Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Åsmund Aukrust, Nils-Ole Foshaug,
Steinar Krogstad og Trine Lise Sundnes, fra Høyre, Hårek Elvenes,
Ingjerd Schie Schou, Erna Solberg og lederen Ine Eriksen Søreide,
fra Senterpartiet, Marit Arnstad, Bengt Fasteraune og Ola Borten Moe,
fra Fremskrittspartiet, Sylvi Listhaug og Christian Tybring-Gjedde,
fra Sosialistisk Venstreparti, Ingrid Fiskaa, fra Rødt, Stine Westrum,
fra Venstre, Guri Melby, og fra Kristelig Folkeparti, Dag-Inge Ulstein, viser
til forslaget, og merker seg at forslagsstillerne fremmer forslag
om at regjeringen legger fram for Stortinget en tiltaksplan for
ivaretakelse og oppfølging av veteraner i løpet av sesjonen 2023–2024.
Komiteen viser til
at regjeringen tidligere har varslet lansering av en ny tiltaksplan
for oppfølging av veteraner fra internasjonale operasjoner. Komiteen viser videre til at denne tiltaksplanen
ifølge regjeringen skulle lanseres på frigjørings- og veterandagen
8. mai 2023. Komiteen merker seg at
planen fortsatt ikke er lansert, men at statsråden i mars opplyste
at tiltaksplanen da var forventet å være klar i 2023. Komiteen viser videre til at statsråden
på et senere tidspunkt opplyste at Stortinget «vil bli orientert
på egnet måte» om den kommende tiltaksplanen.
Komiteen understreker
at gjeldende veteranmelding, Meld. St. 15 (2019–2020) Også vi når
det blir krevet – Veteraner i vår tid, ble lagt frem for behandling
i Stortinget av regjeringen Solberg våren 2020.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at St. meld.
nr. 34 (2008–2009) Fra vernepliktig til veteran – Om ivaretagelse
av personell før, under og etter deltagelse i utenlandsoperajoner
og Meld. St. 15 (2019-2020) ble lagt frem for Stortinget. Handlings-
og oppfølgingsplanen som operasjonaliserte St. meld. nr. 34 (2008–2009)
ble ikke lagt frem for Stortinget som selvstendige dokumenter og
ble kun behandlet i regjering som følge av etablert praksis. Disse medlemmer viser til at Hurdalsplattformen
synliggjør regjeringens ambisjon om å styrke veteranoppfølgingen,
og at regjeringen vil følge etablert praksis for handlings- og tiltaksplaner.
Både finansieringen av tiltaksplanen og eventuelle lovendringer
som følge av planen vil behandles på reglementsmessig måte i Stortinget
i årene som kommer. Disse medlemmer viser
til svaret fra forsvarsministeren om at det vil kunne være hensiktsmessig
for regjeringen å komme tilbake til Stortinget med en redegjørelse
for implementeringen og effekten av tiltaksplanen når den har fått
tid til å virke. Disse medlemmer understreker
at regjeringens planlagte tiltaksplan for anerkjennelse, ivaretakelse
og oppfølging av veteraner vil berøre en rekke ulike temaer på tvers
av sektorer, og at det er viktig å sikre tverrdepartemental forankring.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til forsvarsministerens vurdering
av forslaget, hvor han hevder at regjeringens varslede tiltaksplan
er en konkretisering av Meld. St. 15 (2019–2020) som allerede er
behandlet av Stortinget i Innst. 20 S (2020–2021).
Disse medlemmer vil
i denne anledning minne regjeringspartienes medlemmer om hva de
hadde å si til Meld. St. 15 (2019–2020) i Innst. 20 S (2020–2021):
«Disse medlemmer må dessverre konstatere
at den framlagte veteranmeldingens største svakhet er at den er
vag og uforpliktende. Det er talende at av et dokument på 92 sider
er bare tre sider viet veien videre og framtidens veteranpolitikk.»
Denne stortingsmeldingen ble konkretisert i
2021 av regjeringen Solberg i en tiltaksplan på ni punkter som veteranorganisasjonene
var svært misfornøyde med. Disse medlemmer anser
derfor sittende regjerings tiltaksplan ikke for å springe ut av
noe tidligere stortingsbehandlet dokument, men ut fra to års påtrykk fra
veteranorganisasjonene.
Disse medlemmer mener
myndighetenes oppfølging og ivaretakelse av veteraner har lidd under
vedvarende sviktende legitimitet hos de som har risikert sine liv
på vegne av Norge.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre viser til en
felles uttalelse fra 23. august i år fra SIOPS, NVIO og 15 andre veteran-
og arbeidstakerorganisasjoner om regjeringens arbeid med ny tiltaksplan:
«Veteranorganisasjonene mener at veteranarbeid har
blitt nedprioritert de siste årene. Dette sier vi med utgangspunkt
i regjeringens lovnad fra Hurdalsplattformen og når vi ser på hva
som skjer fra det politiske nivå, gjennom departementsnivået og
ned på etatsnivået under de forskjellige departement som sier de
stiller seg bak veteranarbeidet.
(…)
«Forventningene var at regjeringen utarbeidet
en omfattende og forpliktende handlingsplan for veteranpolitikken,
som inneholdt konkrete tiltak, tidsfrister, ressurs- og ansvarsfordeling,
og at den ble forankret på Stortinget.»
Disse medlemmer slutter
seg til veteranorganisasjonenes beskrivelse og sier seg enig i at
tiltaksplanen må forankres i Stortinget for å ha den nødvendige
troverdighet og legitimitet. En plan vedtatt i Stortinget vil videre
ansvarliggjøre regjeringen for hvordan den følger opp tiltakene
samt synliggjøre at ivaretakelse av veteraner er hele samfunnets
ansvar og ikke et indre anliggende i Forsvarsdepartementet.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i løpet
av sesjonen 2023–2024 legge fram for Stortinget en tiltaksplan for ivaretakelse
og oppfølging av veteraner.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti viser
til at regjeringen for noe tid tilbake varslet lansering av en ny
tiltaksplan for oppfølging av veteraner fra internasjonale operasjoner. Disse medlemmer viser til at tiltaksplanen
ifølge regjeringen skulle lanseres på frigjørings- og veterandagen
8. mai 2023. Disse medlemmer viser til
planen nå er syv måneder på overtid, og fortsatt ikke lansert.
Disse medlemmer viser
til at flere veteranorganisasjoner understreker at de ikke i tilstrekkelig
grad opplever å ha blitt involvert i prosessen frem mot fremleggelse
av ny tiltaksplan. Disse medlemmer viser til
at Veteranforbundet SIOPS bemerker følgende om prosessen:
«Prosessen i arbeidet med ny tiltaksplan
har vært preget av unødvendig lukkethet fra Forsvarsdepartementet,
korte innspillsfrister og en uklar rolle for de involverte organisasjonene.
Arbeidet har også blitt preget av lite reel involvering av andre
departement utenfor Forsvarsdepartementet, særlig har vi merket
lite interesse fra Helse- og omsorgsdepartementet. Tiltaksplanarbeidet
har vært dominert fra starten av Forsvaret og Forsvarsdepartementet.
Vi savner et helhetlig politisk eierskap fra regjeringen. Offisielt
har veteranorganisasjonene vært involvert som en referansegruppe,
men har i realiteten vekslet mellom å være en arbeidsgruppe og høringsinstans.»
Disse medlemmer forventer
at veteranorganisasjonene involveres på en god måte i prosesser
av relevans for veteranarbeidet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
samtidig til at det ikke er vanlig praksis at tiltaks- og oppfølgingsplaner
på veteranfeltet fremmes for Stortinget. Etter fremleggelse og stortingsbehandling
av den første veteranmeldingen i Norge, St. meld. nr. 34 (2008–2009)
ble handlingsplanen «I tjeneste for Norge» utarbeidet i 2011, etterfulgt
i 2014 av oppfølgingsplanen med samme navn. Disse
medlemmer viser til at disse to planene operasjonaliserte
stortingsmeldingen, og derfor ikke ble lagt frem for stortingsbehandling
som selvstendige dokumenter. Denne fremgangsmåten illustrerer den
ordinære praksisen på dette feltet.
Disse medlemmer viser
til at gjeldende veteranmelding, Meld. St. 15 (2019–2020) ble lagt
frem for Stortinget av regjeringen Solberg våren 2020 og behandlet
høsten samme år. Tilsvarende som for prosessen etter behandlingen
av St. meld. nr. 34 (2008–2009), kunngjorde regjeringen Solberg
i juni 2021 at arbeidet med en ny tiltaksplan for oppfølging av
veteraner var i gang, og at denne skulle omsette vedtatte målsettinger fra
veteranmeldingen til konkrete tiltak. Disse
medlemmer viser til at regjeringen Solberg understreket at følgende
punkter skulle følges opp i tiltaksplanen, og at det er tiltak som
fortsatt ligger til grunn:
-
Kartlegging
av prioriterte forskningsområder relatert til forsvarspersonell
i utenlandsoperasjoner, også innen sivil forskning. Det vil legges
frem en overordnet strategi for norsk veteranforskning i og utenfor
forsvarssektoren.
-
Utvikle en fellesdepartemental kommunikasjonsplan
for arbeidet med oppfølging av veteraner, for å synliggjøre og forbedre
effekten av regjeringens politikk på området.
-
Etablering og kompetanseheving av regionale
veterankontakter på utvalgte familievernkontor nær Forsvarets største
avdelinger.
-
Fortsatt oppfølging av endringer i forsvarstilsatteforskriften
slik at det kan gis kompensasjon for ulønnet foreldrepermisjon og
hjemmedager med sykt barn når en av barnets forelder tjenestegjør
i en internasjonal operasjon. Forslag til endringer i forskriften
er sendt på alminnelig høring med åtte ukers høringsfrist.
-
Videreutvikle kompetanse og samhandling
i det sivile hjelpeapparatet.
-
Sørge for at fastleger og annet helsepersonell
vet hvor de kan ta kontakt for informasjon om veteranrelaterte utfordringer.
-
Sørge for at spesialisthelsetjenesten deltar
i regionale fagnettverk for innsatspersonell som utvikler og deler
kompetanse og bidrar til samhandling på feltet.
-
Arbeide for større åpenhet omkring psykisk
helse og mot stigmatisering av psykiske helseskader blant personell
som har deltatt i internasjonale operasjoner gjennom økt kunnskap,
bevissthet og informasjon.
-
Statsforvalterne vil fortsatt oppfordres
til dialog og oppfølging av kommunene mht. veteranene fra internasjonale
operasjoner, herunder 8. mai og kommunale veteranplaner.»
Disse medlemmer forventer
at regjeringen følger opp de vedtatte tiltakene i den kommende tiltaksplanen. Disse medlemmer merker seg at mye kan tyde
på at regjeringen ikke har involvert veteranorganisasjonen godt
nok i det løpende arbeidet frem mot ny tiltaksplan, og forventer
at regjeringen gjennomgående har god dialog med veteranorganisasjonene.