Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Anniken Huitfeldt, Sverre Myrli, Runar Sjåstad
og Solveig Vitanza, fra Høyre, Olve Grotle, Linda Hofstad Helleland
og Lene Westgaard-Halle, fra Senterpartiet, Jenny Klinge, lederen
Willfred Nordlund og Per Olav Tyldum, fra Fremskrittspartiet, Sivert
Bjørnstad og Bengt Rune Strifeldt, fra Sosialistisk Venstreparti,
Torgeir Knag Fylkesnes, fra Rødt, Geir Jørgensen, fra Venstre, Alfred
Jens Bjørlo, og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson,
viser til Prop. 4 S (2023–2024) med forslag om samtykke til godkjenning
av EØS-komiteens beslutning nr. 77/2023 av 28. april 2023 om innlemmelse
i EØS-avtalen av forordning (EU) 2019/1009 om fastsettelse av regler
for tilgjengeliggjøring på markedet av EU-gjødselvarer mv. (gjødselforordningen).
Komiteen vil understreke
viktigheten av at gjødselforordningens formål er å bidra til sirkulær
økonomi, blant annet gjennom gjenbruk av organisk materiale og plantenæringsstoffer
med særlig vekt på fosfor. Komiteen mener
forordningen vil være et viktig bidrag til bedre regulering av omsetning
av gjødselprodukter.
Komiteen viser til
at gjødselfordringen skal hindre at enkelte gjødselvarevirksomheter
lar seg friste til å blande inn udokumenterbare ingredienser av
kategori avfall. Komiteen registrerer
at forslaget vil kreve en bedre dokumentasjon, samt at en uavhengig
tredjepartinstans skal kunne vurdere produktene og om de kvalifiserer
til CE-merket gjødselvare. Komiteen merker seg
at forordningen legger opp til valgfrihet for gjødselvareprodusenter.
De kan enten produsere i henhold til EU-kravene eller i henhold
til nasjonalt regelverk. En tredje mulighet er produksjon i henhold
til kravene i et tredjelands nasjonale regelverk.
Komiteen registrerer
at Landbruks- og matdepartementet, Justis- og beredskapsdepartementet,
Klima- og miljødepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet
tilrår at Norge godkjenner EØS-komiteens beslutning om innlemmelse
i EØS-avtalen av europaparlamentets- og rådsforordning (EU) 2019/1009
av 5. juni 2019 om fastsettelse av regler for tilgjengeliggjøring
på markedet EU-gjødselvarer (gjødselforordningen). Komiteen registrerer
også at Utenriksdepartementet slutter seg til dette.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet merker seg at gjennomføringen av forordningen
vil ha økonomiske konsekvenser for Mattilsynet. Forordningen vil
ikke ha økonomiske konsekvenser for gjødselbransjen, bortsett fra
at den selv må dekke kostnader til samsvarsvurdering av et teknisk
kontrollorgan.
Disse medlemmer viser
til at det fortsatt vil være mulig å markedsføre gjødselprodukter
etter det norske regelverket i Norge. Det antas at svært få norske produsenter
vil markedsføre etter reglene i gjødselforordningen. Dersom norske
produsenter vil satse på omsetning i det indre marked, vil imidlertid
CE-merking sikre fri markedsadgang til EU/EØS-stater uten at produsentene
må oppfylle andre EU/EØS-staters nasjonale regelverk.
Disse medlemmer viser
videre til at når gjødselforordningen nå også omfatter organisk
gjødsel, vil norske aktører få økt konkurranse av importerte produkter.
Spesielt gjelder dette for produkter egnet for hagemarkedet og produkter
til landbruksmarkedet med begrenset fysisk volum.