Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Mani Hussaini, lederen Ingvild Kjerkol, Stein Erik
Lauvås, Linda Monsen Merkesdal og Sigurd Kvammen Rafaelsen, fra
Høyre, Nikolai Astrup, Bård Ludvig Thorheim, Ove Trellevik og Mathilde Tybring-Gjedde,
fra Senterpartiet, Aleksander Øren Heen, Gro-Anita Mykjåland og Hans
Inge Myrvold, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland og Marius
Arion Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken, fra
Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet
De Grønne, Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf
Ropstad, viser til Representantforslag 129 S (2023–2024) om
å prioritere kraften strengere, hvor det fremmes en rekke forslag
knyttet til stortingsbehandling av større tildelinger av krafttilgang
for prosjekter, kriterier for tildeling av kraft, kryptoutvinning,
samt elektrifisering av norsk sokkel. Komiteen viser
videre til forslag 4 i Representantforslag 129 S (2023–2024), samt
til Innst. 203 S (2023–2024), der lignende forslag ble behandlet
av komiteen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser til at
Norge lenge har vært i en situasjon der vi ikke har hatt behov for
å prioritere tilgang til kraft, og at dette har bidratt til betydelig
økonomisk vekst og verdiskaping rundt om i hele landet. Disse medlemmer merker seg at flere faginstanser
mener at vi kan få et kraftunderskudd i Norge innen 2030. Ved et
kraftunderskudd blir vi avhengige av mer import av strøm, noe som
med stor sannsynlighet vil føre til høyere strømpriser, og vi må
i verste fall rasjonere strøm. Dette er en situasjon vi ikke ønsker
å komme i, og som vil være svært uheldig for både forbrukere og
næringsliv. Disse medlemmer mener at
i påvente av økt utbygging av kraft er vi nødt til å begrense tilgangen
for nye prosjekter. Disse medlemmer mener
at i utgangspunktet skal alle som ønsker det, få tilgang til kraft,
men i dagens situasjon må tilgangen reguleres tøffere.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne understreker
at kraftsituasjonen i fremtiden er avhengig av en rekke politiske
valg. Man må bruke mer kraft for å kutte klimagassutslipp, men ikke
alle kraftkrevende planer er automatisk gode klimatiltak. Nye næringer
som er ekstremt kraftkrevende, seiler opp, uten at det er riktig
å kalle dem klimavennlige. Både storskala kommersiell kryptoutvinning
og ukritisk databruk til for eksempel kunstig intelligens kan bli ekstremt
kraftkrevende. For store vyer fører til økt press på naturen i form
av behov for mer kraftutbygging.
Disse medlemmer mener
det er behov for å prioritere kraften strengere for å unngå kraftunderskudd, ta
vare på naturen og bruke den verdifulle kraften på nødvendige klimakutt
– slik at man kan beholde industriarbeidsplasser på fastlandet.
Kraft er ikke en uendelig ressurs, heller ikke den fornybare kraften,
og må derfor behandles som en begrenset ressurs. Dagens markedsliberale
førstemann til mølla-prinsipp er uegnet til å møte fremtidens kraftbehov.
Disse medlemmer viser
til at det i forbindelse med strømnettutvalgets rapport, som ble
lagt frem sommeren 2022, kom en rekke høringsinnspill om kriterier
for tildeling av kraft. Naturvernforbundet ba om «en ordning hvor
relevante myndigheter prioriterer mellom de innmeldte prosjekter
ut ifra samfunnsnytte», og listet opp følgende kriterier: «klimagevinst,
arealforbruk og energiforbruk, verdiskaping og hva som produseres».
Også LO ønsket seg strengere kriterier:
«LO mener utvalget burde drøftet de ulike
sidene ved en køordning der kriterier for tilgang, som sysselsetting,
ringvirkninger i lokalsamfunnet, og klimagassutslipp inngikk.»
Disse medlemmer viser
videre til at Statnett i et brev til Olje- og energidepartementet
i desember 2022 ba om en revurdering av regelverket. De skriver:
«Bestemmelsen om tilknytningsplikt ble
etablert i en annen tid, med kraftoverskudd og relativt begrensede
planer om ny kraftbasert virksomhet. Situasjonen er nå snudd på
hodet, med et energioverskudd som reduseres raskt, og få planer
om ny kraftproduksjon.»
Komiteens medlemmer
fra Rødt og Miljøpartiet De Grønne merker seg at regjeringen ikke
har tatt noen av disse innspillene til følge, men i stedet innført
et modenhetskriterium. I tillegg jobber regjeringen med en forskrift
om å prioritere eksisterende industri. Disse
medlemmer mener at disse tiltakene er langt fra tilstrekkelig
til å prioritere kraften på en klok måte.
Komiteens medlem
fra Rødt fremmer derfor tre forslag som kan bøte på fremtidig
sløsing med kraften. Store kraftkrevende prosjekter må behandles som
politiske avgjørelser, og ikke overlates til første mann til mølla-prinsippet.
Dette medlem mener
det er klokt med kriterier for tildeling. En vanlig innvending mot
slike kriterier er at tildelingen er vanskelig å gjennomføre i praksis. Dette medlem mener derfor at kriteriet
om samfunnsnytte bør ledsages av politisk behandling av tildelinger på
over 25 MW.
Dette medlem mener
at store samfunnsmessige beslutninger bør behandles politisk. I
dag har man for eksempel en grense på 15 mrd. kroner for prosjekter knyttet
til utvinning og produksjon av norsk olje og gass. At man skal ha
en lignende ordning for store, kraftkrevende prosjekter – enten
det skulle være nye datasentre, hydrogen- eller ammoniakkfabrikker
eller andre kraftkrevende prosjekter – mener dette
medlem er et godt prinsipp.
Dette medlem mener
videre at storskala kommersiell kryptoutvinning bør forbys. Denne
næringen er ekstremt kraftkrevende. Det meste av kryptovaluta, blant
annet den største valutatypen bitcoin, utvinnes, eller mines, gjennom
«proof of work»-metoden. Programvare bruker energi på å løse komplekse
matteproblemer, og den første datamaskinen som finner løsningen
på problemet, tildeles valutaenheter.
Siden verdien av en valutaenhet kan være svært
høy målt i ordinær pengeverdi, ønsker flere og flere å utvinne kryptovaluta
– spesielt bitcoin. Når flere konkurrerer om å mine den samme valutaenheten,
blir mattestykkene mer detaljerte, og det krever mer energi å komme
til riktig måltall. Dette medlem mener
at denne utvinningen ikke skaper noen verdi utenom å være et bevis på
hvem som har brukt mest energi på å løse problemet.
Med dagens system kan datasentre som driver
med kryptovaluta, fremstå som «modne» hvis de har kommet langt nok
i å etablere denne typen kraftkrevende virksomhet. Samtidig er antallet
arbeidsplasser svært begrenset, og formålet er ikke utpreget samfunnsnyttig eller
klimavennlig. Dette medlem viser til
nyhetssak fra NTB 16. mai 2024, hvor partier som representerer et flertall
på Stortinget, går sammen om et forslag om å utrede et forbud mot
utvinning av kryptovaluta i Stortingets behandling av Dokument 8:106
S (2023–2024).
Dette medlem mener
også at det bør gjøres prioriteringer mellom ordinære datasentre.
Her bør det prioriteres strengere, selv om forslagsstillerne ikke
er prinsipielle motstandere av alle datasentre. Dette medlem foreslår
også å innføre et konkret kriterium for tildeling av kraft, som
hensyntar arbeidsplasser, klima og natur – i tråd med innspillene
til strømnettutvalgets rapport.
Dette medlem vil
også stanse elektrifisering av sokkelen. Mye av sokkelen er allerede
vedtatt elektrifisert, men store prosjekter gjenstår fortsatt, enten
fordi vedtakene ennå ikke er fulgt opp (som for eksempel Melkøya,
Draugen og Njord) eller fordi det ikke er fattet vedtak (Konkraft
anslår at ca. 7 TWh gjenstår). Selv om elektrifisering pynter på
Norges nasjonale klimaregnskap, er det høyst usikkert om det har
noen reell klimaeffekt. I stedet flytter man utslippene, når den
fossile energien eksporteres og forbrennes i utlandet.
Dette medlem viser
til Innst. 203 S (2023–2024) og Dokument 8:37 S (2023–2024), hvor dette medlem foreslo følgende:
«Stortinget ber regjeringen om ikke å
gi ytterligere tillatelser til leting, utvinning (PUD), eller anlegg
og drift (PAD) etter petroleumsloven, inntil en strategi for sluttfasen
av norsk petroleumsvirksomhet er behandlet av Stortinget.»
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om innføring av en grense for krafttildeling på 25
MW, der alle prosjekter som krever denne mengden kraft eller mer, skal
stortingsbehandles før en eventuell tildeling.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig
Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innføre
et kriterium om samfunnsnytte for tildeling av kraft, som tar hensyn
til arbeidsplasser, klima og natur.»
«Stortinget ber regjeringen utrede
og komme tilbake til Stortinget med forslag til en MW-grense for
stortingsbehandling av nye prosjekter som ber om tilknytning til strømnettet.»
Komiteens medlem
fra Venstre viser til NOU 2022:6 Nett i tide – om utvikling
av strømnettet (Strømnettutvalget) fra 2022, som vurderte om det
er hensiktsmessig å innføre kriterier for å prioritere mellom kunder
i tilknytningskøen. Dette medlem merker seg
at flere av høringsinstansene til Strømnettutvalgets rapport påpekte
utfordringen med dagens situasjon. Flere mente det var behov for
å foreta en prioritering mellom ulike aktører som står i køen. Det
ble også spilt inn at en eventuell prioritering må foretas på politisk
nivå, samtidig som den må være presis, forutsigbar og praktiserbar,
med lite rom for skjønn. Dette medlem mener
et alternativ til dagens system er å stille objektive krav som er
knyttet til oppnåelse av Norges overordnede energi- og klimamål
og eventuelt andre strategiske investeringer, utover kravene til
modenhet og «førstemann-til-mølla»-prinsippet. Dette
medlem mener regjeringen må utarbeide et breiere og mer presist
sett av kriterier for prioritering av nettilgang, samt vurdere hvordan en
klageordning for nettilgang bør organiseres.
Dette medlem viser
til representantforslag 118 S (2023–2024) fra representanter fra
Høyre og Venstre om krav til erstatningskraft for elektrifisering
av petroleumsinstallasjoner, og til Venstres forslag og merknader
knyttet til behandlingen av dette.
Dette medlem viser
videre til Venstres forslag og merknader i Dokument 8:115 S (2022–2023),
jf. Innst. 276 S (2022–2023) om at kraft til Hammerfest LNG og Snøhvit
må baseres på gasskraftverk med CO2-fangst og -lagring
(CCS), og Dokument 8:95 S (2021–2022), jf. Innst. 257 S (2021–2022),
om lokal CO2-fangst og -lagring m.m. for å nå klimamål
på sokkelen.