1.2.1 Statens eierutøvelse ved valg av styrer i heleide selskap
Statens eierutøvelse skal bidra til at statens
mål som eier nås, det vil si enten høyest mulig avkastning over
tid eller mest mulig effektiv oppnåelse av sektorpolitiske mål.
Dette skjer gjennom at staten stiller tydelige forventninger til
selskapene, velger kompetente styrer, følger opp selskapene systematisk
og er åpen om sin eierutøvelse. God og enhetlig eierutøvelse styrker
tilliten til staten som eier og bidrar til økt verdiskaping.
En av de viktigste oppgavene for staten som
eier er å bidra til å sette sammen kompetente og velfungerende styrer
som ivaretar selskapets behov og aksjonærfellesskapets interesser.
For selskaper som er heleid av staten, er det departementene som
innstiller og velger styremedlemmer.
Stortinget sluttet seg til eierskapsmeldingen
der det går frem at relevant kompetanse skal være hovedhensynet
i statens arbeid med styresammensetning. Videre skal kapasitet og
mangfold ut fra selskapets egenart vektlegges. Ved behandlingen
av eierskapsmeldingen påpekte næringskomiteen at det er av stor
betydning at det statlige eierskapet ivaretas på en profesjonell
og ansvarlig måte, og at staten gjennom sitt eierskap skal bidra
til en bærekraftig verdiskapning. Et bærekraftig selskap balanserer
økonomiske, sosiale og miljømessige forhold på en måte som bidrar
til langsiktig verdiskaping, og slik at dagens behov ivaretas uten
å ødelegge muligheten for at kommende generasjoner kan få dekket
sine behov.
Riksrevisjonen har tidligere, i forbindelse
med selskapskontrollen for 2011 og 2017, rapportert til Stortinget
om et betydelig potensial for å styrke departementenes arbeid med
styresammensetningen.
Målet med Riksrevisjonens undersøkelse har vært
å vurdere om statens eierutøvelse ved valg av styrer i heleide selskaper
er i tråd med statens eierpolitikk, og om styrene er satt sammen
på en måte som gjør dem kompetente og velfungerende.
For å bidra til mest mulig kompetent og enhetlig
eierutøvelse på tvers av departementene, er den sentrale eierskapsenheten
– eierskapsavdelingen i Nærings- og fiskeridepartementet – ressurs-
og kompetansesenter for statens direkte eierskap for andre departementer
og internt i Nærings- og fiskeridepartementet.
Undersøkelsen har omfattet 11 departementers
årlige prosesser frem mot ordinære valg eller oppnevning av styrer
på våren (mai–juni) i 30 heleide selskaper i perioden 2019–2022.
Perioden ble valgt for å inkludere styrevalgprosessene i selskaper
som har lengre tjenestetid for eieroppnevnte styremedlemmer enn
hovedregelen på to år.
For særlovselskapene AS Vinmonopolet og Folketrygdfondet,
som ikke har generalforsamling eller foretaksmøte, oppnevnes styrene
av henholdsvis Kongen ved kongelig resolusjon og Finansdepartementet.
Ifølge Finansdepartementet har det under både den sittende regjeringen
og Solberg-regjeringen vært besluttet at styreoppnevninger i Folketrygdfondet
ikke skal være omfattet Nærings- og fiskeridepartementets koordinerende
rolle for statens styrevalgprosess.
Analysene av kompetanse er basert på dokumentasjonen
som hvert av de elleve departementene har sendt inn om vurderingene
de har gjort av styremedlemmenes faglige kompetanse og personlige
egenskaper.
I dokumentasjonen som Riksrevisjonens har mottatt,
bruker departementene ulike ord og formuleringer når de beskriver
styremedlemmenes faglige kompetanse og personlige egenskaper. For
å kunne gjøre en helhetlig og sammenlignbar analyse av dokumentasjonen om
faglige kompetansen og de personlige egenskapene til styremedlemmene
har Riksrevisjonen definert og brukt områder og kategorier.
Når det gjelder faglig kompetanse, er det brukt
totalt 14 kompetanseområder fordelt på 5 innenfor utdanningsbakgrunn
og 9 innenfor erfaringsbakgrunn. Av de 5 kompetanseområdene innenfor
utdanningsbakgrunn er 3 av fagområdene finans/økonomi, jus og teknologi,
1 er en oppsamling av 6 andre fagområder, nærmere bestemt humaniora,
pedagogikk, helse/sosial og idrett, primærnæring og sikkerhet/beredskap,
og det siste området er utdanning innenfor flere fagområder. Styremedlemmenes
erfaringsbaserte kompetanse er analysert ut fra 9 kompetanseområder.
Disse er politikk/offentlig forvaltning, kommersiell drift/utvikling, innovasjon/FoU,
samfunnsansvar/bærekraft, risikostyring, strategi/omstilling, statlig
eierskap, relevant bransje og internasjonalt arbeid.
I analysen av personlige egenskaper har Riksrevisjonen
brukt åtte kategorier. Disse er høy integritet, god rolleforståelse,
evne til å være nytenkende, gode relasjonelle evner, mot til å utfordre
administrasjonen, høy gjennomføringsevne, klokskap og øvrige egenskaper som
ikke passet inn i noen av de syv andre kategoriene.
Undersøkelsen har blant annet tatt utgangspunkt
i følgende vedtak og forutsetninger fra Stortinget:
-
lov om aksjeselskaper
(aksjeloven)
-
lov om statsforetak (statsforetaksloven)
-
lov om Folketrygdfondet (folketrygdfondloven)
-
lov om Statens investeringsfond for næringsvirksomhet
i utviklingsland (Norfundloven)
-
lov om pengespill (pengespilloven)
-
lov om Aktieselskapet Vinmonopolet (vinmonopolloven)
-
lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker
(forvaltningsloven)
-
Innst. 225 (2019–2020), jf. Meld. St. 8
(2019–2020) Statens direkte eierskap i selskaper – Bærekraftig verdiskapning
-
Innst. 190 S (2022–2023), jf. Meld. St.
6 (2022–2023) Et grønnere og mer aktivt statlig eierskap – Statens direkte
eierskap i selskaper
-
Reglement for økonomistyring i staten.
Fastsatt 12. desember 2003 med endringer, senest 31. august 2021
(økonomireglementet)
Rapporten ble forelagt departementene
i brev 28. juni 2023. Departementene har gitt kommentarer til rapporten
i brev til Riksrevisjonen i perioden 18.–29. august 2023. Kommentarene
er i hovedsak innarbeidet i rapporten og i Riksrevisjonens dokument.
Riksrevisorkollegiets oversendelsesbrev til
hvert departement 12. oktober 2023 og de elleve statsrådenes svar
26.–31. oktober 2023 følger som vedlegg til Riksrevisjonens dokument.