Energidepartementet foreslår i proposisjonen endringer
i lov 29. juni 1990 nr. 50 om produksjon, omforming, overføring,
omsetning, fordeling og bruk av energi m.m. (energiloven). Det foreslås
å ta inn et nytt kapittel 4 A og gjøre endringer i energiloven § 10-2.
Det foreslåtte nye kapittelet i energiloven
inneholder fem paragrafer som regulerer avtaler om salg av strøm
mellom en forbruker og en kraftleverandør. Det foreslås å lovfeste
krav til informasjon om kostnader ved forbrukerens oppsigelse av
kraftavtale, og å presisere at kostnadene kan tilfalle både forbruker
og kraftleverandøren.
Videre foreslås det å innføre en såkalt nedkjølingsperiode
ved telefonsalg, dørsalg, standssalg og butikksalg. Ved tilbud om
kraftavtaler i disse salgssituasjonene innføres en nedkjølingsperiode
som medfører at forbrukeren tidligst kan akseptere tilbudet 24 timer
etter at det ble mottatt.
Det foreslås også at det innføres en oppsigelsesrett ved
endringer i avtalen til forbrukerens ugunst. Slike endringer kan
dessuten ikke tre i kraft før det er gått 30 dager siden skriftlig
varsel ble mottatt av forbrukeren.
Forbrukertilsynet og Markedsrådet gis etter
forslaget tilsynsmyndighet etter de nye bestemmelsene. Tilsynet
skal gjennomføres i tråd med reglene i markedsføringsloven, og overtredelsen
kan blant annet medføre overtredelsesgebyr.
Departementet foreslår videre at Reguleringsmyndigheten
for energi (RME), som har myndighet til å trekke tilbake konsesjoner
eller andre tillatelser etter energiloven § 10-2 ved brudd på loven,
gis hjemmel for tilbaketrekking av omsetningskonsesjoner ved brudd
også på enkelte andre lover enn energiloven ved å innta et nytt
annet ledd i energiloven § 10-2.
Formålet med endringene er ifølge Energidepartementet
å legge til rette for et mer velfungerende og forbrukervennlig strømmarked,
ved å gjøre det enklere for forbrukere å orientere seg i strømmarkedet
og bidra til at næringsdrivende konkurrerer om å tilby kraftavtaler på
en ryddig måte. Dette skal beskytte forbrukerne mot useriøse aktører.
Det foreslås også endringer i forbrukerkjøpsloven og
markedsføringsloven for å rette opp to inkurier.