Innstilling fra energi- og miljøkomiteen om Endringer i lovgivningen som følge av nye navn på Olje- og energidepartementet, Petroleumstilsynet og Oljedirektoratet

Søk
Til Stortinget

Sammendrag

I proposisjonen gjøres det rede for at Olje- og energidepartementet, Petroleumstilsynet og Oljedirektoratet endret navn til henholdsvis Energidepartementet, Havindustritilsynet og Sokkeldirektoratet med virkning fra og med 1. januar 2024, jf. kgl.res. 15. september 2023 nr. 1454 Nye navn på Oljedirektoratet og Petroleumstilsynet og kgl.res. 16. oktober 2023 nr. 1668 Endringer i regjeringens sammensetning, statsrådenes ansvarsområder og endringer i departementsstrukturen og departmentsnavn.

Dette innebærer at det må gjøres endringer i de lovene som viser direkte til departementet og etatene ved navn.

For Olje- og energidepartementet gjelder dette lov 27. mai 2016 nr. 14 om skatteforvaltning (skatteforvaltningsloven).

Petroleumstilsynet er nevnt i lov 9. mars 1973 nr. 14 om vern mot tobakksskader (tobakksskadeloven), lov 4. juni 1993 nr. 58 om allmenngjøring av tariffavtaler m.v. (allmenngjøringsloven), lov 15. mai 2008 nr. 35 om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (utlendingsloven) og lov 17. juni 2016 nr. 73 om offentlige anskaffelser (anskaffelsesloven).

Oljedirektoratet er nevnt i lov 21. desember 1990 nr. 72 om avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen (lov om avgift på utslipp av CO2) og lov 22. mars 2019 nr. 7 om mineralvirksomhet på kontinentalsokkelen (havbunnsmineralloven).

Endringene skal sørge for at lovene viser til riktig navn på departementet og etatene etter navneendringen.

Det foreslås at endringsloven trer i kraft fra den tiden Kongen bestemmer.

Forslaget har ikke vært på høring.

Lovforslaget medfører i seg selv ingen økonomiske og administrative konsekvenser. Navneendringene ellers medfører noen slike konsekvenser, men det blir håndtert innenfor gjeldende rammer.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Mani Hussaini, May Britt Lagesen, Stein Erik Lauvås, Linda Monsen Merkesdal og lederen Marianne Sivertsen Næss, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bård Ludvig Thorheim, Ove Trellevik og Mathilde Tybring-Gjedde, fra Senterpartiet, Aleksander Øren Heen, Gro-Anita Mykjåland og Hans Inge Myrvold, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland og Marius Arion Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken, fra Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, viser til proposisjonen hvor det foreslås endringer i lovgivningen som følge av at Olje- og energidepartementet, Petroleumstilsynet og Oljedirektoratet endrer navn til henholdsvis Energidepartementet, Havindustritilsynet og Sokkeldirektoratet. For Olje- og energidepartementet gjelder dette lov 27. mai 2016 nr. 14 om skatteforvaltning (skatteforvaltningsloven).

Komiteen har merket seg at forslaget innebærer at henvisningen til Olje- og energidepartementet endres til Energidepartementet. Petroleumstilsynet er nevnt i lov 9. mars 1973 nr. 14 om vern mot tobakksskader (tobakksskadeloven), lov 4. juni 1993 nr. 58 om allmenngjøring av tariffavtaler mv. (allmenngjøringsloven), lov 15. mai 2008 nr. 35 om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (utlendingsloven) og lov 17. juni 2016 nr. 73 om offentlige anskaffelser (anskaffelsesloven). Komiteen viser til at forslaget innebærer at henvisningen til Petroleumstilsynet i de nevnte lovene endres til Havindustritilsynet. Oljedirektoratet er nevnt i lov 21. desember 1990 nr. 72 om avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen (lov om avgift på utslipp av CO2) og lov 22. mars 2019 nr. 7 om mineralvirksomhet på kontinentalsokkelen (havbunnsmineralloven). Forslaget innebærer at henvisningen til Oljedirektoratet endres til Sokkeldirektoratet. Endringene skal sørge for at lovene viser til riktig navn på departementet og etatene etter navneendringen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Olje- og energidepartementet, Petroleumstilsynet og Oljedirektoratet endret navn til henholdsvis Energidepartementet, Havindustritilsynet og Sokkeldirektoratet med virkning fra og med 1. januar 2024. Disse medlemmer merker seg at regjeringen mener det er ønskelig at ingen særskilte energikilder skal fremheves. Disse medlemmer viser til at petroleumsnæringen fremdeles er vår viktigste næring og vil være en av verdens viktigste energikilder i lang tid fremover. Disse medlemmer ser med bekymring på at regjeringen med navneendringen fjerner referansen til olje og petroleum, og mener at dette ikke vil være hensiktsmessig for en næring som skal utvikles og ikke avvikles.

Komiteens medlem fra Rødt vil understreke at ingen av disse navneendringene i seg selv bidrar til mindre olje- og gassvirksomhet. Dette medlem er kritisk til omfattende bruk av grønnvasking som dekker over statens faktiske virksomhet. Dette medlem mener slike navnebytter ofte fungerer mer tilslørende enn oppklarende.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak til lov

om endringer i lovgivningen som følge av nye navn på Olje- og energidepartementet, Petroleumstilsynet og Oljedirektoratet

I

I lov 9. mars 1973 nr. 14 om vern mot tobakksskader skal § 29 tredje ledd første punktum lyde:

Havindustritilsynet fører tilsyn med at reglene i og i medhold av §§ 25 og 28 a overholdes innen det ansvarsområdet tilsynet har i petroleumsvirksomheten i henhold til arbeidsmiljøloven.

II

I lov 21. desember 1990 nr. 72 om avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen gjøres følgende endringer:

§ 4 første ledd andre punktum skal lyde:

Operatøren har det direkte ansvar for beregning, innrapportering og betaling av samlet avgiftsbeløp til Sokkeldirektoratet på vegne av samtlige rettighetshavere.

§ 4 andre ledd andre punktum skal lyde:

Dokumentasjon for petroleumsmåling og beregning av avgiften skal sendes Sokkeldirektoratet senest en måned etter utløpet av hver termin.

III

I lov 4. juni 1993 nr. 58 om allmenngjøring av tariffavtaler m.v. skal § 11 femte ledd lyde:

Havindustritilsynet har innenfor sitt myndighetsområde tilsvarende tilsynsansvar og myndighet som nevnt i første til fjerde ledd.

IV

I lov 15. mai 2008 nr. 35 om utlendingers adgang til riket og deres opphold her skal § 27 fjerde ledd lyde:

Havindustritilsynet har innenfor sitt myndighetsområde tilsvarende tilsynsansvar og myndighet som nevnt i første, annet og tredje ledd.

V

I lov 27. mai 2016 nr. 14 om skatteforvaltning skal § 3-5 andre ledd lyde:

(2) Opplysninger som skattemyndighetene får i henhold til § 8-10, kan gis til Energidepartementet uten hinder av taushetsplikten.

VI

I lov 17. juni 2016 nr. 73 om offentlige anskaffelser skal § 6 fjerde ledd lyde:

Havindustritilsynet har innenfor sitt myndighetsområde tilsvarende tilsynsansvar og myndighet som nevnt i tredje ledd.

VII

I lov 22. mars 2019 nr. 7 om mineralvirksomhet på kontinentalsokkelen skal § 3-3 første ledd innledningen lyde:

Rettighetshaveren skal senest fem uker før aktiviteten etter en undersøkelsestillatelse påbegynnes sende en melding til departementet, Sokkeldirektoratet, Sjøfartsdirektoratet, Fiskeridirektoratet, Havforskningsinstituttet, Kystverket og Forsvarsdepartementet med opplysninger om

VIII

Loven gjelder fra den tiden Kongen bestemmer.

Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 6. februar 2024

Marianne Sivertsen Næss

leder og ordfører