Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Geir Adelsten Iversen
og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank
Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre,
Guro Holm Skillingstad, viser til representantforslaget, Dokument
8:117 S (2023–2024) fra stortingsrepresentantene Roy Steffensen,
Terje Halleland, Frank Edvard Sve og Morten Stordalen om å redusere
bompengebelastningen i Ryfast. Komiteen viser
også til statsrådens svarbrev datert 22. april 2024. Brevet ligger
som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen viser til
at det i representantforslaget fremmes forslag om å be regjeringen
komme tilbake til Stortinget med forslag til tiltak som vil redusere
bompengebelastningen for pendlere i Ryfast.
Komiteen vil vise
til at dagens bompengeordning for Ryfast innebærer flere ulike ordninger
for å fordele bompengebelastningen mellom tyngre og lette kjøretøy,
nullutslippskjøretøy og de som passerer bommen sjeldent og ofte.
Det gjelder blant annet et passeringstak på 40 månedlige passeringer,
timesregel mot Bypakke Nord-Jæren og rabatter for nullutslippskjøretøy
og biler med brukeravtale.
Komiteen mener det
er viktig at også utenlandske privatbilister betaler bompenger i
bompengeprosjekter i Norge, og merker seg at det fra i vår betales bompenger
fra nederlandske privatbilister etter at regjeringen har fått i
stand en avtale med Nederland om dette.
Komiteen vil vise
til at dagens takstnivå i Ryfast er lavere enn det som ble lagt
til grunn da bompengeordningen i sin tid ble vedtatt av Stortinget,
basert på lokale initiativ og prosesser. Komiteen viser
videre til at bompengesatsene gjennom tidligere behandling i Stortinget,
og etter lokale initiativ og prosesser, har blitt noe redusert sammenlignet
med de opprinnelige vedtatte satsene, samtidig som innkrevingstiden
ble utvidet til 20 år.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, vil vise til at Ryfast likefullt
er det bompengeprosjektet i Norge der bompengetakstene for privatbilister
per i dag er klart høyest. Flertallet ser
at summen den enkelte bilist må betale, blir høy ved daglig pendling,
og vil slutte seg til at det blir tatt initiativ for å redusere
bompengebelastningen for pendlerne. Flertallet har
også merket seg at regjeringen allerede har tatt initiativer i så
måte.
Flertallet merker
seg at statsråden skisserer noen ulike løsninger for å redusere
bompengebelastningen for pendlere, og at flere av disse krever godkjenning
fra garantistene Rogaland fylkeskommune og Stavanger kommune, samt
ny behandling i Stortinget.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, mener
det er viktig for legitimiteten til bompengeordningene at den samlede
belastningen for den enkelte ikke blir for stor, og at dette må
sees i sammenheng med hva som er en akseptabel belastning for å
få hverdagen til en vanlig familie til å gå opp.
Dette flertallet viser
til at Ryfast er en viktig pendlervei for mange både i Ryfylke og
på Nord-Jæren, og at økt mobilitet, kortere reisevei og enklere
pendling var en del av formålet med utbyggingen. Selv om belastningen
per passering er lavere enn hva som opprinnelig var planen da prosjektet
ble vedtatt, ser dette flertallet at
bompengebelastningen for de som bruker veien ofte, blir svært høy.
Når bompengebelastningen for pendlere blir for høy, uteblir den
positive utviklingen og utvidelsen av bo- og arbeidsmarkedsregionen,
og det er dette flertallets oppfatning
at det vil være riktig å ta grep som gjør noe med disse utfordringene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at å legge
til rette for lokale og regionale arbeidsplasser, samt å gjøre det enklere
og rimeligere å reise til og fra jobb og skole, ligger til grunn
for regjeringens politikk.
Disse medlemmer viser
til statsrådens svarbrev, der det framkommer at regjeringen allerede
er i gang med å identifisere ulike tiltak som kan redusere belastningen
for pendlere i Ryfast, som for eksempel å redusere passeringstaket,
og disse medlemmer imøteser at dette
følges opp i dialogen med lokale parter. Disse
medlemmer vil videre vise til at de øvrige tiltakene som skisseres
i svarbrevet, er å anse som eksempler på mulige tiltak, og at det
ikke er tatt stilling til hvilke grep som skal gjøres.
Disse medlemmer registrerer
at Samferdselsdepartementet allerede har tatt initiativ til dialog
med de lokale partene, og er glade for at det er fremdrift i arbeidet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreta
en gjennomgang av bompengeprosjektet Ryfast, og snarest komme tilbake
til Stortinget med tiltak som vil redusere bompengebelastningen
for pendlere.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre merker seg at fylkeskommune og næringsliv ikke er
fornøyde med de tiltakene statsråden så langt har lagt på bordet som
forslag til å imøtekomme den krevende situasjonen som brukere av
sambandet opplever. Det er ikke nok å skyve ansvar og kostnader
over på næringsliv, bilister, fylkeskommune og kommune som sitter
med garantiansvar. Disse medlemmer mener
at statsråden må få fortgang i de prosesser og diskusjoner som er
satt i gang, slik at man kan finne gode og omforente kompromiss,
som reduserer de reelle kostnadene for brukerne. Dersom slike ikke
er å finne, må dette meldes tilbake til Stortinget i forbindelse
med statsbudsjettet for 2025.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til statsrådens svarbrev, der
det både omtales en mulig økning av innkrevingstiden for bompenger eller
at bompengebelastningen i større grad skal pålegges næringstrafikken
for å løse utfordringen mange opplever med de høye bompengetakstene
i Ryfast. Disse medlemmer mener at den
eneste holdbare løsningen for å få redusert bomtakstene i Ryfast,
uten at noen samtidig pålegges en ekstra belastning, er at den statlige
andelen i prosjektet økes. Disse medlemmer mener
dette er en rimelig løsning som vil komme alle bilister til gode.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen snarest
fremme forslag om økt statlig andel i prosjektet rv. 13 Ryfast,
slik at bompengebelastningen kan reduseres for alle.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti anerkjenner at Ryfast er blitt
svært dyrt for pendlere, og støtter derfor forslaget til Fremskrittspartiet
om å redusere bompengebelastningen for dagpendlere på strekningen.
Så mange som 12 pst. av barna i Strand kommune lever i lavinntektsfamilier.
Fra og med 8. februar 2024 er kostnaden for ansatte som pendler
til jobb, mellom 4 450 og 6 375 kroner per måned, altså en betydelig
del av inntekten til lavinntektsfamilier som er avhengige av veien
for å komme seg til jobb. Dette medlem vil
påpeke at den store belastningen for dagpendlere i Ryfast gjør veien
til et spesielt tilfelle, og at en reduksjon i bompengebelastningen
på strekningen ikke må sette presedens for andre prosjekter.
Samtidig vil dette medlem påpeke
at det er særlig problematisk at Fremskrittspartiet og Høyre har
fått bygget et så enormt firefelts motorveiprosjekt. Dyre veiprosjekter
vil kunne medføre bompengebelastning for bilister, og man burde
fra politisk hold, på et mye tidligere tidspunkt, tatt inn over
seg hva dette vil bety for de som skal bruke veien. Det er svært
problematisk at man har bygget et så enormt veiprosjekt i stedet
for å utbedre veien og bruke de store pengene på kollektivtransporten
i området. Hadde fokuset vært på utbedringer, samt et billigere
og bedre kollektivtilbud, hadde situasjonen i dag vært en helt annen.
Dette medlem mener
regjeringen må skrote og nedskalere planlagte store motorveiprosjekter
og heller ta vare på de veiene vi har. Dette er veien å gå for at
folk skal slippe å komme i situasjoner hvor man ikke har råd å bruke
veien når den står ferdig. Bompenger bør i utgangspunktet ikke brukes
til å finansiere store veiprosjekter, men heller brukes som et virkemiddel
for finansiering av kollektivtransport.