3.2.1 Stortingssesjonen 2022–2023
Kartlegging av potensialet
for solenergiproduksjon på eksisterande infrastruktur
Vedtak 13, 18. oktober 2022 (Olje- og energidepartementet)
«Stortinget ber regjeringen kartlegge
potensialet for solenergiproduksjon på eksisterende infrastruktur
der solparker kan etableres uten vesentlige naturinngrep, som for
eksempel på parkeringsplasser, i industriområder og lignende.»
Vedtak 16, 18. oktober 2022
«Stortinget ber regjeringen vurdere et
midlertidig eller tidsbegrenset fritak fra konsesjonsplikt for å
etablere lavspenningsledninger til nabobygg for salg av kraft.»
Vedtak 17, 18. oktober 2022
«Stortinget ber regjeringen vurdere å
fjerne fritaksgrensen på 500 kW for nettleie på strøm som deles
som nabolagsstrøm, eventuelt øke grensen for delingsanlegg for solceller
til 4 000 m2 eller 1 000 kW.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne, viser til uttalelsen
fra flertallet i energi- og miljøkomiteen bestående av medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti i brev av 15. januar 2024.
Flertallet er av
den oppfatning at vedtak 13 og 16 ikke kan anses som ukvittert,
og at rapporteringen på disse vedtakene derfor ikke skal avsluttes. Flertallet mener imidlertid at rapporteringen
på vedtak 17 kan avsluttes. For øvrig viser flertallet til
uttalelsen fra flertallet i energi- og miljøkomiteen om at solenergi knyttet
til bygg eller solparker er en av de energiformene som kan styrke
kraftbalansen mest i et perspektiv frem mot 2030, hvor vi risikerer
negativ kraftbalanse. Den svake utviklingen i Norge i realiseringen
av solenergi sammenlignet med andre land i Europa og verden for øvrig
må ses i sammenheng med regjeringens manglende oppfølging av å bygge
ned administrative barrierer som henger igjen fra den tid da solenergi
var en mer umoden teknologi.
Representantforslag om
å betre ME-sjuke sine trygderettar
Vedtak 59, 24. november 2022 (Arbeids- og inkluderingsdepartementet)
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå
regelverk og praksis for å sikre at man ivaretar CFS/ME-sykes rett
til likebehandling med tanke på krav om hensiktsmessig behandling
ved søknad om uføretrygd.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til tydelige tilbakemeldinger
fra blant annet ME-foreningen om at praksis på området i liten eller
ingen grad er endret, til tross for mindre endringer i et av Navs
rundskriv. Disse medlemmer viser videre
til svar på skriftlig spørsmål 15:82 (2022–2023) der statsråden
bekrefter at det ikke har vært dialog med relevante pasient- og
brukerorganisasjoner i direktoratets kartleggingsarbeid i forkant
av endringene som er gjort.
Disse medlemmer mener
det er sterkt kritikkverdig å gjennomføre en slik prosess uten å
involvere pasienter og brukere, og anser ikke Vedtak 59, 24. november
2022, for å være fulgt opp av regjeringen.
Representantforslag om
å betre ME-sjuke sine trygderettar
Vedtak 60, 24. november 2022 (Arbeids- og inkluderingsdepartementet)
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå
regelverk og praksis for å sikre at CFS/ME-syke under avklaring
ikke blir underlagt krav om behandling som er utilgjengelig, eller
som de får avslag på i det offentlige helsevesenet.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt registrerer at regjeringen
i Prop. 1 S (2023–2024) under kap. 2655 Uførhet legger til grunn
at det ikke skal
«kreves at bruker gjennomfører tiltak
som det ikke er medisinsk grunnlag for å anbefale.»
Disse medlemmer viser
til tydelige tilbakemeldinger fra blant annet ME-foreningen og andre
relevante pasient- og brukerorganisasjoner som bestrider denne virkelighetsoppfatningen. Disse medlemmer viser videre til svar
på skriftlig spørsmål 15:82 (2022–2023) der statsråden bekrefter
at det ikke har vært dialog med relevante pasient- og brukerorganisasjoner
i direktoratets kartleggingsarbeid i forkant av endringene som er
gjort. Disse medlemmer mener det er
sterkt kritikkverdig å gjennomføre en slik prosess uten å involvere
pasienter og brukere, og anser ikke vedtak nr. 60, 24. november
2022, for å være fulgt opp av regjeringen.
Vedtak vedrørende autonome
kjøretøy
Vedtak nr. 71, 72, 73, 74 (2022–2023), 29. november 2022
(Samferdselsdepartementet)
Vedtak nr. 71
«Vurdere korleis regelverket for autonome
køyretøy kan medverke til teknologi- og industriutvikling.»
Vedtak nr. 72
«Foreslå varierte strekningar som kan
førehandsgodkjennast for autonom køyring.»
Vedtak nr. 73
«Vurdere korleis kompleksiteten i testinga
av autonome køyretøy kan aukast og tilpassast godkjenningsprosedyren
for testane.»
Vedtak nr. 74
«Endre regelverket slik at autonome køyretøy
kan køyre i normal trafikk og i normal hastigheit på delar av vegnettet.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til brev fra transport- og kommunikasjonskomiteen
den 15. januar 2024 og uttalelse fra Høyres medlemmer i komiteen. Disse medlemmer registrerer at regjeringen
vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte, og ber om at det
angis en tidsplan for arbeidet i forbindelse med fremlegging av
NTP 2025–2033.
Turistskatt
Vedtak nr. 83, 1. desember 2022 (Finansdepartementet)
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om en kommunal/statlig turistskatt senest i forbindelse med statsbudsjettet
for 2024.»
Medlemene i
komiteen frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at forslaget til ein kommunal/statleg turistskatt i utgangspunktet
skulle vore fremma i samband med statsbudsjettet 2024. Desse medlemene viser til omtalen av
vedtaket i Prop. 1 LS (2023–2024), kapittel 17, der det kjem fram
at regjeringa treng betre tid på å vurdere mogleg innretting av
ein lokal/statleg turistskatt og vil komme tilbake til Stortinget
om saka, og fremme forslag om dette i tråd med vedtaket innan statsbudsjettet
2025.
Gjeninnføre plikta til
å vere tilknytt ein drosjesentral og driveplikt og talavgrensing
i drosjenæringa
Vedtak nr. 84 (2022–2023), 1. desember 2022
(Samferdselsdepartementet)
«Stortinget ber regjeringen komme med
nødvendige lov- og forskriftsendringer for å gjeninnføre plikten til
å være tilknyttet en drosjesentral og driveplikt og antallsbegrensning
i drosjenæringen i løpet av 2023.»
Fleirtalet
i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Raudt, viser til at lov- og forskriftsendringar
for å gjeninnføre plikten til å være knytt til ein drosjesentral
og driveplikt og antallsbegrensning i drosjenæringa skulle vore
fremma i løpet av 2023. Regjeringa viser til at sentraltilknytingsplikt
har vore på høyring og at det er planlagt ein proposisjon om gjeninnføring av
dette seinast i løpet av våren 2024. I tillegg vert det i løpet
av 2024 fremja forslag om å gjeninnføre driveplikt og antallsbegrensning
i drosjenæringa slik Stortinget har vedtatt.
Fleirtalet understrekar
viktigheita av å få på plass tiltak som sikrar et tilfredsstillande
drosjetilbod i hele landet og ryddige forhold i drosjenæringa. Det
er viktig at tiltaka som vert føreslått er tilstrekkeleg utgreia, og
at dei står seg på sikt for å gi næringa stabilitet og føreseielegheit. Fleirtalet forventar at gjeninnføring
av plikta til å vere knytt til ein drosjesentral, driveplikt og antallsbegrensning
i drosjenæringa vert føreslått av regjeringa innan statsbudsjettet
for 2025.
Husleigelovutval
Vedtak 88, 1. desember 2022 (Kommunal- og distriktsdepartementet)
«Stortinget ber regjeringen sette ned
et Husleielovutvalg som går gjennom Husleieloven for å vurdere hvordan
den kan styrke leietagernes rettigheter, sikre grunnleggende botrygghet
og at loven samsvarer bedre med dagens situasjon på leiemarkedet.
Utvalget settes ned våren 2023, og en ny lov skal behandles i inneværende
stortingsperiode.»
Komiteen viser
til at husleigelovutvalet er sett ned. Komiteen meiner
likevel oppmodingsvedtaket ikkje kan utkvitterast før ny lov har
blitt fremja for Stortinget i løpet av inneverande periode.
Engangsavgift på tunge
kjøretøy
Vedtak nr. 91, 1. desember 2022 (Finansdepartementet)
«Stortinget ber regjeringen utrede engangsavgift
på fossile lastebiler, busser og andre tunge kjøretøy i forbindelse
med statsbudsjettet for 2024.»
Fleirtalet
i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Miljøpartiet Dei Grøne, viser til omtalen
av vedtaket i Prop. 1 LS (2023–2024), kapittel 18, om at regjeringa
vil fortsette å utgreie eingongsavgifta på tunge køyretøy som eit
mogleg verkemiddel for å innfri Stortinget sine mål om elbilandel, og
at EU arbeider med nye krav som vil gi betre CO2-utslippsdata. Fleirtalet vil vente på dette før oppmodingsvedtaket
kan utkvitterast.
Fremje krav om lågutslepp
til offshorefartøy
Vedtak 92, 1. desember 2022 (Klima- og miljødepartementet)
«Stortinget ber regjeringen i løpet av
2023 fremme krav om lavutslipp til offshorefartøy med sikte på innføring
fra 2025 og nullutslipp fra 2029, eller tilsvarende krav som gir
samme utslippseffekt for offshorefartøy.»
Fleirtalet
i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Raudt, Venstre og Miljøpartiet Dei Grøne, viser
til at regjeringa ikkje har lagt fram forslag til lågutslepp til
offshorefartøy med innføring frå 2025. Det er i Meld. St. 4 (2022–2023)
opplyst at
«Klima- og miljødepartementet har gitt
Sjøfartsdirektoratet i oppdrag å sjå på korleis krav til låg- og
nullutslepp for offshorefartøy kan utformast (…)»
Fleirtalet meiner
det er uheldig at fristen ikkje vert overheldt og ser fram til utgreiinga,
og at det vert fremja krav innan 2024 med innføring frå 2025 og
nullutslepp frå 2029.
Komiteens
medlemmer fra Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser til vedtak
92 (2022–2023) og påpeker at utslipp fra maritim offshoreaktivitet
står for 37 pst. av utslipp fra innenriks sjøfart og fiske og at
det dermed er betydelig potensial for utslippskutt. Det er derfor
viktig at regjeringen følger opp vedtaket raskest mulig.
Nullutsleppskrav til all
løyvebasert verksemd
Vedtak nr. 94, 1. desember 2022 (Samferdselsdepartementet)
«Stortinget ber regjeringen utrede og
fremme forslag om endring av yrkestransportloven slik at det stilles nullutslippskrav
til all løyvebasert virksomhet der det er mulig i løpet av 2023.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser til uttalelsen fra flertallet
i transport- og kommunikasjonskomiteen i brev av 15. januar 2024.
Medlemene i
komiteen frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at høyringa om nullutslepp for ferje og hurtigbåtar ikkje er
ferdig gjennomført. For kystruta Bergen–Kirkenes er miljøkrav til
skipa fastsett i kontraktar som løyper til 2030, og det er ikkje
enno stilt nullutsleppskrav.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, registrerer at flertallet i transport-
og kommunikasjonskomiteen er av den oppfatning at rapporteringen
ikke kan avsluttes. Flertallet påpeker
imidlertid at Samferdselsdepartementet heller ikke har gitt uttrykk
for at rapporteringen skal avsluttes.
Utval
for å greie ut matkastelov
Vedtak 95, 1. desember 2022 (Klima- og miljødepartementet)
«Stortinget ber regjeringen sette ned
et utvalg for å utrede matkastelov med mål om at loven skal tre
i kraft i 2024.»
Fleirtalet
i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Raudt, Venstre og Miljøpartiet Dei Grøne, viser
til at det 7. februar 2023 vart sett ned eit utval som skal greie
ut heilskapleg tiltaks- og verkemiddelbruk for å nå målet om 50
pst. reduksjon av matsvinnet innan 2030 og korleis ei matkastelov
skal inngå i ein samla verkemiddelbruk. Utvalet skal ferdigstille
utgreiinga innan utgangen av 2023, og deretter vil forslaga vurderast,
og det blir lagt opp ein prosess for korleis dette skal følgjast
opp. Fleirtalet er samde om viktigheita
av å få på plass ei ny matkastelov, og meiner målet om at lova skal
tre i kraft i 2024 framleis bør vere gjeldande. Fleirtalet meiner
oppmodingsvedtaket ikkje kan utkvitterast før ny matkastelov er
fremja for Stortinget.
Gå i dialog med industrien
om CO2-kompensasjonsordninga
Vedtak nr. 98, 1. desember 2022 (Klima- og
miljødepartementet)
«Stortinget ber regjeringen gå i dialog
med industrien om CO2-kompensasjonsordningen for å utvikle ordningen
til å bli forpliktende for utslippskutt og energieffektivisering
i tråd med nasjonale målsettinger. Aktuelle løsninger kan være krav,
klimaavtale, fondsordning eller andre måter. Det må hensyntas at
det er ulik økonomisk bærekraft i ulike bransjer, og at enkelte bedrifter
har lave CO2-utslipp og lite potensial for energieffektivisering.
Regjeringen bes legge frem sak om dette i statsbudsjettet for 2024.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til uttalelsen fra energi-
og miljøkomiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti i brev av 15. januar 2024.
Disse medlemmer merker
seg at departementet ikke avslutter rapporteringen, men er kritisk
til regjeringen endrer CO2-kompensasjonsordningen før
vedtaket om dialog er fulgt opp.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at vedtak 98 (2022–2023) om dialog med
regjeringen om CO2-kompensasjonsordningen anses som under
oppfølging. Dette medlem stiller spørsmål
ved om vedtaket faktisk er blitt fulgt opp siden vedtakstidspunktet,
da signalene fra de berørte bedriftene ikke sier det samme.
Dette medlem ber
regjeringen rapportere grundigere på dette vedtaket framover.
Krav om tilbakefylling
og ressursutnyttelse for gruvedrift i Norge
Vedtak nr. 99, 1. desember 2022 (Nærings- og
fiskeridepartementet)
«Stortinget ber regjeringen i løpet av
2023 stille strengere krav til gruvevirksomhet om tilbakefylling
og økt ressursutnyttelse.»
Medlemene
i komiteen frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at regjeringa har varsla at vedtaket vil bli fylgt opp gjennom
implementering av tiltaka i regjeringa sin mineralstrategi, og ein
vil vurdere nærare kva tiltak som krev endring i lov og forskrift,
i samband med oppfølginga av NOU 2022: 8 Ny minerallov. Desse medlemene viser særleg til mineralstrategiens
tiltak om opprettelse av ei ekspertgruppe som skal vurdere krava
om deponering, slik at krava vert fagleg gode og heilskaplege.
Fleirtalet
i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Raudt, meiner oppmodingsvedtaket ikkje kan
fullt ut utkvitterast før det er stilt strengare krav til gruveverksemd
om tilbakefylling og auka ressursutnytting. Fleirtalet er
einige om at slike krav skal bli stilt innan utløpet av 2025.
Differansekontraktar for
hydrogen
Vedtak 106, 1. desember 2022 (Olje- og energidepartementet)
«Stortinget ber regjeringen komme med
en plan om å innføre et system for differansekontrakter for hydrogen
i løpet av 2023.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til uttalelsen fra energi-
og miljøkomiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti i brev av 15. januar 2024.
Disse medlemmer mener
at vedtaket ikke er fulgt tilstrekkelig opp at rapporteringen derfor
ikke skal avsluttes.
Disse medlemmer viser
til intensjonen bak forslaget er å likestille bruken av grønt og
blått hydrogen for å få i gang en verdikjede med bruk av hydrogen.
Regjeringen vil tilsynelatende prioritere å støtte hydrogen med
en viss sum per kilo produsert hydrogen fremstilt av regulerbar
vannkraft. Disse medlemmer fremhever
at det vil forringe regulerbar kraft, og ikke tilgodese naturgass
som vi har betydelig overskudd av. Disse medlemmer viser
til at bruk av blått hydrogen vil styrke kraftbalansen i et perspektiv
frem mot 2030 og 2040 hvor vi risikerer negativ kraftbalanse.
Fremje forslag om forbod
mot nedbygging av myr til utbyggingsformål i 2023
Vedtak 108, 1. desember 2022 (Klima- og miljødepartementet)
«Stortinget ber regjeringen legge frem
forslag om forbud mot nedbygging av myr til utbyggingsformål i løpet
av 2023. Det skal utredes mulige dispensasjoner fra forbudet for
å ta vare på andre arealer med høy verdi og utbygging av samfunnskritisk
infrastruktur. Målet er at forbudet reelt sett skal redusere nedbyggingen
av myr.»
Medlemene i
komiteen frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at regjeringa ikkje rekk å legge fram forslag om forbod mot
nedbygging av myr til utbyggingsformål i løpet av 2023, i tråd med
vedtaket. Desse medlemene viser til
at regjeringa varslar at dei vil legge fram forslaget så snart som
mogleg i 2024.
Komiteens medlemmer
fra Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne merker seg at
regjeringen har satt i gang nødvendige utredninger av forbud mot
nedbygging av myr i tråd med vedtak 108 (2022–2023) så sent at forbudet
ikke kan settes i kraft i tråd med Stortingets vedtatte frist.
Framskunde kravet om nullutslepp
i offentlege kjøp av bybussar
Vedtak nr. 115, 1. desember 2022 (Samferdselsdepartementet)
«Stortinget ber regjeringen framskynde
kravet om nullutslipp i offentlige anskaffelser av bybusser fra
2025 til 1. januar 2024.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Rødt og Venstre, viser til uttalelsen fra flertallet
i transport- og kommunikasjonskomiteen i brev av 15. januar 2024.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, viser til at flertallet bemerket at vedtaket ikke
kunne anses ukvittert før endringen har trådt i kraft.
Dette flertallet stiller
seg bak denne vurderingen, men påpeker at endringen per dato for
kontroll- og konstitusjonskomiteens avgivelse, har trådt i kraft. Dette flertallet har derfor ikke innsigelser
til at rapporteringen nå kan anses avsluttet.
Intensivere arbeidet mot
pukkellaks
Vedtak 118, 1. desember 2022 (Klima- og miljødepartementet)
«Stortinget ber regjeringen intensivere
arbeidet mot pukkellaks, herunder å tillate fangst av pukkellaks
i sjø før sommeren 2023.»
Fleirtalet
i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Raudt, viser til at det ikkje blei opna for
eit målretta pukkellaksefiske i sjø i 2023, av omsyn til annan anadrom
laksefisk. Fleirtalet meiner vedtaket
kan utkvitterast, men ber samstundes om at regjeringa legg til rette
for betre involvering av sjølaksefiskarane i arbeidet mot pukkellaks. Fleirtalet viser til det vidare arbeidet
med tiltak mot pukkellaks fram mot 2025, samt evalueringa av arbeidet
i 2023.
Fleirtalet meiner
det er viktig at mellomåret 2024 blir brukt til å planleggje for
2025. Sjølaksefiskarane skal inviterast til å leggje fram sine erfaringar,
og korleis sjølaksefisket kan bidra til eit meir effektivt uttak
av pukkellaks utan å auke den totale dødelegheita av annan anadrom
laksefisk. Klima- og miljødepartementet rapporterer tilbake til
Stortinget på eigna vis om involveringa av sjølaksefiskarane, korleis
erfaringane og innspela er blitt høyrt, med mål om at det vert opna
for berekraftig sjølaksefiske av pukkellaks i 2025.
Bidraget frå verkemiddelapparatet
til ein meir sirkulær økonomi
Vedtak nr. 450, 12. januar 2023 (Klima- og
miljødepartementet)
«Stortinget ber regjeringen kartlegge
hvordan virkemiddelapparatet kan innrettes slik at man i sterkere grad
støtter opp under deler av eller hele verdikjeder som bidrar til
en overgang til mer sirkulærøkonomi.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og
Miljøpartiet De Grønne, tar til orientering at regjeringen
ikke har fulgt opp de seks forslagene som fikk flertall, og heller
ikke har fremmet egne tiltak for en mer sirkulær økonomi.
Materialbankar for ombruk
av byggevarer
Vedtak nr. 452, 12. januar 2023 (Kommunal-
og distriktsdepartementet)
«Stortinget ber regjeringen legge til
rette for etablering av materialbanker for ombruk av byggevarer,
i samarbeid med aktører i bransjen og øvrige nordiske land.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Rødt og Venstre merker seg at regjeringen har satt
i gang pilotprosjekter om samordning og inngått et klimapartnerskap
med anleggs- og eiendomsnæringen, men bemerker samtidig at disse
tiltakene som presenteres ikke er i samme skala som forslaget la
opp til. Disse medlemmer mener derfor
at rapporteringen ikke skal avsluttes.
Disse medlemmer viser
til at det er uavklart hva som inngår i klimapartnerskapet med anleggs-
og eiendomsnæringen, og at etablering av materialbanker foreløpig
ikke inngår i dette samarbeidet. Disse medlemmer bemerker
også at Samordningsrådet for digitalisering i byggenæringen ble
etablert under regjeringen Solberg, og at en etablering av en materialbank
ikke er en naturlig oppgave for rådet. Disse
medlemmer viser til at forslaget handlet om å få flere aktører
til å samarbeide om etablering av flere materialbanker, og at dette
aktivt skulle legges til rette for.
Norges rolle i det internasjonale
arbeidet for å
identifisere, etterforske og straffeforfølge krigsforbrytelser i
Ukraina
Vedtak nr. 468, 19. januar 2023 (Utenriksdepartementet)
«Stortinget ber regjeringen ta en ledende
rolle i det internasjonale arbeidet for å identifisere, etterforske
og straffeforfølge krigsforbrytelser i Ukraina, for eksempel gjennom
økte bevilgninger til Den internasjonale straffedomstolen, Den internasjonale
domstolen og Den internasjonale kommisjonen for savnede personer samt
til frivillige organisasjoner som bidrar til dokumentasjon av krigsforbrytelser.»
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at vedtaket ble fattet i forbindelse med
Stortingets behandling av et representantforslag om en langsiktig
og forpliktende plan for støtte til Ukraina, jf. Dokument 8:20 S
(2022–2023) og Innst. 134 S (2022–2023).
Dette medlem viser
til de mange gode initiativene som regjeringen har tatt i oppfølgingen
av dette stortingsvedtaket, herunder å tilslutte Norge iverksetting
av Organisasjonen for sikkerhet og samarbeid i Europas (OSSE) Moskva-mekanisme
om tvungen fordrivelse av barn, samt å stille midler til disposisjon
innenfor Nansen-programmet til å støtte organisasjoner som arbeider
for å identifisere, dokumentere, etterforske og straffeforfølge
mulige krigsforbrytelser i Ukraina.
Dette medlem kan
like fullt ikke anse Stortingets vedtak som fullt ut fulgt opp all
den tid det ikke er opprettet et spesialtribunal for aggresjonsforbrytelse mot
Ukraina og regjeringen ikke har fremmet ratifisering av Kampala-tillegget
til Roma-vedtektene.
Dette medlem viser
til at Ukrainas regjering tidlig tok til orde for å opprette et
internasjonalt spesialtribunal for aggresjonsforbrytelsen mot Ukraina.
I en fellesuttalelse fra de nordiske regjeringssjefer etter det
nordisk-ukrainske toppmøtet i Helsinki 3. mai 2023 sa blant annet
statsminister Jonas Gahr Støre følgende:
«The Nordic countries welcome on-going
international efforts, in co-operation with Ukraine, to ensure accountability
through the establishment of an appropriate mechanism (a special
tribunal) for prosecuting the crime of aggression.»
Dette medlem viser
til at den internasjonale prosessen med å opprette et spesialtribunal
er i gang, og at etableringen av «International Centre for the Prosecution
of the Crime of Aggression against Ukraine» (ICPA) i juli 2023 er
et viktig skritt på veien. Dette medlem mener
imidlertid at rapporteringen av Stortingets vedtak ikke kan avsluttes
før tribunalet er opprettet og regjeringen kan redegjøre for hvordan
den har tatt en ledende rolle i dette arbeidet.
Dette medlem viser
til at Norge ikke har ratifisert Kampala-tillegget til Roma-vedtektene,
som kriminaliserer aggresjonsforbrytelser og gir Den internasjonale
straffedomstol (ICC) hjemmel til å straffeforfølge personer som
begår dem. Statssekretær i Utenriksdepartementet, Eivind Vad Petersson,
uttalte til Morgenbladet 24. mars 2023 at regjeringen hadde iverksatt
et internt utredningsarbeid av Kampala-tillegget:
«Fagfolk i de relevante departementene
gjør en ny vurdering av de ulike innvendingene som har ligget til grunn
for at regjeringen har hatt en avventende holdning – om de fremdeles
står seg. Det at vi gjør dette, tyder på at vi antar at de kanskje
ikke gjør det.»
Dette medlem viser
til at daværende utenriksminister Anniken Huitfeldt ble spurt i
skriftlig spørsmål nr. 1839 (2022–2023) om når denne utredningen
ville stå klar og at hun på det tidspunkt ikke kunne gi noen dato,
men anførte:
«Det må påregnes at prosessen vil ta
noe tid. Den internasjonale situasjonen med krig i Ukraina, og gjennomføring
av omfattende sanksjoner mot Russland som reaksjon på dette, medfører
et stort press på saksbehandlings- og utredningsressursene i departementet.»
Dette medlem mener
regjeringen ikke kan sies å ha tatt en ledende rolle i det internasjonale
arbeidet for å identifisere, etterforske og straffeforfølge krigsforbrytelser
i Ukraina før den har bidratt til å kriminalisere den opprinnelige
forbrytelsen, dvs. Russlands illegitime angrepskrig.
Støtteordningar for energieffektivisering
med moden teknologi
Vedtak 508, 23. februar 2023 (Klima- og miljødepartementet)
«Stortinget ber regjeringen sørge for
at Enova har tilgjengelig støtteordninger for energieffektivisering med
moden teknologi i tråd med Vedtak 21 (2022–2023) senest i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett for 2023.»
Støtte til energieffektivisering
og lokal energiproduksjon hos hushalda
Vedtak 509, 23. februar 2023 (Klima- og miljødepartementet)
«Stortinget ber regjeringen gi Enova
et tilleggsmandat om å sørge for økt forsyningssikkerhet ved å bidra
til vesentlig mer energieffektivisering og lokal energiproduksjon
hos husholdninger. Dette må gjøres gjennom støtte til moden teknologi
som gir raske reduksjoner i bruk av strøm fra nettet, for eksempel
gjennom varmepumper, etterisolering av deler av bygningskroppen, utskiftning
av vinduer, batterier, bergvarme og lignende. Det må gis støtte
med samtidig utbetaling. Tilleggsmandatet til Enova må være på plass
innen mars 2023.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne merker seg videre at regjeringen anser vedtak 508 og
509 (2022–2023) som fulgt opp. Disse medlemmer er
uenig i dette. Vedtakene hadde tydelige krav til regjeringen.
Vedtak 508 (2022–2023) viste til vedtak 21 (2022–2023)
med krav om støtte til moden teknologi i mindre skala enn det det
gis støtte til i dag. Dette er ikke gjennomført. Enova gir fortsatt
bare støtte til store oppgraderinger og installasjoner.
Enova ga i april 2023 svar på en bestilling
fra regjeringen, som kom i kjølvannet av Stortingets behandling av
disse forslagene. Punktet om samtidig utbetaling sa at:
«Enkeltteknologier som vurderes som teknisk modne,
men markedsmessig umodne, støttes til de vurderes å være konkurransedyktige
uten støtte. Enova følger utviklingen av ulike teknologier for energieffektivisering
tett og vil foreta regelmessige vurderinger av innsatsen mot disse
for å bidra til varige markedsendringer. Teknologier og støttesatser
vurderes fortløpende. Gjennom Enovatilskuddet gis det i dag tilskudd
til blant annet smarte varmtvannstanker, smart strømstyring, solcelleanlegg,
balansert ventilasjon og vannbåren varme med tilhørende varmeforsyninger
(bio, sol og varmepumpe).»
Disse medlemmer påpeker
at dette er langt mer avanserte installasjoner enn det som listes
opp som illustrerende eksempler i vedtakene.
Vedtak 509 sa mye av det samme, men også at
det må gis støtte med samtidig utbetaling. Disse
medlemmer mener at det siste heller ikke er gjort, men er avvist
av regjeringen.
Disse medlemmer mener
det ikke finnes grunnlag for å anse vedtak 508 og 509 (2022–2023)
som fulgt opp.
Melkøya – CO2-handtering som alternativ til elektrifisering
Vedtak 596, 18. april 2023 (Olje- og energidepartementet)
«Stortinget ber regjeringen, i forbindelse
med behandlingen av Snøhvit Future, foreta en egen vurdering av
om fangst og lagring av CO2 kan være et alternativ til
elektrifisering av Melkøya med kraft fra land som kan realiseres
innen 2029 og gjennomføres uten at fremtidig gassproduksjon blir
redusert.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre
og Miljøpartiet De Grønne viser til at regjeringen anser vedtak
596 (2022–2023) om å utrede karbonfangst- og lagring, som fulgt
opp. Oppfølgingen av dette vedtaket ble gjort ved å be Oljedirektoratet
vurdere Equinors og de andre rettighetshavernes egne tall fra 2010.
Direktoratet slo fast at rettighetshaverne hadde fulgt vanlige prosesser
i et slikt prosjekt, men ikke involvert andre fagmiljøer, som Gassnova,
i vurderingen. Disse medlemmer mener
dette ikke er en god nok oppfølging av vedtaket som forutsatte en
egen vurdering.
Retningslinjer for lokalisering
av statlege arbeidsplassar
Vedtak nr. 667, 15. mai 2023 (Kommunal og distriktsdepartementet)
«Stortinget ber regjeringen i retningslinjene
for lokalisering av statlige arbeidsplasser om ikke å sidestille
større byer og byområder med Oslo når det gjelder hvor nye og omlokaliserte
statlige arbeidsplasser og virksomheter skal lokaliseres.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne, registrerer at departementet
mener at anmodningsvedtaket er fulgt opp. Flertallet er
uenig med departementet i den vurderingen og mener at rapporteringen
ikke skal avsluttes.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre og Miljøpartiet De Grønne, registrerer at departementet
mener at anmodningsvedtaket er fulgt opp. Dette
flertallet mener regjeringens nye statlige retningslinjer
for lokalisering av statlige arbeidsplasser undergraver regionbyenes
rolle og i praksis kan bidra til å svekke regionenes vekstkraft. Dette flertallet merker seg at departementet
i oppfølgingen av dette anmodningsvedtaket viser til at praktiseringen
av retningslinjene for lokalisering av statlige arbeidsplasser fortsatt
likestiller Oslo og de ulike storbyområdene i Norge.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne, viser til at regjeringen
har endret de statlige retningslinjene for lokalisering av statlige
arbeidsplasser, hvor det er nevnt at nye statlige arbeidsplasser
som hovedregel ikke skal lokaliseres i Oslo eller de andre store
byene. Flertallet mener denne endringen
av de statlige retningslinjene for lokalisering innebærer en sidestilling,
og viser til at et flertall i Stortinget mener dette.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser for øvrig til uttalelsen
i kommunal- og forvaltningskomiteen sitt brev av 17. januar 2024
fra Høyre og Fremskrittspartiets medlemmer.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at regjeringen
i Meld. St. 4 (2023-2024) har følgene begrunnelse for at vedtaket
er fulgt opp:
«Dokumenta som ligg til grunn for vedtaket,
er representantforslag frå stortingsrepresentantane Alfred Jens
Bjørlo, André N. Skjelstad og Ane Breivik om ein lokaliseringspolitikk
for statlege verksemder som sikrar utvikling av sterke og mangfaldige
arbeidsmarknadsregionar rundt større byar på Sørlandet, på Vestlandet,
i Trøndelag og i Nord-Noreg, jf. Dokument 8:162 S (2022–2023) og
Innst. 326 S (2022–2023).
Ei sidestilling av Oslo med andre
større byar i Noreg har aldri vore praktisert ved bruk av retningslinjene
for lokalisering av statlege arbeidsplassar og statleg tenesteproduksjon.
Praktiseringa av retningslinjene vil framleis vere at ein vurderer
lokalisering til Oslo og andre av dei større byane i kvar einskild
sak, ut frå sektorpolitiske og lokaliseringspolitiske mål. Kravet
i retningslinjene om at eitt av tre lokaliseringsalternativ som
blir vurdert skal ligge på sentralitet 3-6, vil ivareta at ein alltid
vurderer moglegheitene for å lokalisere statleg verksemder i mindre
sentrale kommunar, samstundes som eventuelle behov for lokalisering
i større byar også vil bli synleggjort i utgreiinga.»
Ein plan for auka produksjon
av og etterspurnad etter biogass
Vedtak 674, 23. mai 2023 (Klima- og miljødepartementet)
«Stortinget ber regjeringen legge fram
en plan for økt produksjon av og etterspørsel etter biogass, og komme
tilbake til Stortinget på egnet måte senest i forbindelse med revidert
nasjonalbudsjett for 2024.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre
og Miljøpartiet De Grønne merker seg at regjeringen vil utsette
oppfølging av vedtak 674 (2022–2023) om en plan for biogass, fra
våren 2024 til høsten 2024. Disse medlemmer mener
regjeringen må forholde seg til vedtaket fra Stortinget.
Marine grunnkart
Vedtak 710, 30. mai 2023 (Kommunal- og distriktsdepartementet)
«Stortinget ber regjeringa setje fart
på arbeidet med å lage marine grunnkart for alle norske fjordar
og kystområde innafor grunnlinja.»
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti, Raudt og Venstre viser
til Prop. 1 S (2023–2024) Kommunal- og distriktsdepartementet og
omtalen av vedtak 710 (2022–2023).
Desse medlemene viser
til budsjettproposisjonen for 2024 og at det ikkje er sett av midlar
til å vidareføre arbeidet med marine grunnkart. Det vil seie at
institusjonane som var med på prosjektet, no truleg må legge arbeidet
med marine grunnkart på is. At departementet fylgjer med er ikkje
å sette fart, men å sette på vent. Desse medlemene meiner
det er svært urovekkande at arbeidet med marine grunnkart stanser opp
i ein situasjon der kommunane manglar skikkeleg verifisert kunnskap
om sine marine areal, og stadig nye aktørar søkjer om å få ta sjøareala
i bruk. Desse medlemene meiner at oppmodingsvedtaket
ikkje er utkvittert av regjeringa.
Ein oppdatert Klimaplan
med konkrete verkemiddel
Vedtak nr. 760, 5. juni 2023 (Klima- og miljødepartementet)
«Stortinget ber regjeringen i løpet av
2024 legge frem for Stortinget en oppdatert Klimaplan med konkrete
virkemidler som viser hvordan klimamålene i 2030 skal nås.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre og Miljøpartiet De Grønne, viser til uttalelsen fra
energi- og miljøkomiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet,
Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti i brev av
15. januar 2024.
Flertallet merker
seg at departementet ikke avslutter rapporteringen. Flertallet viser videre til presiseringen
om at regjeringen må utarbeide en stortingsmelding om klimaplanen
frem mot 2030, og legge meldingen frem for Stortinget i løpet av
våren 2024.
Komiteens medlemmer
fra Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser til at regjeringen
i oppfølging av vedtak 760 (2022–2023) viser til Regjeringas klimastatus-
og plan (Grønn bok), og en ny stortingsmelding i 2024 om perioden
til 2035, ikke først og fremst 2030.
Disse medlemmer understreker
at regjeringens grønne bok ikke inneholder planlagt politikk for
å nå klimamålene, bare planlagt politikk for å kutte utslippene
med omtrent 35 pst. og lovnader om å vurdere flere grep.
På bakgrunn av dette ble det vedtatt på Stortinget
i behandlingen av Innst. 38 L (2023–2024) at:
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake
til Stortinget i løpet av våren 2024, med en stortingsmelding som
viser hvordan Norge skal kutte utslippene i perioden frem mot 2030,
i tråd med Norges klimamål.»
Disse medlemmer forventer
at dette vedtaket faktisk følges opp, og mener at vedtak 760 (2022–2023) ikke
kan anses fulgt opp før dette er gjort.
Framtidige tildelingar
knytte til CO2-lagring
Vedtak 764, 5. juni 2023 (Olje- og energidepartementet)
«Stortinget ber regjeringen sørge for
at effekt på klima og raske klimagevinster vektlegges ved fremtidige tildelinger
knyttet til CO2-lagring, sammen med hensynet til trygg
og sikker lagring.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne, viser til uttalelsen
fra flertallet i energi- og miljøkomiteen bestående av medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti, jf. vedtak etter behandlingen av Prop.
97 S (2022–2023).
Flertallet viser
til at bakgrunnen for vedtaket var at Stortinget ønsker at Olje-
og energidepartementet skal bruke klimagevinster som et eget kriterium,
på lik linje med kriteriet om trygg og sikker lagring i behandling
av søknader knyttet til karbonlagringslisenser.
Flertallet registrerer
at dette vedtaket kvitteres ut i forslaget til statsbudsjett som
«ivaretatt» av eksisterende retningslinjer og policy, uten at selve
policyen synes å være endret. Flertallet er
oppmerksomme på at det i løpet av høsten 2024 vil legges frem et
nytt forslag til CO2-policy fra OED. Flertallet forventer
at ny CO2-policy inkluderer Stortinget sitt anmodningsvedtak
nr. 764.
Plan med mål og verkemiddel
for å fremme utbygging av produksjon av fornybar kraft i næringsareal,
langs motorvegar og i andre nedbygde areal
Vedtak 766, 5. juni 2023 (Olje- og energidepartementet)
«Stortinget ber regjeringen, senest i
forbindelse med statsbudsjettet for 2024, legge fram en plan med mål
og virkemidler for å fremme utbygging av produksjon av fornybar
kraft i næringsarealer, langs motorveier og i andre nedbygde arealer,
med mål om minst 5 TWh produksjon innen 2030.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre og Miljøpartiet
De Grønne, viser til uttalelsen fra flertallet i energi- og
miljøkomiteen bestående av medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet,
Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti i
brev av 15. januar 2024.
Flertallet merker
seg at departementet ikke avslutter rapporteringen og stiller seg
bak dette. Flertallet viser i den anledning
til at det er fremmet et lignende vedtak som del av Innst. 9 (2023–2024)
der regjeringen bes legge fram en plan i forbindelse med revidert budsjett
for 2024.
Inkludere bakkemonterte
solenergianlegg i plan- og
bygningslova
Vedtak 813, 9. juni 2023 (Olje- og energidepartementet)
«Stortinget ber regjeringen fremme et
forslag til hvordan bakkemonterte solenergianlegg kan inkluderes
i plan- og bygningsloven, senest innen utgangen av 2023.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser til
uttalelsen fra energi- og miljøkomiteens medlemmer fra Høyre, Rødt,
Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti i brev av
15. januar 2024.
Disse medlemmer merker
seg at departementet ikke avslutter rapporteringen, men bemerker
at vedtaket angir en tidsfrist på at regjeringen skal fremme forslaget
innen utgangen av 2023. Disse medlemmer slutter
seg til forventingen om at forslaget fremmes raskest mulig.
Havvind – heilskapleg
plan for naturkartlegging
Vedtak 839, 14. juni 2023 (Energi- og miljøkomiteen)
«Stortinget ber regjeringen, senest i
forbindelse med statsbudsjettet for 2024, legge fram en helhetlig plan
for naturkartlegging for de områdene som blir aktuelle for havvindutbygging.»
Komiteens
medlemmer fra Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser til at
regjeringen anser vedtak 839 (2022–2023) om naturkartlegging av
framtidige havvindområder som fulgt opp. Regjeringen mener de har
en plan for naturkartlegging av aktuelle nye havvindområder fordi
det skal gjøres feltundersøkelser, på samme måte som det er gjort
for allerede åpnede områder.
Disse medlemmer mener
regjeringen har misforstått, og at det ikke finnes en plan for naturkartlegging
– bare for feltundersøkelser. Det er feil å sette likhetstegn mellom
feltundersøkelser og fullstendig naturkartlegging, da det ikke er
gjennomført ferdig naturkartlegging av de allerede åpnede områdene
– men det er gjennomført feltundersøkelser. Regjeringen viser til utredninger
«før kraftverka blir installerte og satt i drift», men naturkartleggingen
må jo avdekke om det i det hele tatt er forsvarlig å bygge vindkraft
i området. Det er videre slik at regjeringen ikke går inn på hvordan de
skal sikre tilstrekkelig finansiering av naturkartlegging. Regjeringens
samarbeidsgruppe for havvind sin sameksistensgruppe – med Fornybar
Norge, Offshore Norge, World Wildlife Fund (WWF), Det Norske Veritas (DNV),
Fiskarlaget m.fl. – har bedt om bevilgninger på 246,28 mill. kroner
til kartlegging av havbunn, økosystemene i vannmassene og fugl i
budsjettet for 2024 (artikkel fornybarnorge.no, 5. september 2023:
Regjeringen må prioritere naturkartlegging i statsbudsjettet).
Disse medlemmer har
merket seg at innsatsen for naturkartlegging til havs økes i regjeringens
budsjettforslag, og at det blant annet er avsatt 81 mill. kroner
til driftsutgifter i OED for å forberede havvindutlysning under
kap. 1850 og post 21. Disse medlemmer mener
likevel at det ikke er tydelig hvor mye av dette som faktisk vil
gå til naturkartlegging. Den foreslåtte økningen i Mareanos budsjett
er kun på 13 mill. kroner. Det foreslås heller ikke et tilstrekkelig
løft for Havforskningsinstituttet eller til forskning på sjøfugl. Disse medlemmer konstaterer derfor at
satsingen på naturkartlegging i Prop. 1 S (2023–2024) ikke står
i forhold til Stortingets ambisjoner for en rask og omfattende havvindutbygging.
Dette gjør at disse medlemmer mener
vedtaket ikke kan anses fulgt opp.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne mener at dette kan få alvorlige
konsekvenser i form av forsinket utbygging og dårlig informerte
beslutninger i når det gis konsesjoner til utbygging.
Rett prising av negative
utslepp
Vedtak nr. 919, 16. juni 2023 (Klima- og miljødepartementet)
«Stortinget ber regjeringen gjennomføre
en ekstern utredning av virkemidler for samfunnsøkonomisk riktig
prising av negative utslipp, slik som negativ CO2-avgift
eller omvendte auksjoner, og vurdere muligheten for at støtte til
CO2- fjerning (negative utslipp) kan kombineres med salg
av klimakreditter.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Miljøpartiet De Grønne viser til uttalelsen fra energi-
og miljøkomiteens medlemmer fra Høyre, Miljøpartiet De Grønne og
Kristelig Folkeparti i brev av 15. januar 2024, der de merker seg
at Miljødirektoratet har anbefalt karbonfjerning som et virkemiddel
i klimapolitikken.
Bostøtte og trygdeutbetaling
Vedtak 930 (2022–2023), 16. juni 2023 (Kommunal-
og distriktsdepartementet)
«Stortinget ber regjeringen sikre at
ingen mister bostøtte som følge av etterbetalingen for de årlige
trygdeoppgjørene.»
Fleirtalet
i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Raudt, viser til at Kommunal- og distriktsdepartementet
har gitt instruks til Husbanken om å skjerme alle etterbetalingar
i juni 2023, slik at ingen tapar bustøtte på etterbetalingar etter
trygdeoppgjeret. I omtalen av vedtaket i Meld. St. 4 (2022–2023)
og i Prop. 1 S (2023–2024) skriv regjeringa at
«Det er ikkje tilstrekkeleg greidd ut
om og eventuelt korleis ei permanent skjermingsordning kan etablerast. Departementet
vil kome tilbake til Stortinget på eigna måte.»
Fleirtalet viser
til at oppmodingsvedtaket er tydeleg på at ingen skal miste bustøtte
som følgje av etterbetalinga for dei årlege trygdeoppgjera. Fleirtalet forventar difor at ei permanent
skjermingsordning kjem på plass før revidert nasjonalbudsjett 2024.
Meir treffsikker
bustøtteordning
Vedtak 931, 16. juni 2023 (Kommunal- og distriktsdepartementet)
«Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet
for 2024 fremme forslag om endringer i bostøtteregelverket som gjør
ordningen mer treffsikker for husholdninger med lave inntekter og
høye boutgifter.»
Komiteen viser
til at det ikkje er lagt fram framlegg om endringar i bustøtteregelverket
som gjer ordninga meir treffsikker for hushaldningar med lave inntekter
og høye buutgifter. Komiteen viser til
at ekspertgruppa sin rapport vart lagt fram våren 2022 og at regjeringa
ikkje har lagt fram forslag til endringar ifm. statsbudsjettet for
2024 slik vedtaket forutsette. Komiteen føresett
difor at regjeringa kjem med forslag snarast og seinast i løpet
av våren 2024.
Vurdering av fribeløpet
i uføretrygd
Vedtak 937, 16. juni 2023 (Arbeids- og inkluderingsdepartementet)
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2024 komme tilbake med en vurdering av en
omlegging av fribeløpet i uføretrygden, herunder en vurdering av
en økning av fribeløpet inntil 1 G og andre endringer med mål om
at uføre med restarbeidsevne i større grad enn med dagens regelverk
kan kombinere arbeidsinntekt med uføretrygd.»
Fleirtalet
i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Raudt, viser til at oppfølginga av vedtaket
er forseinka. Fleirtalet viser til at departementet
meiner det er behov for å samle inn kunnskap om ulike modellar for
endringar i fribeløpet, og at det vil bli lyst ut ei ekstern utgreiing
for å få eit tilstrekkeleg kunnskapsgrunnlag i høve vurderinga om omlegging
av fribeløpet. Fleirtalet understrekar
viktigheita av at regjeringa følger opp vedtaket så snart som råd,
og ser fram til dette kjem seinast i samband med statsbudsjettet
for 2025.