Energidepartementet foreslår i proposisjonen endringer
i lov 14. desember 1917 nr. 17 om regulering og kraftutbygging i
vassdrag (vassdragsreguleringsloven) og i lov 29. juni 1990 nr.
50 om produksjon, omforming, overføring, omsetning, fordeling og
bruk av energi m.m. (energiloven). Formålet er ifølge departementet
å etablere virkemidler som samlet skal bidra til å styrke forsyningssikkerheten
i perioder med økt usikkerhet i det norske kraftsystemet og i energimarkedene rundt
oss (styringsmekanisme).
I vassdragsreguleringsloven foreslås det en
ny formålsbestemmelse i § 1 a og en ny § 29 a med et krav om at
konsesjonærer skal utarbeide en strategi for å ivareta forsyningssikkerheten.
Det foreslås også en endring i energiloven § 6-2 fjerde ledd som
gir departementet hjemmel til å fastsette forskrifter for å unngå
kraftrasjonering.
Energiloven ble endret ved endringslov 18. juni 2021
nr. 138, jf. Prop. 199 LS (2020–2021). I ettertid har departementet
blitt oppmerksom på en inkurie, som foreslås rettet i denne proposisjonen,
ved at feilaktige henvisninger i § 4-3 tredje ledd og § 6-1 tredje
ledd tas ut. Endringene er av teknisk art og medfører ingen materielle
endringer i loven.
I proposisjonen gjøres det rede for bakgrunnen
for forslaget om lovendring. Norge har et væravhengig kraftsystem
der forbruk og produksjon påvirkes av temperatur og nedbør. Vannkraft
utgjør hoveddelen av norsk kraftproduksjon. Tilsiget i år med normale
værforhold tilsvarer en produksjon anslått til om lag 140 TWh, men
kan variere betydelig fra år til år. Samtidig varierer tilsiget
mye gjennom året, og er normalt lavest på vinteren når kraftbehovet
er størst.
Produksjon og forbruk av elektrisk kraft må
skje i samme øyeblikk, og det er i praksis begrensede muligheter
til å lagre strøm som er produsert. For å sikre tilstrekkelig krafttilgang
i perioder der det er lite tilsig til vannkraftverkene, lagres vann
i magasiner i deler av året hvor det er mye tilsig og lite forbruk.
Norge har i dag en samlet magasinkapasitet på ca. 87 TWh. Muligheten
til å lagre vann til bruk i perioder med størst behov for kraft er
avgjørende for forsyningssikkerheten i det norske kraftsystemet.
Gjennom tiår har vannkraftprodusentene utviklet kunnskap og erfaring
med å disponere vannressursene over året og mellom år i Norge. Sammenkoplingen
med det nordiske og europeiske kraftmarkedet bidrar til at det norske
kraftsystemet har tilgang på annen produksjonskapasitet, for eksempel
i perioder med svikt i vannkraftproduksjonen. Økt utvekslingskapasitet
gir større muligheter for både eksport og import. Dette gir tilgang
på nødvendig kraftimport i tørrår, men kan også føre til mer eksport
i perioder.
Årshjulet for vannkraften med lagring av vann
i perioder med mye tilsig og lite forbruk er naturgitt, men også basert
på forventninger om prisutviklingen på kort og lang sikt. Prisen
på kraft om vinteren og fram til vårsmeltingen er normalt høyere
enn på sommeren, fordi forbruket er høyt og knappheten på vann er
relativt større. Dette gjør at produsentene har insentiver til å
spare på vannet fram til periodene der behovet er størst og prisene
er høyest. Prissignalene i kraftmarkedet er derfor normalt med på
å sørge for god forsyningssikkerhet i Norge.
Uventet svikt i tilsiget, kalde vintre, høyt
forbruk og hendelser utenfor Norge kan likevel gi utfordringer for forsyningssikkerheten.
Den særskilte kraftsituasjonen gjennom 2021–2022 illustrerer at
beslutninger om magasindisponeringen skjer på usikkert grunnlag.
Dette er omtalt i gjennomgangen av årsaker til kraftsituasjonen 2021–2022
i Prop. 1 S (2022–2023).
Prisforventninger som gir insentiver til økt
produksjon før vinteren, kan gi lav magasinfylling gjennom vinterhalvåret
og dermed redusert forsyningssikkerhet. I 2021 var prisene høyere
på høsten enn hva markedet forventet at prisen ville være den følgende
vinteren. Alt annet likt var det da rasjonelt for produsentene å
produsere mer på høsten, noe som bidro til den raske nedgangen i
magasinfyllingen i de sørlige prisområdene i Norge. Høy vannkraftproduksjon
og lite nedbør bidro til en nedgang i fyllingsgraden fram til slutten
av september 2021. Dette er en periode der fyllingsgraden normalt øker.
På dette tidspunktet var fyllingsgraden i sørlige Norge om lag 30
prosentpoeng under medianen. Utover høsten kom det mye nedbør og
fyllingsgraden økte noe før tappesesongen, men den lå fremdeles
nært historisk minimum utover 2021. Ved utgangen av året var fyllingsgraden
i sørlige Norge 50,1 prosent. Dette er om lag 20 prosentpoeng under
medianen.
I løpet av de første månedene av 2022 endret
situasjonen i kraftmarkedet seg, som følge av Russlands militære invasjon
av Ukraina. Situasjonen i kraftmarkedet ble enda mer usikker, og
prisene steg ytterligere utover 2022. I Sørvest-Norge (NO2) var
magasinfyllingen i første del av 2022 langt under normal fyllingsgrad
og sank på det laveste ned til 18,8 prosent i uke 18, under minimum
fyllingsgrad for årstiden. Gjennom vårsmeltingen kom det ikke nok
tilsig til at fyllingsgraden kom seg opp til normalt nivå, og fyllingsgraden
ble gjennom sommeren liggende rundt minste målte fyllingsgrad de
siste 20 årene.
I Meld. St. 11 (2021–2022) Tilleggsmelding til
Meld. St. 36 (2020–2021) Energi til arbeid – langsiktig verdiskaping
fra norske energiressurser ble det varslet at regjeringen, basert
på flere ulike utredninger, ville følge opp kraftsituasjonen med
en grundig og bred gjennomgang. Spesielt var det viktig å få innsikt
i om det er egenskaper ved dagens kraftsystem i Norge, i samspill
med landene rundt oss, som gir økt risiko for lange perioder med
høye kraftpriser og/eller økt risiko for knapphet på kraft.
I gjennomgangen av kraftsituasjonen for 2021–2022 i
Prop. 1 S (2022–2023) ble funnene fra utredningene departementet
hadde innhentet presentert, deriblant vurderinger av produsentenes
magasindisponering høsten 2021. På oppdrag fra Olje- og energidepartementet
vurderte SINTEF kraftsituasjonen 2021–2022, med spesielt fokus på
magasindisponeringen i Sør-Norge som en av fire deler i oppdraget.
Modelleringene fra SINTEF viste at magasindisponeringen i stor grad
var påvirket av prisforventningene og utviklingen i kraftmarkedene
utenfor Norden. SINTEFs rapport peker på at markedet gjennom denne
perioden underestimerte hva som kunne skje frem i tid, og at magasinene
ble disponert dristigere enn hva man ville gjort hvis produsentene
hadde inkludert større prisusikkerhet i tappesesongen.
Utredningene har ifølge proposisjonen underbygget
at det er en økt sårbarhet for uventede hendelser i det norske kraftsystemet.
Magasinene disponeres ut fra usikre forventninger om fremtiden.
Større usikkerhet i energimarkedene og en rask omstilling av energisystemene
i Europa vil kunne prege energisystemet i Norge fremover. Et viktig
tiltak for å møte større usikkerhet i kraftmarkedene i årene som
kommer vil være å sikre at det holdes tilstrekkelige kraftreserver
til å møte uventede situasjoner.
Uventede hendelser kan ha en effekt på kraftsituasjonen
i Norge. Eksempler på dette kan være bortfall av importmuligheter
eller en utvikling i tilsig eller temperaturer som er utenfor det
historiske utfallsrommet. Hensynet til forsyningssikkerheten kan
i slike perioder gjøre det ønskelig at aktørene opptrer mer varsomt
i magasindisponeringen. På denne bakgrunn mener regjeringen, ifølge
proposisjonen, at det er behov for nye tiltak og virkemidler som
skal bidra til å styrke forsyningssikkerheten. Det påpekes i proposisjonen
at en styringsmekanisme er først og fremst relevant for kraftsystemets
energisikkerhet, og at den er et tillegg til de grunnleggende mekanismene
i kraftmarkedet, som til enhver tid sikrer at det er balanse mellom
forbruk og produksjon av strøm. Regjeringen legger til grunn at
vannkraftprodusentenes magasindisponering normalt sammenfaller med
den samfunnsmessige mest optimale bruken av vannkraftressursene
over året og mellom år.