Arbeids- og inkluderingsdepartementet legger
i proposisjonen fram forslag om å videreføre midlertidige endringer
i lovverket som følge av ankomst av fordrevne fra Ukraina, med enkelte
endringer, til 1. juli 2026. De midlertidige endringene ble vedtatt
av Stortinget 7. juni 2022, jf. Prop. 107 L (2021–2022) og Innst. 352
L (2021–2022), og er videreført, med enkelte endringer, til 1. juli
2024, jf. Prop. 90 L (2022–2023) og Innst. 363 L (2022–2023). Det
vises i proposisjonen til at forslagene i lovproposisjonen knytter
seg til ulike departementers ansvarsområder, men presenteres samlet
for å gi et helhetlig bilde av behovet for å videreføre de midlertidige
endringene. Videre legger departementet fram forslag til endringer
i lov 8. mars 2002 nr. 4 om barnetrygd (barnetrygdloven).
Det pekes i proposisjonen på at for å kunne
håndtere og planlegge for en situasjon med fortsatt høye ankomster
er det nødvendig å videreføre de midlertidige endringene i lovverket
i en ytterligere periode, med enkelte endringer. Et viktig formål
med de midlertidige endringene er å støtte opp under målsettingen
om at flest mulig skal komme raskt ut i arbeid. Regjeringen har i
vurderingen av videreføring av reglene særlig vurdert endringer
som kan bidra til at flere kommer raskt i jobb. Regjeringen foreslår
blant annet midlertidige endringer i yrkestransportloven som har
som formål å bidra til at fordrevne fra Ukraina raskere kan ta arbeid
som bussjåfører.
Regjeringen er også opptatt av at ankomstene
til Norge må være bærekraftige over tid, og mer på nivå med de andre
nordiske landene, for å unngå at det tas imot flere mennesker enn
kommunene har kapasitet til å håndtere. Regjeringen har derfor igangsatt
flere tiltak og har også nylig hatt på høring forslag til lovendringer som
har som formål å få ankomstene nærmere nivåene i de andre nordiske
landene. Regjeringen vil i lys av utviklingen fremover vurdere om
det er behov for å foreslå flere endringer og tiltak for å kunne
håndtere ekstraordinære ankomster i tiden fremover.
De midlertidige endringene foreslås videreført
med enkelte tilpasninger i integreringsloven og barnehageloven.
I proposisjonens kapittel 9 omtales endringer
i integreringsloven (foreslås videreført med tilpasninger).
I proposisjonens kapittel 10 omtales endringer
i barnevernloven (foreslås videreført uten endringer).
I proposisjonens kapittel 12 omtales endringer
i opplæringsloven (foreslås videreført i gjeldende opplæringslov
uten endringer, foreslås videreført også i ny opplæringslov) og
barnehageloven (foreslås videreført med tilpasninger).
I proposisjonens kapittel 13 omtales endringer
i helselovgivningen (foreslås videreført uten endringer).
I proposisjonens kapittel 14 omtales endringer
i plan- og bygningsloven (foreslås videreført uten endringer).
I proposisjonens kapittel 15 omtales endringer
i husleieloven (foreslås videreført uten endringer).
Det foreslås også et midlertidig unntak i yrkestransportloven
fra botidskravet for kjøreseddel for fordrevne fra Ukraina som fremlegger
politiattest fra hjemlandet. Forslaget innebærer at kjøresedler
utstedt etter dette unntaket kun er gyldige for persontransport
med buss. I tillegg foreslås det sikkerhetsmekanismer og særskilte hjemler
i yrkestransportloven for politiets saksbehandling av søknader om
kjøreseddel for fordrevne fra Ukraina. Endringene i yrkestransportloven
omtales nærmere i proposisjonens kapittel 16.
Det foreslås at de midlertidige lovendringene
oppheves 1. juli 2026. Det vises i proposisjonen til at dersom det
blir behov for å gjøre endringer i de midlertidige lovendringene
eller videreføre enkelte bestemmelser etter 1. juli 2026, vil dette
høres og forslag til lovendringer fremmes for Stortinget.
Det foreslås videre i proposisjonen at dagens
bestemmelse i barnetrygdloven om etterbetaling av barnetrygd i opptil
tre år oppheves og erstattes av en ny regel om etterbetaling i opptil
tre måneder, og et unntak om etterbetaling i opptil tre år i enkelte
tilfeller, etter mønster av folketrygdloven. Det foreslås også en
ny bestemmelse som presiserer når personer med midlertidig kollektiv
beskyttelse tidligst kan anses som bosatt i Norge. Nærmere omtale
av endringene i barnetrygdloven finnes i proposisjonens kapittel
11.
I proposisjonens kapittel 2 gis en nærmere omtale av
bakgrunnen for endringene. Der omtales ankomst- og bosettingssituasjonen
for ukrainske fordrevne og en følgeevaluering av de midlertidige
endringene i lovverket som følge av ankomst av fordrevne fra Ukraina,
fra Proba Samfunnsanalyse og Advokatfirmaet Lund & Co DA av
2022. Videre fremgår det at forslag om å videreføre midlertidige
endringer i lovverket som følge av ankomst av fordrevne fra Ukraina
m.m. og forslag til endringer i barnetrygdloven har vært sendt på
offentlig høring, begge med forkortet høringsfrist.
I proposisjonens kapittel 3 gis en beskrivelse
av ordningene for registrering, mottak, kartlegging og bosetting,
i kapittel 4 gis en omtale av konstitusjonelle og folkerettslige
rammer for å håndtere ankomsten av et høyt antall fordrevne fra
Ukraina, og i kapittel 5 gis en omtale av andre lands rett, herunder
om EUs direktiv om midlertidig beskyttelse (2001/55/EF) og om Danmark,
Sverige og Finland.
I proposisjonens kapittel 6 gis en omtale av
ordningen med midlertidig kollektiv beskyttelse i utlendingsloven,
i kapittel 7 gis en omtale av behovet for videreføring av midlertidige
regler og ytterligere tilpasninger for at flere skal komme i arbeid,
og i kapittel 8 gjennomgås enkelte regler, herunder regler som berører
flere sektorer, regler som berører deltakelse i arbeidslivet og
økonomiske ytelser til livsopphold.
I proposisjonens kapittel 17 gis en omtale av
økonomiske og administrative konsekvenser av de enkelte endringene
og i kapittel 18 merknader til bestemmelsene.
Vedlegg 1 til proposisjonen gir en oversikt
over midlertidige regler og bruk av reglene.