overføres mellom
ulike kapitalforvaltningsinstitusjoner. Gode kompetansemiljøer vil
kunne gjøre det mer attraktivt for andre kapitalforvaltere å etablere
seg i regionen. Det er ikke et mål at Statens fond i Tromsø skal
bidra med statlig kapitaltilgang for nordnorske selskaper spesifikt.
Departementet legger opp til at det statlige
særlovselskapet Folketrygdfondet, som i dag forvalter Statens pensjonsfond
Norge (SPN) og Statens obligasjonsfond, skal opprette et kontor
i Tromsø hvor Statens fond i Tromsø skal forvaltes fra. Investeringsuniverset
for det nye fondet bør med Folketrygdfondet som forvalter legges
nært opp til de markedene Folketrygdfondet har kompetanse på.
Fondet vil etableres etter modell av Statens
pensjonsfond og Statens obligasjonsfond. Det innebærer blant annet
at Statens fond i Tromsø ikke vil ha et eget styre eller en egen
administrasjon.
Departementet legger videre opp til at fondet
skal plasseres som et separat kapitalinnskudd i Folketrygdfondet.
I likhet med det som gjelder for Statens obligasjonsfond, legges
det opp til at finansieringen av fondet skal skje ved opptak av
statslån.
Finansdepartementet planlegger at fondet etableres
med en ramme på 15 mrd. kroner, som kan vurderes økt opp mot 30
mrd. kroner når det er høstet noe erfaring. Finansieringen må vedtas
av Stortinget. Departementet vil komme tilbake med nærmere vurderinger
av tallfestede økonomiske konsekvenser når forslag til finansiering
legges frem for Stortinget. Finansdepartementet vil redegjøre nærmere
for investeringsstrategien og forvaltningsmandatet når forslag til
vedtak om finansiering legges frem i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
2024. Forvaltningsmandatet vil bli fastsatt i etterkant av at Stortinget
har fattet vedtak om finansiering.
Departementet legger opp til at fondet skal
investeres på markedsmessige vilkår, og at målet med investeringene
i fondet skal være å oppnå høyest mulig avkastning til en akseptabel
risiko. Fondet skal forvaltes ansvarlig.
Departementet legger videre opp til at inntektene til
fondet vil utgjøres av avkastningen av de forvaltede midlene fratrukket
forvaltningskostnadene, og at uttak fra fondet må gjøres ved en
overføring til statsbudsjettet etter vedtak i Stortinget.
Lovforslaget har vært på høring. Bakgrunnen
for lovforslaget og høringen er nærmere omtalt i proposisjonen.
Den videre omtalen av lovforslaget i proposisjonen følger
lovens oppbygning; formålet med opprettelsen av fondet (§ 1), målet
med fondsinvesteringene (§ 2), eierskap mv. (§ 3), ansvaret for
forvaltningen og fondskapitalen (§ 4), inntektene til fondet (§ 5),
uttak av midler fra fondet (§ 6), evaluering av forvaltningen (§ 7),
utfyllende bestemmelser (§ 8) og ikrafttredelse og overgangsbestemmelser
(§ 9).