Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Tone E. Berge Hansen, Tom Einar Karlsen og Marte
Mjøs Persen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend
Larsen, fra Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Geir Adelsten
Iversen og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen
og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås,
og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til Prop. 49 S (2023–2024)
og EØS-komiteens beslutning av 29. april 2022, som ligger vedlagt
proposisjonen.
Komiteen viser til
at formålet med EU-regelverket denne forordningen omfatter, er sikkerhet
og effektivitet i maritim sektor, og at forordningen innebærer at det
etableres et europeisk miljø for rapportering fra skip gjennom en
felles programpakke for elektronisk rapportering.
Komiteen understreker
at forordningen forenkler rutiner og prosedyrer for skip som seiler
mellom havner i EU/EØS, og medfører at informasjon om det enkelte
fartøy vil være lettere tilgjengelig. Dette vil lette de administrative
byrdene som påhviler sjøtransporten, og dermed styrke sjøtransporten
som transportform.
Komiteen registrerer
at Nærings- og fiskeridepartementet tilrår godkjennelse av EØS-komiteens
beslutning, noe også Utenriksdepartementet slutter seg til.
Komiteenviser til
proposisjonens konklusjon og tilråding og at forordningen er et
resultat av arbeidet med å evaluere og revidere EU-regelverk som
omhandler sikkerhet og effektivitet i maritim sektor.
Komiteen registrerer
at formålet med forordningen er å forenkle rapporteringsbyrden for
sjøtransporten, og at den ikke innebærer nye meldeplikter, men gjelder
for eksisterende forpliktelser. Dette vil bidra til administrativ
forenkling for skip som seiler mellom landene i EU/EØS-området.