3.7 Styring og finansiering av vår felles helsetjeneste
Komiteen viser til
at det foreslås en rekke endringer for finansieringen av sykehusene.
Dette innebærer blant annet:
-
Reduksjon av den
innsatsstyrte finansieringen fra 40 pst. til 30 pst.
-
Redusere kravet til egenkapital for investeringer
i sykehusene.
-
Endre rentemodellen på lånene i helseforetakene, slik
at det blir lavere rente.
-
At aktivitetsveksten i helseforetakene
ikke lenger skal finansieres med et krav til effektivisering på
20 pst.
Komiteen merker
seg at regjeringen vurderer å gjøre endringer i finansieringsmodellen
for fastlegeordningen for å legge til rette for tverrfaglighet,
tjenesteinnovasjon, samhandling og medisinskfaglig prioritering.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at helse- og
samhandlingsplanen følger opp flere av Sykehusutvalgets forslag
om å forbedre finansieringen av sykehusene. For å kunne møte en
befolkning som blir eldre, medisinsk og teknologisk utvikling og
store investeringsbehov må vår felles helsetjeneste styrkes økonomisk
i årene som kommer.
Disse medlemmer viser
til at det gjennom mange år har vært lagt til grunn urealistiske
forventninger til hvor mye som kan effektiviseres i norske sykehus. Hvert
år beregnes det hvor mye sykehusenes kostnader øker for å dekke
behovet i befolkninga, men sykehusene har bare fått dekket 80 pst.
av de reelle kostnadene, mens de resterende 20 pst. har måttet blitt
dekket inn ved effektivisering. Disse medlemmer mener
det er avgjørende at sykehusene fremover får dekket demografiendringene,
på samme måte som kommunene får.
Disse medlemmer mener
at sykehusene må sikres forutsigbare rammer og finansiering. Disse medlemmer vil derfor understreke
viktigheten av å redusere sykehusenes egenkapitalkrav ved store
investeringer og bedre rentebetingelsene. På den måten kan det bygges
store nok sykehus til riktig tid.
Disse medlemmer støtter
regjeringen i en ytterligere reduksjon i andelen aktivitetsbasert
finansering ned til 30 pst. Denne endringen vil gi økt strategisk handlingsrom
for sykehusene.
Disse medlemmer vil
understreke at for innbyggerne er det viktig å være trygg på at
man blir ivaretatt dersom en akuttsituasjon skulle oppstå, og at
for pasienter som er ofte til behandling, kan lang reisevei gjøre
at sykdommen tar større plass i hverdagen enn nødvendig. Men nærhet
kan ikke bli et hinder for kvalitet i tjenestene. Derfor er det
viktig at lokalsykehusene får rammene til å kunne rekruttere helsepersonell
med rett kompetanse. Disse medlemmer støtter
prinsippet om å desentralisere det vi kan og sentralisere det vi
må av hensyn til kvalitet.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen vil sikre et fortsatt desentralisert spesialisthelsetjenestetilbud
av god kvalitet. Det vil imidlertid være nødvendig med endringer
og utviklingsarbeid for å kunne ivareta dette også i årene framover. Disse medlemmer viser til at de regionale
helseforetakene har fått i oppdrag å vurdere hvilken elektiv aktivitet
som helt eller delvis kan flyttes fra større til mindre sykehus.
Medisinsk utvikling gjør det mulig å tilby tjenester på mindre sykehus,
for eksempel som dagbehandling. Utviklingen skaper også nye muligheter
for å yte tjenester nærmere pasienten, for eksempel i form av en
dialysesatellitt på et lokalmedisinsk senter, eller ved hjelp av
digitale løsninger. Disse medlemmer mener
at denne utviklingen er viktig for å kunne sikre nærhet til tjenester
samtidig som kvaliteten i tjenestetilbudet holdes oppe.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at det er avgjørende at beslutningsprosessene om planlegging, utvikling
og endringer i tilbudene i spesialisthelsetjenesten er kjennetegnet
av åpenhet, demokratisk medvirkning og innflytelse fra folkevalgte
i kommuner og fylkeskommuner, innenfor de formelle rammene som følger
av det statlige eierskapet. Disse medlemmer støtter
at regjeringen vil utrede om det er behov for endringer i spesialisthelsetjenesteloven
og helse- og omsorgstjenesteloven som kan bidra til bedre gjensidig
involvering i planleggings- og beslutningsprosesser for både helseforetak
og kommuner.
Disse medlemmer vil
påpeke at for å ivareta tillit og legitimitet er det behov for regelmessig
og en mer strukturert dialog om utfordringer, strategier og saker på
et tidlig stadium mellom ledelsen i helseforetakene og politisk
ledelse i kommunene og fylkeskommunene. Det er også viktig at kommunene
involverer spesialisthelsetjenesten ved planlegging og utvikling
av de kommunale helse- og omsorgstjenestene for å sikre sammenhengende
og gode helse- og omsorgstjenester.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, viser til sykehusutvalgets forslag i NOU 2023:8 om
endringer i avskrivingsreglene og det foreslåtte grepet om å endre
rentemodellen for lånene som helseregionene har i forbindelse med
større investeringer. I tiden fra sykehusutvalget startet sitt arbeid
og etter at utvalget la frem sin innstilling i februar 2023 har
rentenivået økt betydelig. Flertallet mener derfor
at det er grunnlag for å se enda nærmere på ordningene knyttet til
avskrivninger, rentemodeller og låneordningene for investeringer
i sykehus.
Flertallet fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
ulike ordninger for å håndtere avskrivningskostnader i sykehus og
alternative modeller for rentekompensasjon for sykehusbygg.»
«Stortinget ber regjeringen vurdere
å overføre kontraktsansvaret for fristbruddordningen til de regionale helseforetakene.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre merker seg at regjeringspartiene og Sosialistisk
Venstreparti kommer med forslag om nye utredninger for avskrivningskostnader
i sykehus og alternative modeller for rentekompensasjon for sykehusbygg. Disse medlemmer mener det er oppsiktsvekkende
at regjeringen, etter ha ledet Helsedepartementet i snart tre år
og etter Sykehusutvalgets NOU 2023:08, ikke evner å legge frem et
beslutningsgrunnlag for Stortinget om noe så avgjørende viktig som
bærekraftig styring og finansiering av sykehusene. Disse
medlemmer noterer seg at denne regjeringen nå skal bestille
nye utredninger og at mens dette pågår, vil det være usikkert hva
som er den langsiktige planen for sykehusfinansieringen i Norge. Disse medlemmer må forholde seg til de
forslag regjeringen faktisk fremmer i planen som Stortinget nå har
til behandling, og etterspør om regjeringspartiene og Sosialistisk
Venstreparti vil stille seg bak regjeringens forslag eller om det
nå skal råde uvisshet om sykehusfinansieringen. Disse
medlemmer merker seg at regjeringen ikke har tatt initiativ
til noen tverrpolitiske samtaler i Stortinget for å sikre stabilitet
og trygghet rundt viktige avklaringer om finansiering og styring
av sykehusene fremover. Disse medlemmer viser
til at det under regjeringen Solberg ble gjennomført viktige endringer
både i kravet til låneandel, fra 50 pst. av styringsramme P50 i
konseptfasen til 70 pst. av estimert kostnadsramme P85 i konseptfasen.
I tillegg ble det først fra 2017 åpnet for å øke avdragstiden på
statlige lån fra 20 til 25 år, og fra 2019 økt til 35 år. Det ble
også fra 2019 gitt mulighet til å ta opp annuitetslån. Med disse
endringene sørget regjeringen Solberg for at de regionale helseforetakene
kunne forbedre sin likviditet og gjennomføre større og viktige investeringer
i nye sykehusbygg, IKT og medisinsk-teknisk utstyr.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til regjeringspartiene og Sosialistisk Venstreparti sitt forslag
om å be regjeringen vurdere å overføre kontraktsansvaret for fristbruddordningen
til de regionale helseforetakene. Disse medlemmer vil
påpeke at den store utfordringen for norske pasienter er at det med
regjeringen Støre har blitt en høy vekst i ventetider i sykehusene,
med to uker på to år fra 2021 til 2023. Disse
medlemmer mener at den dramatiske økningen i fristbrudd skyldes
økende ventetider, og er svært skeptiske til forslaget om at de
regionale helseforetakene eventuelt skal overta ansvaret for fristbruddordningen.
Ordningen, som i dag administreres av Helfo, er pasienters sikkerhetsnett
når den offentlige helsetjenesten, det vil si helseforetakene, ikke
klarer å tilby pasienter behandling innen den medisinsk forsvarlige fristen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Pasientfokus, deler sykehusutvalgets bekymring for
hvor mange lederroller og styreverv enkeltpersoner kan inneha i
sykehusstyrer og helseregionene. Helseregionene har ulik praksis
for oppnevning av styremedlemmer til sykehusstyrene. I flere av
styrene i helseforetakene er det et flertall av medlemmene som bor
utenfor helseregionen, det kan være med på å svekke legitimiteten
for styringen av sykehusene. Samtidig har flere toppledere i helseregionene
styreverv i andre helseregioner enn der de jobber. Flertallet er
bekymret for at en slik praksis kan samle for mye makt på for få
hender. Flertallet mener regjeringen
bør sikre at de regionale helseforetakene har en enhetlig praksis
ved oppnevning av styremedlemmer i helseforetakene for å sikre legitimitet.
Flertallet merker
seg at det for mange syke er for vanskelig å få endret eller avbestilt
timer og konsultasjoner i spesialisthelsetjenesten. Det er derfor
viktig at det blir utviklet og innført nye og moderne systemer slik
at pasienten selv på en enkel måte kan endre tidspunkt for konsultasjoner. Flertallet er kjent med at en rekke sykehus
har fått ned andelen pasienter som ikke møter til timer gjennom
bruk av påminnelser på SMS og gjennom digitale løsninger, og at
flere sykehus har innført digitale selvbetjeningsløsninger. Slike
ordninger må bli vanlige i alle deler av tjenestene, og må prioriteres
i utviklingen av nye digitale systemer. Flertallet ser
med uro på at opptil 5 pst. av pasientene ikke møter opp til konsultasjoner.
Det gjør at kapasiteten i tjenestene ikke utnyttes godt nok, og
at ventetidene blir lengre enn kapasiteten skulle tilsi.
På denne bakgrunn fremmer komiteen følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
vurdere ikke møtt-gebyret for barn og pasienter innen psykisk helse,
og komme tilbake til Stortinget på egnet måte med en innretning
som i mindre grad er belastende for sårbare grupper.»
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Pasientfokus, mener at det er avgjørende at beslutningsprosessene
om planlegging, utvikling og endringer i tilbudene i spesialisthelsetjenesten
er kjennetegnet av åpenhet, demokratisk medvirkning og innflytelse
fra folkevalgte i kommuner og fylkeskommuner, innenfor de formelle
rammene som følger av det statlige eierskapet. Dette
flertallet støtter at regjeringen vil utrede om det er behov
for endringer i spesialisthelsetjenesteloven og helse- og omsorgstjenesteloven
som kan bidra til bedre gjensidig involvering i planleggings- og
beslutningsprosesser for både helseforetak og kommuner.
Dette flertallet vil
påpeke at for å ivareta tillit og legitimitet, er det behov for
regelmessig og en mer strukturert dialog om utfordringer, strategier
og saker på et tidlig stadium mellom ledelsen i helseforetakene og
politisk ledelse i kommunene og fylkeskommunene. Det også viktig
at kommunene involverer spesialisthelsetjenesten ved planlegging
og utvikling av de kommunale helse- og omsorgstjenestene for å sikre
sammenhengende og gode helse- og omsorgstjenester.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti mener
stabil og forutsigbar økonomisk styring er viktig for å skape grunnlag
for gode helse- og omsorgstjenester. Disse
medlemmer viser til at helsepersonell og helseledere nå står
i krevende utfordringer, og disse medlemmer har
lenge vært bekymret for at uforutsigbar og svak sykehusøkonomi får
konsekvenser for ansatte og pasienter. At regjeringen Støre ikke
avklarte sykehusbudsjettene før ved fremleggelsen av revidert nasjonalbudsjett
i 2023, satte lederne i landets sykehus i en svært vanskelig situasjon.
Dette kom i tillegg til at sykehusene ikke fullt ut er kompensert
for de siste års lønns- og prisvekst, og mange sykehus styrer mot
underskudd. Disse medlemmer er bekymret
for økte ventetider og etterlyser tydeligere grep fra regjeringen. Disse medlemmer viser til at Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti de siste årene har foreslått en styrket
sykehusøkonomi utover regjeringens forslag og konkrete tiltak for
å få ned ventetidene, blant annet gjennom økt kjøp av ledig kapasitet
hos private og ideelle.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus mener regjeringens
avvikling av fritt behandlingsvalg har gitt pasienter mindre valgfrihet,
særlig i behandlingen av alvorlige psykiske lidelser og ruslidelser,
og har bidratt til å redusere mangfoldet og kapasiteten i helsetjenesten ved
at flere anerkjente institusjoner har måttet legge ned.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti mener
planen ikke løser de mest kritiske utfordringene i helsetjenesten
i dag, nemlig at helsekøene er rekordlange, at pasienter venter
altfor lenge på helsehjelp, og at arbeidsbelastningen på sykepleiere
og leger er høy. Disse medlemmer viser
til at med regjeringen Støre har ventetidene for pasienter økt med
to uker på to år, sykehus går med underskudd og sykefraværet i helsetjenesten
er skyhøyt. Særlig mener disse medlemmer at
Nasjonal helse- og samhandlingsplan ikke tydelig nok ruster helsetjenesten
for å løse dette.
Særlig mener komiteens
medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet at det er grunn
til å frykte at ventetidene vil fortsette å øke når regjeringen ytterligere
reduserer den innsatsstyrte finansieringen og dermed ikke belønner
sykehusene for å behandle flere pasienter.
Komiteens medlemmer
fra Høyre mener dette er oppskriften på lengre ventetider
og viser til at da regjeringen Solberg økte den innsatsstyrte finansieringen
til 50 pst. og fjernet taket for hvor mange pasienter sykehusene
fikk behandle, ble ventetiden for pasienter betydelig redusert og
flere fikk helsehjelpen de trengte.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre
satsen for innsatsstyrt finansiering i spesialisthelsetjenesten
til 50 pst.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen instruere
helseforetakene om å kjøpe ledig kapasitet hos private og ideelle
leverandører innenfor somatikk, rus og psykiatri.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti merker seg at regjeringen
i stortingsmeldingen følger opp enkelte forslag fra Sykehusutvalget
om å sikre større forutsigbarhet for sykehusene blant annet ved
å kompensere fullt ut for endring i demografi ved å øke marginalfinansieringen
til 100 pst. Disse medlemmer viser til
at regjeringen følger opp forslag fra Sykehusutvalget om å endre
rammebetingelsene for investeringer i sykehusbygg med å redusere egenkapitalkravet
til 10 pst. for investeringer over 500 mill. kroner, og ved å endre
rentemodell for helseforetakene. Disse medlemmer vil
likevel bemerke at ingen av disse tiltakene alene styrker sykehusøkonomien, men
at det avgjørende vil være størrelsen på de totale budsjettene for
helseforetakene og hvor stor aktivitetsvekst utover demografi regjeringen
legger opp til i helsebudsjettene fremover.
Disse medlemmer merker
seg at regjeringen vil innføre en finansieringsløsning med beredskapsfinansiering
for å dekke Forsvarets behov for helseberedskap, men at dette kun
er svært kort omtalt i planen. Disse medlemmer har
derfor ingen mulighet til å vurdere om denne løsningen vil svare
opp Forsvarets behov for kapasitet i helse- og omsorgstjenesten
og om det faktisk er et ledd i en styrket helseberedskap i det sivil-militære helsesamarbeidet. Disse medlemmer mener regjeringen med
sin svært dårlige håndtering av prosessen i Helse Nord skapte stor
uro og usikkerhet, også når det gjelder fremtiden for sykehuset
i Narvik, som er et sentralt sykehus for Forsvaret i nord. Disse medlemmer er overrasket over at
regjeringen i omstillingsprosessen i Helse Nord ikke sørget for
at det ble tatt hensyn til Forsvarets behov både under ordinær tilstedeværelse,
under allierte øvelser og ved en krise- eller krigssituasjon. Disse medlemmer mener dette var en åpenbar
svakhet og mangel helt til regjeringen avklarte sykehussituasjonen
og fremtiden for det nybygde Narvik sykehus først i januar 2024.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg la frem den første nasjonale helse- og
sykehusplan i 2015 (Meld. St. 11 (2016–2019)), og senere fulgte
opp med den andre nasjonale helse- og sykehusplanen i 2019 (Meld.
St. 7 (2019–2020)). Nasjonal helse- og sykehusplan i 2015 var første
gang siden staten tok over sykehusene i 2002, at en regjering la
fram for Stortinget en helhetlig og konkret plan for utvikling av
spesialisthelsetjenesten. Med to nasjonale helse- og sykehusplaner la
regjeringen Solberg til rette for en demokratisk forankret, nasjonal
politikk for framtidens sykehus i Norge, hvor Stortinget satte de
overordnede politiske rammene for utvikling av framtidens spesialisthelsetjeneste.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide
en Nasjonal helse- og sykehusplan som fremmes for Stortinget hvert fjerde
år.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre merker seg at regjeringen understreker at spesialisthelsetjenesten
skal være statlig eid med regional styring av ressursene. Disse medlemmer merker seg at regjeringen
mener det innenfor helseforetakslovens bestemmelser og vedtekter
ligger muligheter for å sikre demokratisk, regional og politisk
innflytelse ved alle forhold som gjelder spesialisthelsetjenesten,
og at det derfor ikke er behov for lovendringer. Disse
medlemmer støtter dette. Disse medlemmer viser også
til Sykehusutvalgets overordnede vurdering om at spesialisthelsetjenesten
holder god kvalitet, og at utviklingen de siste fem til ti årene
har vært positiv, og at Norge ligger godt an i forhold til andre
OECD-land, samtidig som det er variasjon både i kvalitet og aktivitet
på noen områder.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at regjeringen i Nasjonal helse- og samhandlingsplan
legger opp til at innsatsstyrt finansering reduseres til 30 pst.
av sykehusenes totale driftsramme. Innsatsstyrt finansiering (ISF)
ble innført for somatisk spesialisthelsetjeneste juli 1997. Fra
2017 ble ordningen utvidet til også å omfatte polikliniske tjenester
innenfor psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert behandling
av rusmiddelavhengige, til tross for advarsler fra fagfolka. Resultatet
har vært at ansatte har måtte bruke mye av tiden sin på administrative
oppgaver og koding av pasienter, og at tilbudet til pasientene er
blitt dårligere. Dette medlem påpeker
at styringsform og finansieringsmodeller har direkte innvirkning
på tilbudet til pasientene. Innsatsstyrt finansiering innebærer
at hver behandling genererer penger, og et system med diagnoserelaterte
grupper (DRG) avgjør hvor mye en gitt behandling er priset. Det er
en modell som er hentet inn fra det amerikanske Medicare og utviklet
for et kommersielt, profittdrevet helsevesen. DRG-systemet innebærer
også at både helsepersonell og et relativt omfattende merkantilt
byråkrati i sykehusene må bruke mye tid på detaljert økonomisk koding
av diagnoser og prosedyrer.
Dette medlem vil
minne om at forskning viser at i praksis øker antall utførte behandlinger
i diagnosegrupper som justeres opp, mens de synker der behandlingene
blir priset ned (se for eksempel Melberg, Olsen og Pedersen i tidsskriftet
Health Policy, 2016).
Dette medlem viser
til Rødts representantforslag om gjennomgang og avvikling av innsatsstyrt
finansiering (Dokument 8:180 S (2021–2022), Innst. 416 S (2021–2022)),
og forslag i samme sak om å erstatte innsatsstyrt finansiering med
full rammestyrt finansiering innen poliklinisk psykisk helsevern
og tverrfaglig spesialisert rusbehandling.
Dette medlem mener
at markedstenkningen i sykehusene har vært en driver til kortere
liggetid og nedprioritering av tid- og omsorgskrevende pasientgrupper.
Det har gjort eldre til kasteballer mellom sykehus og kommunehelsetjenesten.
Fokuset på kortsiktig innsparing er ikke god samfunnsøkonomi eller
bra for folk - verken de som jobber i tjenestene eller pasientene.
Dette medlem mener
at økonomisk motivert effektivisering, sentralisering og privatisering
har svekket og svekker beredskapen i sykehusvesenet. Det bedriftsøkonomiske
regimet har systematisk sentralisert og bygget ned sengetall og
annen beredskap i sykehusene.
Dette medlem fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen avvikle
innsatsstyrt finansiering i spesialisthelsetjenesten.»
«Stortinget ber regjeringen i forslaget
til statsbudsjett for 2025 erstatte innsatsstyrt finansiering med
full rammestyrt finansiering innen poliklinisk psykisk helsevern
og tverrfaglig spesialisert rusbehandling.»
Dette medlem mener
at dagens finansering av sykehusbygg ikke sikrer tilstrekkelige
midler til kapasitet og areal, da investeringene går på bekostning
av driften. Det trengs en bedre finansiering av sykehusutbygginger som
sikrer at det er tilstrekkelige midler til å bygge sykehus med tilstrekkelig
kapasitet og areal, uten at investeringene går på bekostning av
driften
Dette medlem fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at investeringer i sykehusbygg holdes utenom driftsregnskapet til
sykehusene.»
Dette medlem viser
til at redusert sengekapasitet i sykehusene og økonomiske insentiver
til å skrive pasienter ut for tidlig belaster kommunal helse- og
omsorgstjeneste, som selv sliter med lite ressurser. Det må legges
til rette for reelt samarbeid, med tilstrekkelige ressurser både
i kommunene og på sykehusene, for at pasientens behov skal komme
i første rekke.
Dette medlem viser
til høringsinnspillet fra Fellesorganisasjonen til komiteen:
«Vi savner forslag og tiltak til finansieringsordninger
som bidrar til insentiver for kommunene og spesialisthelsetjenestene
i å prioritere forebyggende virksomhet og tjenester. Mange kommuner
har svært stram økonomi og økt press på kommunale tjenester.»
Komiteens medlemmer
fra Rødt og Pasientfokus viser til at det har vært en massiv
overføring av oppgaver fra sykehusene til kommunene, uten at det
har blitt sikret tilsvarende økte ressurser eller kompetanse. Kommunene
har gått fra å drive omsorg til å skulle ta hånd om pasienter som
kommer rett fra operasjonsbordet, kreftpasienter i aktiv behandling
og mennesker med alvorlig psykisk sykdom. Kommunene blir straffa
med bøter om de ikke kan ta imot pasientene sykehuset mener de skal
kunne håndtere, uavhengig av om kommunen er i stand til å kunne
gi forsvarlig hjelp til pasientene. I 2022 lå pasienter på sykehus
nesten 72 000 døgn etter at de var utskrivningsklare. Det kostet kommunene
395 mill. kroner til helseforetakene (Rapporten fra helsedirektoratet:
Utskrivningsklare pasienter – utvikling og variasjon i spesialisthelsetjenesten
og forløp etter utskrivning, publisert 1. mars 2024). Bøter mellom
ulike helsetjenester er ikke en god måte å sikre samhandling på,
det sikres gjennom god organisering og ressurser etter behovene.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
om at ordningen med dagbøter for overliggere i sykehus avvikles.»