Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Kamzy Gunaratnam, Tove Elise Madland, Even A. Røed
og Truls Vasvik, fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend Svardal Bøe og
lederen Tone Wilhelmsen Trøen, fra Senterpartiet, Lisa Marie Ness
Klungland og Siv Mossleth, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud
og Morten Wold, fra Sosialistisk Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt,
Seher Aydar, fra Kristelig Folkeparti, Olaug Vervik Bollestad, og
fra Pasientfokus, Irene Ojala, viser til at regjeringen med dette
lovforslaget foreslår en hjemmel i smittevernloven som gjør det
mulig, ved alvorlig utbrudd av allmennfarlig smittsom sykdom, å
gi forskrift om isolering, smittekarantene og andre begrensninger
i bevegelsesfriheten. Videre foreslås det å endre helseberedskapsloven
slik at markedsaktører kan pålegges omlegging av drift og omsetningsrestriksjoner.
Komiteen merker
seg at smittevernloven slik den foreligger i dag ikke har en generell
hjemmel som gir anledning til forskrift om isolering i mer enn syv
dager. Det førte til at det under covid-19-epidemien ble vedtatt
flere midlertidige lover som, med henvisning til covid-19, ga hjemmel
til at regjeringen kunne gi forskrift om isolering og karantene.
Etter 1. juli 2023 har det ikke vært en slik midlertidig hjemmel.
Komiteen merker
seg vedtaket gjort i Stortinget 17. november 2020, som fastslo at
smittevernloven skulle revideres etter at Koronakommisjonen hadde
levert sin rapport. Etter dette har Koronakommisjonen levert to
rapporter, hvor det gis anbefalinger som også forutsetter lovendringer.
Videre merker komiteen seg at regjeringen
nå varsler at det vil komme en helhetlig revisjon av regelverket
knyttet til smittevern og helseberedskap, herunder smittevernloven,
folkehelseloven, helseberedskapsloven og andre lover og forskrifter.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, viser til
at de foreslåtte endringene i smittevernloven og helseberedskapsloven
skal legge til rette for å sikre forsvarlige beredskapshjemler. Flertallet viser til at den midlertidige
hjemmelen i smittevernloven for isolering og smittekarantene var
knyttet spesifikt til utbruddet av covid-19-viruset, og at hjemmelen
opphørte å gjelde 1. juli 2023.
Flertallet viser
til at tidlig oppdaging og isolering av smittede samt oppfølging
av nærkontakter av smittede for å hindre videre smitte, var blant
de mest sentrale kontaktreduserende tiltakene for å holde koronapandemien
under kontroll. Det er altså tale om svært virkningsfulle tiltak
for å begrense spredning av allmennfarlig smittsom sykdom.
Flertallet vil peke
på at smittevernloven i dag inneholder bestemmelser som gir hjemmel
til å gi forskrifter om ulike inngripende tiltak overfor den enkelte, herunder
innreisekarantene, møteforbud og nedstengning av virksomheter når
det er nødvendig for å motvirke overføring av allmennfarlig smittsom
sykdom. Loven inneholder derimot ingen generell hjemmel som gjør det
mulig å gi forskrifter om isolering (ut over syv dager av gangen)
og smittekarantene. Etter flertallets oppfatning
er en slik generell hjemmel nødvendig. Flertallet viser
til at adgangen til å gjøre inngrep i bevegelsesfriheten vil skje
på gitte vilkår.
Flertallet vil understreke
at myndighetenes inngrep i menneskerettigheter og grunnlovsbestemte
rettigheter må være begrunnet i et legitimt formål, og det må være
forholdsmessig. En generell hjemmel som gjør det mulig å gi forskrifter
om isolering og smittekarantene, griper inn i den enkeltes friheter
etter Grunnloven og Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK), herunder
bevegelsesfriheten og privatlivsvernet. Flertallet minner
om at smittevernlovens formål er å verne befolkningen mot smittsomme
sykdommer og bygger på retten til liv, slik denne er nedfelt i Grunnloven § 93
og EMK art. 2. Myndighetene kan aktivt beskytte retten til liv ved
smitteverntiltak. Smitteverntiltak som griper inn i borgernes friheter
etter Grunnloven og EMK, må ha tilstrekkelig grunnlag i lov, ivareta
et legitimt formål og være nødvendig og forholdsmessig.
Flertallet mener
det er uheldig å operere med midlertidige hjemler av så vidt inngripende
karakter som smittekarantene og isolering ved helsetrusler som allmenfarlig
smittsom sykdom. Hensynet til forutsigbarhet og klarhet i tillegg
til behovet for god og forsvarlig beredskap, taler etter flertallets syn med tyngde for lovfesting
av en generell hjemmel om smittekarantene og isolering på nåværende
tidspunkt.
Flertallet vil understreke
at medisinsk utstyr er en viktig innsatsfaktor for å kunne håndtere
en krise. Flertallet støtter regjeringens
forslag om å endre helseberedskapsloven ved å inkludere markedsaktørene for
medisinsk utstyr, slik at de, i en beredskapssituasjon, kan pålegges
omlegging av driften og omsetningsrestriksjoner.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at regjeringen
i løpet av 2023 vil legge fram en stortingsmelding om helseberedskap,
som blant annet vil følge opp Koronakommisjonens rapporter om lærdommer
fra covid-19-pandemien. Regjeringen har varslet at denne meldingen,
sammenholdt med folkehelsemeldingen som Stortinget nylig har behandlet,
vil etterfølges av en helhetlig revisjon av regelverket knyttet
til smittevern og helseberedskap med sikte på å gjøre nødvendige
endringer for å sikre en god og forsvarlig helseberedskap for framtiden. Disse medlemmer imøteser dette arbeidet og
mener det vil gjøre oss bedre rustet i møte med nye allmennfarlige
smittsomme sykdommer i framtiden. Revisjonsarbeidet vil imidlertid
ligge noe fram i tid.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Rødt, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus mener
at å sette mennesker i isolasjon eller smittekarantene er svært
inngripende tiltak, og at det derfor kun skal åpnes for dette i
helt ekstraordinære tilfeller. Disse medlemmer mener
derfor at det ikke er riktig å forskriftsfeste dette, men at det
må behandles på nytt av våre folkevalgte ved hvert tilfelle dersom
tiltaket skulle bli aktuelt. Disse medlemmer støtter
derfor ikke proposisjonens forslag I om endring i smittevernloven
§ 4-3.
Disse medlemmer stiller
seg også undrende til at regjeringen ønsker å gjennomføre denne
endringen nå, når det er vedtatt at smittevernloven skal revideres etter
at Koronakommisjonen har levert sin sluttrapport.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Pasientfokus mener
det er svært uheldig å innføre en generell hjemmel, uten at det
samtidig innføres en nødvendig sikkerhetsventil som sikrer at svært
inngripende tiltak blir forankret i Stortinget. Karantene og isolasjon hører
til tiltak som må betraktes som svært inngripende i folks liv. For
at slike tiltak skal sikres legitimitet bør de besluttes av vårt
øverste folkevalgte organ. Disse medlemmer støtter
derfor ikke innføringen av en fast hjemmel, uten at det samtidig
innføres en parlamentarisk etterprøving.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Rødt og Pasientfokus støtter ikke
innføringen av en generell hjemmel, men imøtekommer alle forslag
som sikrer demokratisk behandling av inngripende smitteverntiltak.
Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt
og Pasientfokus fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen snarest
mulig komme tilbake til Stortinget med forslag om å innføre en parlamentarisk
etterprøvelse av nasjonale tiltak hjemlet i smittevernloven.»
Disse medlemmer mener
det er avgjørende at regjeringen kan handle raskt i krisetid. Smittevernloven må
sikre at tiltak kan settes i verk raskt for å begrense smitte. Men
også i krisetid må målet være normal lovbehandling, åpenhet og meningsbrytning. Disse medlemmer mener derfor det er behov
for parlamentarisk prøving av inngripende tiltak og andre endringer,
slik at vi får en mer demokratisk kontroll av tiltakene som innføres.
Videre er det nødvendig å sikre åpenhet om beslutningsgrunnlaget,
tidsbegrensning ved inngripende tiltak og mindretallsrettigheter.
Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at det i den helhetlige revisjonen av smittevernloven blir inkludert
nødvendige forslag som ivaretar at særlige inngripende tiltak snarest
mulig skal fremmes som sak for Stortinget, og forslag som ivaretar
mindretallsrettigheter, åpenhet om beslutningsgrunnlaget og tidsbegrensning
ved inngripende tiltak.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt ser
fram til en helhetlig revisjon av smittevernloven, og viser til
at vedtaket om en slik revisjon kom som følge av Representantforslag
om begrensning av regjeringens fullmakter i smittevernloven, Dokument
8:109 S (2019–2020), fremmet i Stortinget av Sosialistisk Venstreparti jf.
Innst 56 S (2020–2021) der det ble fremmet en rekke forslag for
å styrke den parlamentariske kontrollen med smittevernloven.