-
«1. Stortinget ber
regjeringen legge fram et forslag om endring av opplæringslova hvor
yrkesfagelever sikres en reell rett til læreplass, og hvor fylkeskommunen
er pliktig til å starte opp et løp for å få elevene ut i lære fra
starten av tredje skoleår dersom de ikke allerede har fått en læreplass.
-
2. Stortinget ber regjeringen styrke de
fylkesvise yrkesopplæringsnemndenes rolle, slik at fordelingen av
elev- og lærlingplasser i større grad fastsettes ut fra framtidas
og samfunnets behov.
-
3. Stortinget ber regjeringen innføre
en nasjonal ressursnorm for yrkesfaglig opplæring gjeldende fra skoleåret
2025–2026, hvor det maksimalt er tolv elever per lærer på yrkesfag.
-
4. Stortinget ber regjeringen gjennomføre
systematiske piloter på andre modeller enn to år i skole etterfulgt
av to års læretid i bedrift (2+2-modellen) i yrkesfag, slik at flere
elever som ønsker det, kan få mer tid i bedrift tidligere i utdanningsløpet.
-
5. Stortinget ber regjeringen gjennomgå
reglene for merkeordningen ‘godkjent lærebedrift’ og utrede hvordan
seriøsitetskravene til ordningen kan økes.
-
6. Stortinget ber regjeringen utrede og
foreslå kompetansekrav til veileder i lærebedriften for å sikre
at lærlinger får et godt faglig opplæringstilbud i lære, og komme
tilbake til Stortinget på egnet måte.
-
7. Stortinget ber regjeringen etablere
en etter- og videreutdanningsstrategi for yrkesfaglærere på fagskolene,
slik at alle faglærere får en rett til etter- og videreutdanning
uten egenandel.
-
8. Stortinget ber regjeringen utrede et
krav om bruk av lærlinger i offentlig sektor etter modell av forskriften
om plikt til å stille krav om bruk av lærlinger i offentlige kontrakter.
-
9. Stortinget ber regjeringen endre forskriften
til faget yrkesfaglig fordypning (YFF) slik at forskriften tydeligere
definerer skolens og arbeidslivets plikter og ansvar i opplæringen,
styrker ivaretakelsen av elevenes rettigheter og bygger opp om fagets
intensjon i samråd med partene.
-
10. Stortinget ber regjeringen forskriftsfeste
at skolen og faglæreren er ansvarlig for opplæringen til elevene
i faget yrkesfaglig fordypning (YFF).
-
11. Stortinget ber regjeringen endre forskriften
til faget yrkesfaglig fordypning (YFF) slik at årstimetallet i faget
tildeles faglærer, for å sikre at faglærer kan ta ansvar for det
faglige innholdet og koordinering av opplæringen samt for oppfølging
av elevene og underveis- og sluttvurdering i faget.
-
12. Stortinget ber regjeringen vurdere
et forskriftsfestet krav til relevant kompetanse for faglærere i
faget yrkesfaglig fordypning (YFF), på linje med øvrige fag i videregående
opplæring, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»
Det vises til dokumentet for nærmere
redegjørelse for forslagene.