Søk

Bakgrunn

EØS-komiteen traff 29. april 2022 beslutning nr. 157/2022 om å endre EØS-avtalens vedlegg XIII (Transport) kapittel V (sjøtransport) til å omfatte forordning (EU) 2019/1239 av 20. juni 2019 om opprettelse av et europeisk miljø for rapportering fra skip og om oppheving av direktiv 2010/65/EU.

Regjeringen fremmer i Prop. 49 S (2023–2024) forslag om Stortingets samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning om innlemmelse i EØS-avtalen av forordningen. Forordningen gjelder etablering av et felles europeisk meldings- og informasjonssystem for sjøtransporten. Medlemsstatene pålegges å etablere et nasjonalt meldepunkt for rapportering fra fartøy i forbindelse med havneanløp. Formålet med forordningen er å forenkle rapporteringsbyrden for sjøtransporten. De nasjonale meldepunktene skal harmoniseres gjennom nærmere angitte tekniske krav. Dette skal sikre at informasjonen som innrapporteres fra fartøy ved havneanløp, sirkuleres mellom medlemsstatene slik at samme informasjon kun må rapporteres én gang. Forordningen innfører ingen nye meldeplikter, men gjelder for eksisterende forpliktelser. Forordningen regulerer følgelig kun måten det skal rapporteres på. Rapporteringsforpliktelsene som omfattes skal rapporteres gjennom et europeisk miljø for rapportering fra skip (European Maritime Single Window environment (EMSWe)) fra 15. august 2025.

Forordning (EU) 2019/1239 forenkler rutiner og prosedyrer for skip som seiler mellom havner i EU/EØS, og medfører at informasjon om det enkelte fartøy vil være lettere tilgjengelig for relevante parter. Forordningen innebærer en styrket harmonisering mellom de enkelte staters systemer. Det er videre forventet at forordningen vil bidra til å redusere de administrative byrdene som påhviler sjøtransporten, og dermed styrke sjøtransporten som transportform.

Fordi gjennomføring av EØS-komiteens beslutning har budsjettmessige konsekvenser, er Stortingets samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning nødvendig etter Grunnloven § 26 annet ledd.

Beslutningen i EØS-komiteen og forordning (EU) 2019/1239 i uoffisiell norsk oversettelse følger som trykt vedlegg til proposisjonen.

Nærmere om forordningen

EØS-komiteens beslutning nr. 157/2022 av 29. april 2022 inneholder en fortale og fire artikler.

Artikkel 1 slår fast at vedlegg XIII endres ved at forordning (EU) 2019/1239 inntas i EØS-avtalen. Artikkel 1 inneholder en tilpasningstekst om at for EØS/EFTA-statene skal artikkel 11(2) og krav om rapportering av tollinformasjon som presisert i punkt 7 i del A av vedlegget ikke gjelde. Tilpasningen er en følge av at EØS-avtalen ikke omfatter tollområdet.

Artikkel 2 fastsetter at teksten til forordning (EU) 2019/1239 på islandsk og norsk, som vil bli kunngjort i EØS-tillegget til Den europeiske unions tidende, skal gis gyldighet.

Artikkel 3 slår fast at beslutningen trer i kraft 30. april 2022.

Artikkel 4 slår fast at beslutningen skal kunngjøres i EØS-avdelingen av og EØS-tillegget til Den europeiske unions tidende.

Forordningen krever at det utpekes en nasjonal koordinator. Ettersom Kystverket har ansvaret for koordinering, drift og utvikling av SafeSeaNet i Norge, er Kystverket utpekt som nasjonal koordinator for forordningen. Som nasjonal koordinator for EMSWe vil Kystverket ha ansvar for å melde inn behov for endring i datasettet, herunder både nye dataelement og endringer i eksisterende nasjonale krav, til EU-kommisjonen.

Medlemsstaten pålegges videre å utpeke en nasjonal myndighet som ansvarlig for håndtering av brukere og tjenesteytere i bruker- og adgangskontrollsystemet. Som nasjonal koordinator for EMSWe vil også dette være Kystverkets ansvar i Norge.

Forordningen pålegger videre EU-kommisjonen å opprette flere felles databaser, herunder en skipsdatabase, stedsdatabase, database over farlige stoffer og skipshygienedatabase. Opprettelsen av disse vil gjøre det lettere å rapportere og lettere å gjenbruke informasjon som rapporteres. De felles databasene vil vedlikeholdes sentralt i EU, og medlemstatene er forpliktet til å bruke disse som grunnlagsdata i forbindelse med skipsrapportering.

Ettersom gjennomføringen av EMSWe i Norge ikke inkluderer tollrapportering, forutsettes det at ytterligere tollrapportering ved ankomst til Norge juridisk sett vil skje utenfor EMSWe. Kystverket vil samarbeide tett med Tolletaten for å få på plass en best mulig løsning for rapportering fra skipsfarten slik at også ytterligere tollopplysninger kan rapporteres samtidig med andre meldeplikter.

Det legges opp til at forordningen gjennomføres i norsk rett i forskrift med hjemmel i lov 21. juni 2019 nr. 70 om havner og farvann (havne- og farvannsloven) § 39, hvor det fremgår at forordningen gjelder som forskrift.

Nærings- og fiskeridepartementet vil foreta de nødvendige forskriftsendringer.