Oppfølging av tidligere besøk
I april 2022 besøkte Sivilombudet seks mennesker med
utviklingshemning, fordelt på tre bosteder i Bodø kommune. Besøkene
avdekket svakheter i kommunens og Statsforvalterens tvangsvedtak
kombinert med rot og forsinkelser ved godkjenning av vedtak. Dette
førte til at flere beboere i kommunen var utsatt for tvang uten gyldig
vedtak i lange perioder, noen i over ett år. I tillegg fant Sivilombudet
at vanskelige boforhold og bemanningsutfordringer ga økt risiko
for tvang. Risikoen var spesielt høy for en beboer som var innlåst
hele døgnet, en praksis som helse- og omsorgstjenesteloven ikke
tillater. Det var svært kritikkverdig at den ulovlige frihetsberøvelsen
ikke ble fanget opp av Statsforvalterens overprøving. Det ble også
avdekket svakheter i kommunens arbeid med å kartlegge og følge opp
beboernes helsetilstand. Bodø kommune og Statsforvalteren i Nordland
svarte på anbefalingene i januar 2023.
Kommunens tilbakemeldinger tyder på at de har jobbet
godt med oppfølging av Sivilombudets anbefalinger. Kommunens ledelse
har blitt informert om rapporten og har også vært på befaring ved
de aktuelle boligene. En rekke tiltak har vært iverksatt på bakgrunn
av ombudets rapport, blant annet fagmøter for å sikre at avgjørelser
om tvang oppfyller lovens vilkår og en styrking av ressursgruppen
om tvang og makt. Det skal lages en samarbeidsavtale mellom kommunen
og ansvarlige veiledere i spesialisthelsetjenesten i hver enkelt
sak ved tvang og makt etter helse- og omsorgstjenesteloven kapittel
9, for å sikre løpende evaluering av tvangsvedtak.
Når det gjelder beboeren som var innlåst hele
døgnet, har kommunen satt i verk flere tiltak for å avslutte det
lovstridige forholdet. Saken reiser en rekke etiske og praktisk
krevende problemstillinger for kommunen, og både Statsforvalteren
og spesialisthelsetjenesten har bistått med veiledning. Fagkompetanse
og stedlig ledelse i boligen er styrket, og det er laget en plan
for å gi beboeren økt selvbestemmelse knyttet til låsing av vindu
og dører. Kommunen utreder også alternative botilbud, for å ivareta
beboerens behov på lengre sikt, i samråd med nærmeste pårørende
og verge. I lys av kommunens tilbakemeldinger, valgte Sivilombudet
å avslutte saken i februar 2023.
Statsforvalteren i Nordland mottok også anbefalinger
i kjølvannet av Sivilombudets besøk. I februar 2023 mottok Sivilombudet
en orientering om hvordan disse anbefalingene følges opp. Det er
blant annet etablert nye rutiner for mottak av vedtak til overprøving,
for å unngå forsinkelser i arbeidet. Det er også utarbeidet en ny
mal for overprøving av vedtak, der Sivilombudets anbefalinger fra
besøksrapporten er ivaretatt. Statsforvalteren har også blitt styrket
med nyansatte som har særlig kompetanse på utviklingshemning og
bruk av tvang og makt, og det planlegges en økning i antallet stedlige tilsyn.
Sivilombudet avsluttet oppfølgingen overfor Statsforvalteren i februar
2023.
Under Sivilombudets besøk til Regional sikkerhetsseksjon
på Dikemark fant ombudet at uegnede og uverdige fysiske forhold
førte til økt risiko for tvangsbruk overfor pasientene. Løse ledninger,
rør og murstein skapte farlige situasjoner inne på avdelingene.
Lange og trange trappeløp utgjorde også en sikkerhetsrisiko og ble
et hinder for pasientenes tilgang til uteområder og frisk luft.
Flere av pasientrommene manglet bad og toalett. Pasientene ved sikkerhetsseksjonen
er alvorlig syke og er ofte innlagt i lange perioder, noen i mange
år. Enkelte pasienter var underlagt både beltebruk og skjerming
i mange måneder i strekk. Sivilombudet fant manglende dokumentasjon
på om beltebruken fortsatte å være «uomgjengelig nødvendig» for
hele tidsperioden. Samlet sett mener Sivilombudet at det var en
klar risiko for umenneskelig og nedverdigende behandling på institusjonen.
I april 2023 mottok Sivilombudet svar på sine
anbefalinger fra Oslo universitetssykehus. Her orienterte sykehuset
om at de blant annet har igangsatt internundervisning om tvangsbruk,
utarbeidet maler i journalsystemet som tilfredsstiller krav til
dokumentasjon og revidert interne instrukser som gjelder kontakt
med omverdenen. Videre har sykehuset gjennomført flere tiltak for
å informere pasientene om deres rettigheter og klagemuligheter.
Deler av svaret fra sykehuset var svært generelt. Ombudet ba derfor
om en grundigere beskrivelse av hvordan anbefalingene om fysiske
forhold og forebygging av langvarig tvangsbruk og/eller skjerming
ble fulgt opp.
I sitt andre svar til Sivilombudet i august
2023 orienterte Oslo universitetssykehus om arbeidet med å unngå
langvarig og omfattende bruk av tvang. Sykehuset pekte på en rekke
viktige faktorer i forebyggingsarbeidet, men Sivilombudet opplevde
også dette svaret som lite utfyllende. Konkrete utfordringer, som
at det manglet dokumentasjon på løpende vurderinger av om beltebruk
er «uomgjengelig nødvendig», ble ikke adressert i svarbrevet. Som
følge av dette, har Sivilombudet igjen bedt om en mer utfyllende
beskrivelse av tiltak og endringer.
I svarbrevet fra august 2023 ble Sivilombudet
også orientert om at Oslo universitetssykehus hadde bevilget 3,9
mill. kroner til vedlikehold av sikkerhetsseksjonens bygg. Dette
er svært positivt, og i tråd med Sivilombudets anbefalinger om vedlikehold
av eksisterende bygg for å skape akseptable forhold for pasientene
i påvente av at nytt sikkerhetsbygg. Nytt bygg skal stå klart mot slutten
av 2026. Ombudet har bedt om en oppdatering på status for vedlikeholdsarbeidet
i april 2024.
På besøket til Regional sikkerhetsavdeling ved
St. Olavs hospital, Østmarka fant ombudet blant annet at vedtakene
om bruk av belter var av varierende kvalitet, og at det i noen tilfeller
var vanskelig å se at lovens vilkår for bruk av belter var oppfylt.
Det ble også funnet eksempler på at det ikke ble løpende vurdert
om bruken av belter var «uomgjengelig nødvendig». Gjennomgangen
av vedtak og journaler for flere belteforløp ga Sivilombudet bekymring
for en problematisk normalisering av bruk av belter, særlig transportbelter.
Institusjonen hadde videre strenge og detaljerte husordensregler, og
flere av reglene gikk langt i å begrense pasientenes selvbestemmelsesrett,
uten at de var godt nok begrunnet i sikkerhetsbehov. Institusjonen
hadde også i utgangspunktet et forbud mot at pasienter fikk bruke
sin private mobiltelefon under innleggelsen. Loven åpner ikke for
et slik generelt forbud mot bruk av privat mobiltelefon, og institusjonen
viste lite bevissthet om hvor inngripende et slikt forbud er for
den enkelte.
I sitt svar til Sivilombudet i mai 2023, orienterte sykehuset
om at det er utarbeidet en tiltaksplan for å følge opp rapportens
anbefalinger på ulike nivåer i organisasjonen med tertialvis rapportering
til klinikkledelsen. Sykehuset viste til en rekke grep som blant
annet stikkprøvekontroller, internundervisning og ukentlige gjennomgang
av nye tvangsvedtak for å imøtekomme Sivilombudets anbefalinger.
Det er positivt at noen av tiltakene som er blitt iverksatt som
oppfølging av besøksrapporten, også gjøres gjeldende for andre avdelinger
i psykisk helsevern ved St. Olavs hospital. Dette viser at anbefalingene
har hatt en effekt utover det enkelte stedet som ble besøkt.
Når det gjelder forbud om mobiltelefon, opprettholdt
sykehuset at alle pasienter fratas telefon ved innleggelse, men
at de etter en individuell avtale kan få mulighet til å bruke den.
Her ble ikke Sivilombudets anbefalinger tatt til følge. Ombudet
ba derfor sykehuset om å gi en ny tilbakemelding på hvordan de sikrer
pasientenes tilgang til privat telefon i tråd med psykisk helsevernloven.
Under besøket til regional sikkerheitspost i
Bergen fant ombudet eksempler på at begrunnelsene for bruk av belter
ikke tilfredsstilte vilkåret om at slik bruk må være «uomgjengelig
nødvendig». I noen av disse vedtakene var bruk av belter begrunnet
med å forhindre en fare som kunne oppstå i framtiden, og ombudet
fant tilfeller der det ikke kom tydelig fram at man hadde vurdert
mindre inngripende tiltak for å håndtere situasjonen. Ombudet fant
også eksempel på at en pasient ble begrenset i sin kontakt med omverdenen
over lang tid, tilsynelatende uten en reell løpende, konkret og
individuell vurdering.
Videre fant ombudet mangelfulle retningslinjer
og usikkerhet blant ansatte om hvordan rutinemessige kroppsvisitasjoner
skulle gjennomføres, og når mer inngripende undersøkelser gjorde
det nødvendig å fatte et vedtak. Dette kan øke risikoen for mer
omfattende inngrep enn det er adgang til. Under besøket kom det
også fram at nakenvisitasjon ble gjennomført på besøksrommet. Å
måtte kle seg naken i et rom som er utformet for besøk og gjennomgang
til inngangsområdet, med flere dører og vinduer, er ikke egnet til
å skape trygghet for en slik intim og potensielt krenkende situasjon.
I svaret fra sykehuset i september 2023 fremgikk
det at besøksrapporten fra Sivilombudet ble behandlet på ulike nivåer
og med ulike faggrupper. Klinikken har selv pekt på et behov for
å få på plass mer enhetlige rutiner og systematisk kontroll og oppfølging
av tvangsbruk på alle nivå i organisasjonen. Det skal blant annet
utarbeides en egen opplæringspakke om lovverk og bruk av tvangsmidler
for nye og eksisterende ansatte, og det skal utarbeides en månedlig
oversikt over antall tvangsvedtak som tilgjengeliggjøres for alle
i klinikken. Det jobbes også med en revidert rutine for kroppsvisitasjon
og etablering av et eget mottaksrom. Etter noe kommunikasjon med
institusjonen høsten 2023, besluttet ombudet å avslutte oppfølgingen
i desember 2023.