Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Ragnhild Male Hartviksen, Odd Harald Hovland og
Hadia Tajik, fra Høyre, Ingunn Foss og Sveinung Stensland, fra Senterpartiet,
Sandra Borch og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, Tor André Johnsen
og lederen Helge André Njåstad, fra Sosialistisk Venstreparti,
Andreas Sjalg Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik,
viser til representantforslag fra stortingsrepresentantene Kathy
Lie, Andreas Sjalg Unneland, Birgit Oline Kjerstad og Grete Wold,
hvor det foreslås at regjeringen bes fremme nødvendige forslag til
endring av regelverket slik at kommunene gis mulighet til å regulere,
inkludert forby, privat bruk av fyrverkeri, også av hensyn til miljø,
støy og dyrevelferd.
Komiteen viser til
at forslagsstillerne slår fast at dagens regelverk kun åpner for
at kommuner kan forby fyrverkeri i områder hvor det kan medføre
brannfare.
Komiteen merker
seg at forslagsstillerne mener at tiden er inne for å legge nye
rammer rundt bruken av fyrverkeri. De viser blant annet til at flere
har tatt til orde for at fyrverkeri kan arrangeres kommunalt, av
velforeninger e.l., eller at det kan erstattes av moderne alternativer
til fyrverkeri.
Komiteen merker
seg at forslagsstillerne viser til at fyrverkeribruk har ført til
personskade i form av skade på syn, at flere dyr opplever frykt
og angst ved bruk av fyrverkeri, og at mennesker som har vært utsatt
for krig, vold og andre traumatiske opplevelser, kan oppleve høye
lyder som en påkjenning. Videre viser forslagsstillerne til at fyrverkeri
kan føre til brann, skade på dyr, mv.
Komiteen merker
seg at forslagsstillerne viser til at flere leger og dyrevelferdsorganisasjoner
tar til orde for å forby privat fyrverkeri, samt at underskriftskampanjen
«Nei til fyrverkeri» har 52 503 underskrifter og støtte fra flere
organisasjoner.
Komiteen viser til
statsrådens svarbrev av 10. april 2024, hvor justis- og beredskapsministeren
peker på at allerede eksisterende regelverk gir noen fullmakter
for kommunene til å begrense oppskyting av fyrverkeri i utsatte
områder, begrunnet ut fra hensynet til liv, helse, miljø eller materielle
verdier. Og videre at rundt 20 kommuners allerede eksisterende regelverk gir
noen fullmakter for kommunene til å begrense oppskyting av fyrverkeri
i utsatte områder, begrunnet ut fra hensynet til liv, helse, miljø
eller materielle verdier.
Komiteen viser til
at statsråden videre slår fast at det på det nåværende tidspunkt
ikke er planer om å utvide hjemmelsbestemmelsen til også å omfatte
en mulighet for den enkelte kommune til å nedlegge totalforbud mot
oppskyting av privat fyrverkeri. Statsråden viser blant annet til
at eksempelvis allmenne dyrevernhensyn etter hennes syn ikke er
hensyn som er spesielle for den enkelte kommune og dermed ikke egnet
for regional regulering. Brevet fra justis- og beredskapsministeren
er vedlagt denne innstillingen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser til at kommunene har forskjellige
behov ulike steder i landet, og at dette taler for ulike løsninger. Flertallet mener at kommunene derfor
skal få lov til å avgjøre hvorvidt det skal være lov med privat
fyrverkeri.
Flertallet mener
også at et eventuelt nytt regelverk for bruk av fyrverkeri må klargjøre
hva som inngår i definisjonen av «privat fyrverkeri». Det vil for
eksempel være forskjell på om det er enkeltpersoner i en familie
eller profesjonelle aktører på en festival som står bak en slik
bruk, og dette krever en grundigere utredning.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener de gjeldende reglene for privat
bruk av fyrverkeri er gode, og vil ikke støtte noen endringer av disse. Disse medlemmer vil på denne bakgrunn ikke
støtte det foreliggende representantforslaget.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til at bruken
av fyrverkeri er en viktig del av tradisjoner rundt feiringen av store
begivenheter som nyttårsaften. Disse medlemmer mener
samtidig at det er behov for bedre rammer rundt bruken av fyrverkeri
for å ivareta trygghet og naturens behov.
Disse medlemmer viser
til at flere leger og dyrevernorganisasjoner har tatt til orde for
å forby privat bruk av fyrverkeri. Øyelege Nils Bull rapporterer
om at det de siste 17 årene årlig er i gjennomsnitt 15 personer som
får synet helt eller delvis skadet på grunn av fyrverkeribruk. Dyrevernorganisasjoner
og eiere av dyr som hund, hest og ku melder om at dyrene opplever
frykt og angst ved oppskyting av fyrverkeri. For mange dyr får deres
møte med fyrverkeri fatale konsekvenser.
Disse medlemmer understreker
at mennesker som har vært utsatt for krig, vold eller andre traumatiske opplevelser,
kan oppleve høye lyder som en påkjenning. Dette kan også gjelde
for mennesker med sykelig ømfintlighet mot lyd (hyperacusis). Det
kan være vanskelig for mennesker i en slik situasjon å skjerme seg selv
når man aldri vet når smell fra fyrverkeri kan komme.
Disse medlemmer viser
til at nyttårsaften 2023/2024 ble det ifølge Direktoratet for sikkerhet
og beredskap rapportert 37 personskader som følge av privat fyrverkeri,
noen av disse med alvorlige følger. De siste seks årene har det
i snitt blitt rapportert 40 personskader hvert år.
Disse medlemmer understreker
at det ikke bare er mennesker som utsettes for skader ved bruk av fyrverkeri.
I forbindelse med nyttårsfeiringen 2020 døde en hest som følge av
skadene den pådro seg da den ble skremt av fyrverkeri, i tillegg
til en drektig ku i Arneberg som døde som følge av stress. Etter
nyttårsaften 2022/2023 rapporterte media om en kalv som ble trampet
i hjel i fjøset fordi kuene fikk panikk.
Disse medlemmer viser
til at selv med omfattende tiltak fra dyreeiers side for å verne
om dyrene sine i forbindelse med nyttårsfeiringen, er det ikke mulig
å skjerme ville dyr fra smellene fra fyrverkeri. Det har vært lite
forskning på ville dyr og fyrverkeri i Norge, men en større studie
fra Tyskland viser til tilfeller av fugleflokker på så mye som 5 000
individer som har dødd etter å ha blitt eksponert for fyrverkeri.
Disse medlemmer viser
til at kommunene i dag bare har mulighet til å forby fyrverkeri
i områder hvor det kan medføre brannfare. Flere har tatt til orde
for at kommunene bør ha mulighet til å regulere, inkludert forby
privat bruk av fyrverkeri, også av andre årsaker og ut fra lokale
forhold.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
reguleringen av fyrverkeri, der det vurderes økt kommunal myndighet til
regulering av fyrverkeri og om det er behov for innstramming eller
mulig forbud mot fyrverkeri.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
nødvendige forslag til endring av regelverket slik at kommunene
gis mulighet til å regulere, inkludert forby, privat bruk av fyrverkeri,
også av hensyn til miljø, støy og dyrevelferd.»