Forslag fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen styrke de fylkesvise
yrkesopplæringsnemndenes rolle, slik at fordelingen av elev- og
lærlingplasser i større grad fastsettes ut fra framtidens og samfunnets
behov.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen gjennomføre systematiske
piloter på andre modeller enn to år i skole etterfulgt av to års
læretid i bedrift (2+2-modellen) i yrkesfag, slik at flere elever
som ønsker det, kan få mer tid i bedrift tidligere i utdanningsløpet.
Forslag
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt:
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen legge fram et forslag
om endring av opplæringslova hvor yrkesfagelever sikres en reell
rett til læreplass, og hvor fylkeskommunen er pliktig til å starte
opp et løp for å få elevene ut i lære fra starten av tredje skoleår
dersom de ikke allerede har fått en læreplass.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen gjennomgå reglene
for merkeordningen «godkjent lærebedrift» og utrede hvordan seriøsitetskravene
til ordningen kan heves.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen utrede og foreslå
kompetansekrav til veileder i lærebedriften for å sikre at lærlinger
får et godt faglig opplæringstilbud i lære, og komme tilbake til
Stortinget på egnet måte.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen utrede et krav om
bruk av lærlinger i offentlig sektor etter modell av forskriften om
plikt til å stille krav om bruk av lærlinger i offentlige kontrakter.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen innføre en nasjonal
ressursnorm for yrkesfaglig opplæring gjeldende fra skoleåret 2025–2026,
hvor det maksimalt er tolv elever per lærer på yrkesfag.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen endre forskriften
til faget yrkesfaglig fordypning (YFF) slik at forskriften tydeligere
definerer skolens og arbeidslivets plikter og ansvar i opplæringen,
styrker ivaretakelsen av elevenes rettigheter og bygger opp om fagets
intensjon i samråd med partene.
Forslag fra
Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen etablere en etter-
og videreutdanningsstrategi for yrkesfaglærere på fagskolene, slik
at alle faglærere får en rett til etter- og videreutdanning uten
egenandel.
Forslag 11
Stortinget ber regjeringen endre forskriften
til faget yrkesfaglig fordypning (YFF) slik at årstimetallet i faget tildeles
faglærer, for å sikre at faglærer kan ta ansvar for det faglige
innholdet og koordinering av opplæringen samt for oppfølging av
elevene og underveis- og sluttvurdering i faget.
Forslag 12
Stortinget ber regjeringen vurdere et forskriftsfestet krav
til relevant kompetanse for faglærere i faget yrkesfaglig fordypning
(YFF), på linje med øvrige fag i videregående opplæring, og komme
tilbake til Stortinget på egnet måte.
Forslag fra Venstre:
Forslag 13
Stortinget ber regjeringen sørge for at det
i den varslede gjennomgangen av YFF-faget gjøres en konkret vurdering
av behovet for en ressursnorm, og vurdere i hvilken grad årstimetallet
som tildeles faglærer er tilstrekkelig for å kunne gi god kvalitet
i oppfølgingen av elevene.
Forslag 14
Stortinget ber regjeringen i den varslede gjennomgangen
av YFF-faget vurdere tiltak for å sørge for at veileder i virksomheter
der elevene gjennomfører sin utplassering, har tilstrekkelig tid
og ressurser til å følge opp elevene, for eksempel gjennom tilskuddsordninger eller
ordninger for frikjøp av veileder fra ordinære arbeidsoppgaver.
Forslag 15
Stortinget ber regjeringen i den varslede gjennomgangen
av YFF-faget vurdere tiltak som legger til rette for kompetanseheving
for veiledere i virksomheter som har elever i praksis som en del
av faget yrkesfaglig fordypning (YFF).