Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen frem
forslag om delvis bompengefinansiering av Bypakke Haugesund og fastlands-Karmøy
i Rogaland. Bypakken omfatter prosjekter på fylkesvei og kommunal
vei i Haugesund kommune og fastlandsdelen av Karmøy kommune. Bypakken
vil avløse det reviderte finansieringsopplegget på Haugalandet (Haugalandspakken),
jf. Prop. 123 S (2022–2023). Gjennom behandlingen av Prop. 123 S
(2022–2023) ga Stortinget sin tilslutning til at innkreving av bompenger i
Haugesund og Tysvær kommuner ble forlenget fra 1. juli 2023 til
en eventuell ny Bypakke Haugesund er etablert, senest ved utgangen
av 2026.
Bypakke Haugesund og fastlands-Karmøy skal realisere
ny Risøyforbindelse, flere vei- og gateprosjekter, en rekke gang-
og sykkelveiprosjekter og trafikksikkerhets- og kollektivtiltak.
Det legges opp til at minst 50 pst. av midlene i bypakken skal disponeres
til gang-, sykkel- og kollektivtiltak. Med ny Risøy bru blir fremkommeligheten
mellom Haugesund sentrum og Risøy vesentlig forbedret. Kollektivtilbudet
styrkes, og myke trafikanter får utvidet gang- og sykkelveinettet.
Næringstransport og regional transport sikres god fremkommelighet.
Tiltakene vil medvirke til å redusere forurensning og trafikkstøy
i sentrumsområdene.
For å gjennomføre dette, har lokale myndigheter vedtatt
delvis bompengefinansiering av Bypakke Haugesund og fastlands-Karmøy.
Innkrevingsopplegget bygger delvis på dagens innkreving i Haugalandspakken,
men utvides til to bomringer med i alt 11 bomstasjoner. Fortsatt
bompengeinnkreving er viktig for å oppnå nullvekst i personbiltransporten,
der veksten skal tas med gange, sykkel og kollektivtransport.
Den økonomiske rammen for Bypakke Haugesund og
fastlands-Karmøy er om lag 4,7 mrd. 2024-kroner. Det er lagt til
grunn en indeks på 4,6 pst. fra 2023-kroner til 2024-kroner. Finansieringen
er basert på bompenger, fylkeskommunale og kommunale midler. I tillegg kommer
merverdiavgiftskompensasjon fra staten for prosjektene i pakken.
Det er lagt til grunn en innkrevingsperiode på 15 år, med oppstart
av Risøy bru og Eikjevegen tidlig i innkrevingsperioden og gjennomføring
av tiltak i hele 15-årsperioden. Utbyggingen skal styres etter prinsippene
for porteføljestyring.
I tråd med retningslinjene for bypakker, er
det lagt til grunn at Rogaland fylkeskommune og Haugesund og Karmøy
kommuner bidrar med egenandel på 20 pst. av investeringene (ekskl.
mva.) på fylkeskommunale og kommunale veier. Basert på den planlagte
prosjektporteføljen, er det lagt til grunn at egenandelen vil utgjøre
om lag 795 mill. 2024-kroner. Av dette er 550 mill. kroner fra Rogaland
fylkeskommune, 165 mill. kroner fra Haugesund kommune og 80 mill.
kroner fra Karmøy kommune.
Det er forutsatt at all merverdiavgift som staten
refunderer for prosjektene skal tilbakeføres til bypakken. Dette er
foreløpig beregnet å utgjøre 755 mill. 2024-kroner.
Bompengebidraget i Bypakke Haugesund og fastlands-Karmøy
er beregnet å utgjøre 3 170 mill. 2024-kroner. Dette gir en bompengeandel
på om lag 67 pst.