2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Kari Henriksen, Frode Jacobsen og Kirsti Leirtrø,
fra Høyre, lederen Peter Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet,
Nils T. Bjørke, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Audun Lysbakken, fra Rødt, Seher Aydar, fra Venstre,
Grunde Almeland, og fra Miljøpartiet De Grønne, Lan Marie Nguyen Berg,
viser til Dokument 3:13 (2023–2024) – Risikostyring i de regionale
helseforetakene og helseforetakene.
Komiteen viser til
Riksrevisjonens konklusjoner:
«De regionale helseforetakene og helseforetakene har
kjente utfordringer som i varierende grad gjenspeiles i risikostyringen.
-
Det er kjente områder
med manglende måloppnåelse som i mange tilfeller ikke inngår i de
prioriterte risikoene som legges fra for styrene.
-
De fleste fødeavdelingene i helseforetakene
gjennomfører få risikovurderinger.
-
Det er manglende systematikk i måten risikostyringen
gjennomføres på.
-
Mål om kvalitet i pasientbehandlingen blir
ofte ikke operasjonalisert.
-
Mange av risikovurderingene gir et dårlig
grunnlag for å vurdere om risikoen bør følges opp med tiltak.
-
Det er mangelfull dokumentasjon av om risikoreduserende
tiltak blir fulgt opp.
Mange av retningslinjene for risikostyring er
ikke i tråd med god praksis.
Mange styrer får begrenset informasjon om risikostyringssystemet
fungerer etter hensikten.
De regionale helseforetakene har ulik forståelse
av hvilket ansvar de har for risikostyringssystemet i foretaksgruppen.»
Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens konklusjoner.
Komiteen viser til
Riksrevisjonens overordnede vurdering:
«Det er kritikkverdig at mange av foretakene
ikke arbeider systematisk med risikostyring. Dette kan føre til
at viktige utfordringer ikke blir identifisert, eller at nødvendige
korrigerende tiltak ikke blir gjennomført og fulgt opp. Foretakenes
evne til å systematisk innrette virksomheten på en måte som bidrar
til måloppnåelse, blir dermed redusert. Noen foretak har god praksis
i deler av risikostyringen. Det er derfor grunnlag for læring på
tvers av foretakene.
De regionale helseforetakene har ikke i tilstrekkelig grad
fulgt opp om helseforetakene har fungerende risikostyringssystemer.
Dette er ikke tilfredsstillende. De regionale helseforetakene har
det overordnede ansvaret for at det er etablert styringssystemer
i helseforetakene de eier. Svak risikostyring i helseforetakene
vil kunne påvirke de regionale helseforetakenes evne til å ivareta
sitt sørge for-ansvar.»
Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens kritikk.
Komiteen viser til
Riksrevisjonens anbefalinger:
«Riksrevisjonen anbefaler at Helse- og
omsorgsdepartementet sørger for at de regionale helseforetakene iverksetter
tiltak slik at risikostyring blir brukt som et aktivt virkemiddel
for å nå de helsepolitiske målene.
Dette innebærer at de regionale helseforetakene:
-
Sørger for en praksis
for risikostyring i sine foretaksgrupper som innebærer at vesentlig
risiko systematisk blir identifisert og vurdert, og at nødvendige
tiltak for å redusere risiko blir gjennomført og fulgt opp. Det
er også viktig å følge opp at risikostyringen er helhetlig og integrert
i virksomhetsstyringen.
-
Sikrer at foretaksgruppene inkluderer risikostyringssystemet
i sine årlige gjennomganger av styringssystemene, det vil si i ledelsens
gjennomgang, for å vurdere om det fungerer som forutsatt og bidrar
til forbedring av virksomhetene.
-
Følger opp helseforetak som over tid ikke
har tilfredsstillende kvalitet på risikostyringen.»
Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens anbefalinger.
Komiteen registrerer
videre at statsråden mener rapporten gir en nyttig oversikt over
risikostyringen på tvers av regioner og nivåer med utgangspunkt
i standarder for beste praksis og gir grunnlag for læring, men at hun
påpeker at konklusjonen gir et tidsavgrenset innblikk fordi det
bygger på en kartlegging av hvilke risikoområder som ble prioritert
av styrene i foretakene høsten 2022.
Komiteen viser til
at Riksrevisjonen peker på at mange av risikovurderingene gir dårlig
grunnlag for å vurdere om risikoen bør følges opp med tiltak, samt
at det er ulik forståelse av hvilket ansvar de regionale helseforetakene
har i forhold til helseforetakene. Dette bør klargjøres, og komiteen forventer at statsråden følger opp
dette.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne mener
det vitner om en systemsvikt at det er de samme områdene som har
store utfordringer i sykehusene, som psykisk helse og fødsel- og
barselomsorg, som også blir risikovurdert for lite.
Disse medlemmer viser
til at innsatsstyrt finansiering av sykehusene går spesielt utover
fødsel- og barselomsorg og psykisk helse. Disse områdene har ikke bare
blitt salderingsposter, men det kommer også fram i Riksrevisjonens
rapport at det er manglende risikovurderinger. Sett i lys av helsepersonellmangelen,
knappe ressurser og at avgjørelser blir tatt over hodene på de ansatte
gjentatte ganger, er dette svært bekymringsfullt.
Disse medlemmer mener
at det er store mangler på sykehusene våre som må forbedres og rettes
opp i. For å oppnå forbedringer er systematisk bruk av risikovurderinger
et av virkemidlene sykehusene bør bruke i større grad.