Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Mani Hussaini, May Britt Lagesen, Stein Erik Lauvås,
Linda Monsen Merkesdal og lederen Marianne Sivertsen Næss, fra Høyre,
Nikolai Astrup, Michael Tetzschner, Bård Ludvig Thorheim og Ove Trellevik,
fra Senterpartiet, Aleksander Øren Heen, Kenneth Engvoll Løland
og Sara Hamre Sekkingstad, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland
og Marius Arion Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken,
fra Rødt, Terje Kollbotn, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet
De Grønne, Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf
Ropstad, viser til at det i Prop. 33 L (2023–2024) foreslås
endringer i vassdragsreguleringsloven og i energiloven, der formålet
er å etablere virkemidler som skal bidra til å styrke forsyningssikkerheten
i perioder med økt usikkerhet i det norske kraftsystemet og i energimarkedene
Norge er tilknyttet. Komiteen viser
til at vannkraft utgjør hoveddelen av kraftproduksjonen i Norge,
og at muligheten til å magasinere vann som kan brukes når det er behov
for kraft, er avgjørende for forsyningssikkerheten, og bidrar til
effektbalansen. Komiteen viser videre
til at perioder med lite nedbør og tilsig, kalde vintre, høyt forbruk
og hendelser relatert til kraftsystemer i og utenfor Norge kan gi
utfordringer for forsyningssikkerheten. Komiteen merker
seg at en utredning fra SINTEF underbygger at det er en økende sårbarhet
i det norske kraftsystemet, blant annet på grunn av en tettere tilknytning
til kontinentet, og større usikkerhet i kraftmarkedene i landene
rundt oss, kombinert med den raske omstillingen av energisystemene
i disse landene til mer uregulerbar kraft.
Komiteen viser til
at departementet foreslår å tydeliggjøre og styrke det rettslige
grunnlaget for en styringsmekanisme for vannkraft gjennom flere
lovforslag, herunder å innføre et lovkrav om at konsesjonærer skal utarbeide
strategier for å bidra til forsyningssikkerheten, og at en rapporteringsordning
og krav til innhold i strategi for forsyningssikkerhet kan forskriftsfestes.
Departementet foreslår også å utvide forskriftshjemmelen i energiloven
for å ha grunnlag for å innføre rapporteringsordningen med en forebyggende
virkning, slik at kraftrasjonering kan unngås. Komiteen viser
til at virkemidlene vil fungere i trappetrinn, der den nye formålsbestemmelsen
om forsyningssikkerhet og kravet om å utarbeide strategier ligger
i bunn. Dersom kraftsituasjonen blir mer krevende, vil første trinn
være å pålegge kraftprodusentene å rapportere om produksjon og prognoser
for magasinfylling, der myndighetene kan kreve innsyn i strategiene.
Dersom kraftsituasjonen forverres og ekstraordinære forhold tilsier
at det kan bli knapphet på energi, kan myndighetene gripe inn overfor
produsentene. I en slik situasjon vil det innføres kraftrasjonering.
Ved kraftrasjonering vil det også være mulig å pålegge Statnett
å begrense eksporten dersom dette er nødvendig av hensyn til forsyningssikkerheten.
Komiteen viser ellers
til høringsinnspillene som er gjengitt i proposisjonen, der de fleste
uttrykker forståelse for behovet for mer innsyn når det nærmer seg kraftknapphet,
mens enkelte advarer mot å gripe inn i kraftmarkedet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til proposisjonen hvor det foreslås endringer i vassdragsreguleringsloven
og i energiloven. Formålet er å etablere virkemidler som samlet
skal bidra til å styrke forsyningssikkerheten i perioder med økt
usikkerhet i det norske kraftsystemet og i energimarkedene Norge
er tilknyttet. Flertallet viser til
at det foreslås en ny formålsbestemmelse i § 1 a, og en ny § 29
a med et krav om at konsesjonærer skal utarbeide en strategi for
å ivareta forsyningssikkerheten. Videre foreslås også en endring
i energiloven § 6-2 fjerde ledd, som gir departementet hjemmel til
å fastsette forskrifter for å unngå kraftrasjonering.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Rødt mener det er bra at den lenge
bebudede styringsmekanismen fra regjeringen endelig kommer, men
er skuffet over hvor svak mekanismen fremstår.
Disse medlemmer frykter
at regjeringens foreslåtte styringsmekanisme vil gjøre lite for
å unngå utfordrende kraftsituasjoner, og i større grad først tre
i kraft når en krise er i gang og utvikler seg - ikke forhindre
at krisen oppstår i utgangspunktet. Disse
medlemmer vurderer også at prissignalene fra kontinentet i
liten eller ingen grad påvirkes av den foreslåtte styringsmekanismen.
Disse medlemmer mener
at for å sikre norsk forsyningssikkerhet og oppnå mer normale priser,
må nettoeksport over en gitt tidsperiode begrenses når vannmagasinene
har mindre fyllingsgrad enn normalt for årstiden. Disse
medlemmer foreslår at balansert krafteksport og kraftimport
opererer som vanlig, selv ved lav fyllingsgrad, mens nettoeksport
over en bestemt tidsperiode, eksempelvis en uke, skal unngås når
magasinfyllingsgrad er lavere enn normalt for perioden.
Disse medlemmer mener
de store regulerbare vannmagasinene bør kartlegges og analyseres
ut fra historiske data, og en minimums fyllingsgrad for årets forskjellige
perioder bør settes for hvert magasin.
Disse medlemmer mener
kraftutveksling kan være et gode for både Norge og motpartsland
dersom systemene opereres riktig og ivaretar viktige interesser. Disse medlemmer mener at dersom kraftutvekslingen opereres
riktig, er det muligheter for å levere regulerbar verdifull kraft
til en god pris til Europa og motta uregulerbar kraft til gunstige
priser fra Europa når europeiske produsenter produserer mer enn
hva som konsumeres.
Disse medlemmer påpeker
at mens Norge historisk har hatt stor interesse og gjensidig nytte
av kraftutveksling med naboland, så har regimeskiftet innen energiproduksjon
i Europa ført til en situasjon hvor Norge ikke lenger er tilknyttet
et stabilt og forutsigbart energisystem. Kraftutveksling gjennom
mellomlandsforbindelsene som historisk har tjent Norge godt, og som
til tider har vært nødvendig for å sikre god forsyningssikkerhet
i det norske kraftnettet, representerer i dag en større kilde til
usikkerhet. De europeiske endringene i kraftsystemene medfører økt
volatilitet, ubalanse og kostnadsnivå, og Norge må i større grad
sikre egen kraftforsyning og forsyningssikkerhet med klok energistyring
og magasindisponering.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen igangsette
en kartlegging og analyse av landets store regulerbare vannmagasiner,
hvor minimum fyllingsgrad i henhold til gitte datoer fastsettes
– et såkalt eksportminimum.»
«Stortinget ber regjeringen utarbeide
en styringsmekanisme hvor netto krafteksport over en gitt tidsperiode, eksempelvis
7–14 dager, stanses når magasinfyllingsgraden er lavere enn eksportminimum.
Balansert kraftutveksling, eller import av kraft opererer som normalt
over den gitte tidsperioden, mens nettokrafteksport over den gitte
tidsperioden, eksempelvis 7–14 dager, ikke muliggjøres når magasinfyllingsgraden
i tilknyttede vannmagasiner er lavere enn eksportminimum.»
«Stortinget ber regjeringen kreve
av vannkraftprodusenter med regulerbare vassdrag at det utarbeides
en strategi for hvordan selskapet skal bidra til forsyningssikkerheten,
med oppdatering hvert annet år, eller oppdatering hvis vesentlige
endringer i kraftsystemet forekommer. Departementet skal ha innsyn
i strategiene.»
Komiteens medlem
fra Rødt understreker at Stortinget har ventet lenge på disse
tiltakene, som ble varslet sommeren 2022, og at tiltakene som er
foreslått for Stortinget er mer forsiktige enn det opprinnelig ble gitt
inntrykk av.
Dette medlem frykter
at tiltakene i for liten grad tar inn over seg faren for at det
eksporteres mye kraft fra vannmagasinene, som er viktig for vår
forsyningssikkerhet, også når fyllingsgraden er betydelig under
median for årstiden.
Tiltakene som er foreslått i Prop. 33 L (2023–2024)
skal hovedsakelig begrense produksjon, mens det ser ut som det skal
svært mye til før begrensning i eksport vurderes. Dette
medlem frykter da at hovedgrepet for økt forsyningssikkerhet
blir enda høyere strømpriser i Norge.
På denne bakgrunn
fremmer komiteens medlemmer fra Sosialistisk
Venstreparti og Rødt følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen stille
krav til transmisjonsnettoperatør om at eksportkapasitet i utenlandskablene
skal kunne begrenses når fyllingsgraden i magasinene er på et visst
punkt under median for årstiden, for å både sikre forsyningssikkerhet
og lavere priser. Regjeringen bes gå i forhandlinger med land Norge har
utenlandskabler til, om nødvendig.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at regjeringen har
tydeliggjort handlingsrommet for å begrense eksporten i situasjoner
hvor kraftsituasjonen er svært anstrengt av hensyn til forsyningssikkerheten.
Samtidig vil disse medlemmer peke på
at det i slike situasjoner kan være behov for import. En begrensing
av eksporten kan ha utilsiktede virkninger i slike tilfeller med tanke
på forsyningssikkerhet og pris. Disse medlemmer viser
videre til at energiministeren har tydeliggjort at konsesjonene
til utenlandskablene skal forstås og praktiseres slik at det legges
til rette for størst mulig grad av symmetri i tilgjengelig utvekslingskapasitet
på forbindelsen.
Komiteens medlem
fra Venstre understreker viktigheten av Norges kraftutveksling
med Europa, som bidrar til økt forsyningssikkerhet og stabil tilgang på
strøm for norske forbrukere. Videre påpeker dette medlem at
kraftutveksling mellom landene er viktig for en mer effektiv utnyttelse
av de fornybare energiressursene i Europa og i Norge. Dette medlem påpeker at strømmarkedet
Norge har i dag fungerer godt, noe blant annet Strømprisutvalget
påpeker i sin rapport. Dette medlem mener
det er viktig å utvikle og styrke det nordiske og europeiske samarbeidet
om energi, for å sikre en bærekraftig, konkurransedyktig og rettferdig energiforsyning
i Norge og Europa.