Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Kamzy Gunaratnam, Tove Elise Madland, Even A. Røed
og Truls Vasvik, fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend Svardal Bøe og
lederen Tone Wilhelmsen Trøen, fra Senterpartiet, Lisa Marie Ness
Klungland og Siv Mossleth, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud
og Morten Wold, fra Sosialistisk Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt,
Seher Aydar, fra Kristelig Folkeparti, Olaug Vervik Bollestad, og
fra Pasientfokus, Irene Ojala, viser til Prop. 137 L (2022–2023),
hvor det foreslås endringer i matloven og kosmetikklova knyttet
til Mattilsynet som tilsynsmyndighets behandling av personopplysninger
og ansvar ved fare for sykdom hos mennesker. Komiteen har
ikke invitert til høring i saken.
Komiteen viser til
at forslaget til endring i § 27 a i matloven skal synliggjøre Mattilsynets
rolle og ansvar der sykdomstilfeller hos mennesker kan skyldes forhold
på matlovens område, i tillegg til å understreke oppgaver Mattilsynet
har i forbindelse med oppklaring av årsaken til sykdomstilfeller
hos mennesker der det er mistanke om at sykdom skyldes forhold regulert
i matloven.
Komiteen viser til
at forslag til endringene i matloven § 29 og en ny § 29 a skal gi
et klart rettsgrunnlag for Mattilsynets behandling av opplysninger
og bidra til at matloven blir bedre harmonisert med systematikken og
begrepsbruken i Europaparlamentets og rådsforordningen (EU) 2016/679
av 27. april 2016 (personvernsforordningen). Forslaget til § 29
a vil gi tilsynsmyndigheten på matlovens område et generelt rettsgrunnlag
for behandling av personopplysninger, der det er nødvendig for å
oppfylle oppgavene etter loven.
Komiteen viser til
at forslaget om endringer i § 8 i matloven vil gi rettslig grunnlag
for å stille ytterligere krav til autorisasjon og krav om vandelskontroll.
Komiteen viser til
at forslaget til ny § 16 a i kosmetikklova innebærer en understrekning
av Mattilsynets ansvar for å forebygge eller begrense omfanget av helseskade
og informere allmennheten ved mistanke om at produkter omfattet
av kosmetikklova innebærer fare for helsa til mennesker eller dyr. Komiteen viser videre til at forslaget
om ny § 17 a skal gi et klart rettsgrunnlag for tilsynsmyndighetens
behandling av personopplysninger.
Komiteen viser til
at det også foreslås endringer i matloven §§ 6, 7, 8, 19 og 23,
der endringen vil medføre tydelige forskriftshjemler i matloven
knyttet til gjennomføring av dyrehelseforordningen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener det er viktig at myndighetene
får relevant informasjon for å kunne drive effektiv oppklaring av
årsaken til sykdomstilfeller hos mennesker, der sykdom skyldes forhold
som er omfattet av matlovens område.
Disse medlemmer viser
til regjeringens forslag om nye bestemmelser i § 27 a i matloven
og § 16 a i kosmetikklova og at disse er ment å lovfeste gjeldende praksis. Disse medlemmer støtter de foreslåtte
endringene. Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av at tilsynsmyndighetens ansvar der sykdomstilfeller
hos mennesker kan skyldes forhold på matlovens område, synliggjøres.
Tilsvarende er det nødvendig å synliggjøre Mattilsynets ansvar når
det foreligger mistanke om produkter omfattet av kosmetikklova ikke
er helsemessig sikre for mennesker eller dyr, slik at omfanget av
helseskade kan forebygges og begrenses.
Disse medlemmer viser
til regjeringens forslag om en ny § 29 a i matloven samt ny § 17
a i kosmetikklova. Disse medlemmer viser
til at Mattilsynet i dag har hjemmel til å behandle personopplysninger
som ledd i utøvelse av offentlig myndighet, jf. personvernforordningen
artikkel 6 nr. 1 bokstav e, jf. artikkel 6 nr. 3. Disse
medlemmer mener likevel at det av hensyn til forutsigbarhet
og tydelig rettsgrunnlag, er hensiktsmessig at både matloven og
kosmetikklova gir uttrykkelige hjemler for behandling av personopplysninger, herunder
særlige kategorier om personopplysninger.
Disse medlemmer vil
peke på at bestemmelsene i ny § 29 a i matloven og ny § 17 a i kosmetikklova ikke
skal anvendes alene, men må holdes opp mot øvrige bestemmelser i
lov eller forskrift som tillegger Mattilsynet myndighet eller pålegger
tilsynet oppgaver. Disse vil være vesentlige for å fastlegge i hvilken
utstrekning det kan behandles personopplysninger, jf. kravet om nødvendighet.
Disse medlemmer mener
i likhet med departementet at det er hensiktsmessig at kosmetikklova,
dyrevelferdsloven og matloven har like hjemler for behandling av
personopplysninger, ettersom Mattilsynet er tilsynsmyndighet etter
alle lovene. En slik harmonisering av regelverket vil kunne bidra
til lik praksis og tolkning av dette.