Nærmere om forordningen
EØS-komiteens beslutning nr. 157/2022 av 29. april 2022
inneholder en fortale og fire artikler.
Artikkel 1 slår fast at vedlegg XIII endres
ved at forordning (EU) 2019/1239 inntas i EØS-avtalen. Artikkel
1 inneholder en tilpasningstekst om at for EØS/EFTA-statene skal
artikkel 11(2) og krav om rapportering av tollinformasjon som presisert
i punkt 7 i del A av vedlegget ikke gjelde. Tilpasningen er en følge
av at EØS-avtalen ikke omfatter tollområdet.
Artikkel 2 fastsetter at teksten til forordning
(EU) 2019/1239 på islandsk og norsk, som vil bli kunngjort i EØS-tillegget
til Den europeiske unions tidende, skal
gis gyldighet.
Artikkel 3 slår fast at beslutningen trer i
kraft 30. april 2022.
Artikkel 4 slår fast at beslutningen skal kunngjøres
i EØS-avdelingen av og EØS-tillegget til Den
europeiske unions tidende.
Forordningen krever at det utpekes en nasjonal
koordinator. Ettersom Kystverket har ansvaret for koordinering,
drift og utvikling av SafeSeaNet i Norge, er Kystverket utpekt som
nasjonal koordinator for forordningen. Som nasjonal koordinator
for EMSWe vil Kystverket ha ansvar for å melde inn behov for endring
i datasettet, herunder både nye dataelement og endringer i eksisterende
nasjonale krav, til EU-kommisjonen.
Medlemsstaten pålegges videre å utpeke en nasjonal
myndighet som ansvarlig for håndtering av brukere og tjenesteytere
i bruker- og adgangskontrollsystemet. Som nasjonal koordinator for
EMSWe vil også dette være Kystverkets ansvar i Norge.
Forordningen pålegger videre EU-kommisjonen
å opprette flere felles databaser, herunder en skipsdatabase, stedsdatabase,
database over farlige stoffer og skipshygienedatabase. Opprettelsen
av disse vil gjøre det lettere å rapportere og lettere å gjenbruke
informasjon som rapporteres. De felles databasene vil vedlikeholdes
sentralt i EU, og medlemstatene er forpliktet til å bruke disse
som grunnlagsdata i forbindelse med skipsrapportering.
Ettersom gjennomføringen av EMSWe i Norge ikke inkluderer
tollrapportering, forutsettes det at ytterligere tollrapportering
ved ankomst til Norge juridisk sett vil skje utenfor EMSWe. Kystverket
vil samarbeide tett med Tolletaten for å få på plass en best mulig
løsning for rapportering fra skipsfarten slik at også ytterligere
tollopplysninger kan rapporteres samtidig med andre meldeplikter.
Det legges opp til at forordningen gjennomføres
i norsk rett i forskrift med hjemmel i lov 21. juni 2019 nr. 70
om havner og farvann (havne- og farvannsloven) § 39, hvor det fremgår
at forordningen gjelder som forskrift.
Nærings- og fiskeridepartementet vil foreta
de nødvendige forskriftsendringer.