Reglene for egenandeler
Komiteen viser til
at personer med inntekt under 100 000 kroner i dag er fritatt fra
å betale egenandel. Komiteen er kjent
med at flertallet i Rettshjelputvalget foreslo å innføre egenandel
også for denne gruppen, men at forslaget om å innføre egenandel
for de med dårligst råd har møtt sterk motstand i høringen. Komiteen viser til proposisjonen, der
regjeringen foreslår at de med dårligst betalingsevne fortsatt skal
være fritatt fra å betale egenandel, slik at personer med betalingsevne som
ikke overstiger én ganger folketrygdens grunnbeløp, ikke skal betale
egenandel.
Komiteen merker
seg at forslaget for øvrig innebærer at det innføres prosentvise
egenandeler som fastsettes på bakgrunn av søkers betalingsevne,
og som øker med betalingsevnen, og der egenandelen betales ut fra de
samlede advokatutgiftene i saken; det vil si advokatens salær og
godtgjøring for advokatens nødvendige reiseutgifter og reisefravær.
Komiteen merker
seg at regjeringen, i tråd med samtlige høringsinstanser som har
uttalt seg, ikke følger opp flertallsforslaget i Rettshjelputvalget
om at egenandeler skal være betalt før ny støtte innvilges.
Komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at dagens regulering av egenandeler
gjør at disse kun i begrenset grad fungerer etter hensikten. Flertallet viser til at dette er hensyntatt
gjennom forslaget om en ny regulering i proposisjonen. Flertallet støtter vurderingen av at
egenandeler kan bidra til å forhindre unødvendig bruk av, eller
overforbruk av, rettshjelpsordningen. Overforbruk av ordningen kan
føre til press og lange køer i domstolene, hvilket igjen kan utfordre
rettsikkerheten i form av lengre saksbehandlingstid i domstolene.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, viser til at den foreslåtte modellen for egenandelene
er progressiv, og ikke trinnvis, slik at egenandelen for personer
med forholdsvis lav betalingsevne fortsatt vil holdes på et beskjedent
nivå, og at det er de rettshjelpmottakere som har så høy betalingsevne
at de i dag faller utenfor ordningen, som skal betale høye prosentvise
egenandeler.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at Rettshjelpsutvalgets flertallsforslag om at alle skal
betale en egenandel, har møtt sterk motstand i høringen. Flertallet er i likhet med regjeringen
uenig i utvalgets forslag, og mener en innføring av egenandel i
alle saker ville kunne virke imot selve formålet med rettshjelpsordningen,
nemlig å sikre likhet for loven uavhengig av økonomisk stilling. Flertallet støtter derfor forslaget i
proposisjonen om en videreføring av prinsippet om at personer med
særlig lav betalingsevne skal skjermes for kravet om egenandel. Flertallet støtter forslaget om at det
innføres en ny og høyere nedre grense som knyttes til grunnbeløpet
i folketrygden, fastsatt til 1 G.
Flertallet viser
til innspill fra enkelte høringsinstanser som tar til orde for at
flere personer med lav eller svært lav betalingsevne kan fritas
fra egenbetalingskravet ved å heve den nedre inntektsgrensen. Flertallet viser i den forbindelse til
at den nye modellen innebærer at også personer med en noe høyere
betalingsevne enn 1 G, og med forsørgeransvar, vil slippe å betale egenandel
som følge av at det skal gjøres fradrag i betalingsevnen for personer
med forsørgeransvar.
Flertallet mener
det er en stor svakhet med dagens modell at den fører til urimelige
terskeleffekter, ved at parter som er i omtrent samme økonomiske
situasjon, kan falle på hver sin side av inntektsgrensen. En slik
uheldig konsekvens vil også kunne inntreffe dersom den nedre grensen
heves fra 1 G til 2 G, ved at forskjellen i egenandel mellom de
som har en betalingsevne på litt under og litt over 2 G, blir uforholdsmessig
stor.
Flertallet påpeker
at det i det videre arbeidet med endringer i rettshjelpforskriften
og utarbeidelsen av de mer konkrete reglene om egenandeler, sikres
at forskriftsendringene vil virke sosialt utjevnende.
Flertallet viser
til at det er knyttet usikkerhet til hvor treffsikker den nye modellen
vil være, og merker seg at regjeringen derfor legger opp til en
grundig evaluering av den foreslåtte modellen innen fire år etter
implementering, jf. proposisjonen kapittel 8.5.5. Flertallet mener
dette vil imøtekomme eventuelle behov for justeringer etter at modellen
har fått virke noen år, for å sikre at rettshjelpsordningen fungerer
etter hensikten. Flertallet mener at
innslagspunktet for egenandelsgrensen, og hvordan denne har virket
i praksis, vil være naturlig å se på i en slik evaluering.
Komiteens medlem
fra Venstre støtter forslaget om at personer med betalingsevne
som ikke overstiger én ganger folketrygdens grunnbeløp, ikke skal
betale egenandel, da det vil skåne de med dårligst betalingsevne,
slik at de ikke kommer dårligere ut enn under inneværende ordning. Dette medlem mener i likhet med departementet
at det er andre virkemidler som er mer hensiktsmessige å bruke for
å begrense uberettigede søksmål. Dette medlem viser
til at det allerede følger av rettshjelploven § 16 siste ledd at
søknad kan avslås dersom det er urimelig at det offentlige yter fri
sakførsel, og mener at denne unntakshjemmelen er en mer hensiktsmessig
måte å begrense uberettigede søksmål på.
Dette medlem viser
til at en rekke høringsinstanser har foreslått å heve den nedre
grensen for å betale egenandel fra en til to ganger folketrygdens
grunnbeløp, deriblant Rettshjelpsalliansen, Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon,
Jussbuss, Juridisk rådgivning for kvinner (JURK) og Jussformidlingen. Dette medlem viser til høringsinnspill
fra Jussbuss, hvor de skriver følgende:
«En inntekt på 2 G er svært lav, per
i dag en inntekt under 237 240 kr. Dette er fremdeles godt under
grensen for lavinntekt. Det å skulle betale selv en symbolsk egenandel
vil være krevende med en slik inntekt. Jussbuss mener at det å utsette
personer i en slik livssituasjon for innkreving av egenandeler vil
kunne gjøre en allerede krevende økonomisk situasjon enda verre.
Gjennom vår saksbehandling opplever vi at selv små
kostnader kan avskrekke fra å søke hjelp. Dette gjelder også i saker
hvor klienten med stor grad av sannsynlighet ville vunnet frem.
Selv minimale kostnader kan derfor medføre at personer lar være
å benytte seg av rettshjelpsordningen, til tross for at de har et
stort behov for det.
Et annet gjentakende problem er at ressurssterke motparter,
herunder utleiere eller arbeidsgivere, bevisst driver prosessen
videre for å få mottager av rettshjelp til å gi seg av økonomiske
grunner. Dette gjør seg særlig gjeldende i saker hvor rettshjelpsmottaker
har prosessrisikoen. Små egenandeler kan i slike tilfeller utgjøre store
summer når advokatens tidsbruk øker.
Departementet og Rettshjelpsutvalget uttrykker
en bekymring for at rettshjelpsmottaker ikke vil ha noe økonomisk
insentiv til å begrense ressursbruken og bruken av rettsapparatet
uten en egenandel. Det er ikke vår erfaring som et gratis rettshjelptiltak
at klienter utnytter ordningen. Tvert imot opplever vi at det er
høy terskel for mange å oppsøke hjelp, og det er en stor psykisk påkjenning
å stå i en rettslig tvist. Dette gjelder særlig for personer med
beregningsgrunnlag under 2 G, som ofte allerede er i en sårbar situasjon.
I tillegg mener vi hensynet til de mest økonomisk ressurssvake bør
veie tyngst, og det er viktig å sikre at ingen i denne gruppen faller utenfor
ordningen på grunn av avskrekkende egenandeler.
Som departementet selv påpeker vil inntektene som
hadde fulgt av å innføre en egenandel for de med dårligst betalingsevne
vært svært beskjedne. Dette gjelder også for dem med beregningsgrunnlag
under 2 G, siden størrelsen på egenandelene for denne gruppen ville
vært lave. At denne gruppen ikke skal ha en plikt til å betale egenandel
vil følgelig innebære en liten utgift for staten, men ha en svært
stor betydning for de med lavest betalingsevne.»
Dette medlem mener
at Jussbuss i disse avsnittene tar opp mange viktige problemstillinger
knyttet til den nedre grensen for betaling av egenandel, herunder den
avskrekkende effekten selv små beløp kan ha for å oppsøke rettshjelp,
og den medfølgende risikoen for å lide rettstap. På denne bakgrunn
mener dette medlem at det er god grunn
til å evaluere loven etter at den nye modellen har fått virke i
noen år, og herunder vurdere om den nedre grensen for betaling av
egenandel bør oppjusteres. Hva utfordringen med ressurssterke motparter
som trenerer saker for å få rettshjelpsmottakere til å kaste inn
håndkleet angår, uttaler Rettshjelpsalliansen følgende i sitt høringsinnspill:
«Nivået på egenandelene er satt ut til
forskrift, her er det viktig at det presiseres at økningen skal
være progressiv, fra en lav andel av utgiftene og opp til en definert maksimal
andel. Proposisjonen legger videre opp til at egenandelene skal
øke med ressursbruken i hver enkelt sak, for å gi mottakerne insentiver
for å begrense ressursbruken. Enkelte saker kan imidlertid bli svært
lange og ressurskrevende uten at klienten kan påvirke det. En form
for tak på egenandelene, eller mulighet for begrensning av egenandel
etter søknad, bør foreligge.»
Dette medlem merker
seg at enkelte høringsinstanser også tar til orde for å heve den
øvre grensen fra fem til seks ganger folketrygdens grunnbeløp. Dette medlem viser i denne forbindelse
til høringsinnspill fra Jussbuss, hvor de skriver følgende:
«Vi mener […] at en øvre grense for betalingsevne
på 5G er for lav. Klientene som oppsøker Jussbuss har et behov for
fri rettshjelp, og er i målgruppen for rettshjelpsordningen. At
de velger å oppsøke et gratis studentdrevet tiltak i stedet for
å engasjere advokat er et symptom på deres udekkede rettshjelpsbehov.
I 2022 hadde Jussbuss 5 548 registrerte saker.
Kun 3% av våre klienter tjente mer enn 6 G. Hele 219 saker gjelder
klienter som etter dagens kurs tjente mellom 5G og 6G. Dette tilsvarer
oppimot 4% av våre saker i 2022. Dette er mennesker som vil falle
utenfor rettshjelpsordningen i departementets forslag i Prop. 124
L.
De fleste sakene blant klientene som tjente
mellom 5 og 6 G var i 2022 fordelt på saker om arbeidsrett (21,5%)
og husleierett (19,6%). Over halvparten av sakene som faller inn
under arbeidsrett gjelder lønn eller oppsigelse. Alle disse sakene
har til felles at det som regel er en skjevhet i maktforhold mellom
partene. Den ene parten er en privatperson med et udekket rettshjelpsbehov
som ser seg nødt til å benytte seg av et studentdrevet rettshjelptiltak.
Den andre parten, om det er utleier eller arbeidsgiver, er ofte
en profesjonell og langt mer ressurssterk part.
Det følger av mandatet til rettshjelpsutvalget
at et av hovedformålene bak å utvide inntektsgrensen var å bidra
til å «skape balanse i styrkeforholdet mellom partene». Dersom den
foreslåtte grensen på 5G vedtas, vil den ovennevnte gruppen falle
utenfor rettshjelpsordningen. En stor andel av våre klienter i denne
gruppen står overfor rettslige problemstillinger hvor det er en klar
maktskjevhet i partsforholdet, og vi erfarer at de ikke har mulighet
til å dekke advokatutgifter fullt ut.»
Dette medlem viser
videre til at departementet i proposisjonen skriver at den foreslåtte
modellen bør evalueres, siden det er usikkert om den vil virke etter hensikten.
Departementet påpeker selv at modellen hviler på en rekke usikre
forutsetninger. Departementet mener det bør foretas en grundig evaluering
og vurderes behov for eventuelle justeringer av den foreslåtte modellen
innen fire år etter implementeringen. Dette medlem merker
seg at flere høringsinstanser tar til orde for at modellen bør evalueres
senest to år etter ikrafttredelsestidspunktet, herunder Juristforbundet.
Dette medlem viser
til at Juristforbundet i sitt høringsinnspill skriver at dyrtiden
gir behov for oppdaterte økonomiske analyser. Juristforbundet ber
om at de økonomiske rammene for forslaget vurderes nøyere enn den
knappe omtalen som er gitt i proposisjonen, ved å innhente et bredere
kunnskapsgrunnlag, blant annet ved å stille ytterligere spørsmål
til Finansdepartementet og eksterne miljøer, for å avklare de fordelingsmessige
og velferdsmessige delene av den valgte modells egenandelsgrenser
nærmere. Juristforbundet skriver videre:
«To år med korona, en totalt endret økonomisk
situasjon, en totalt endret sikkerhetssituasjon, økende konfliktnivå
i samfunnet, større mørketall for vold i nære relasjoner og press
mot det psykiske helsevernet ser altså ikke ut til å endre de prognosene
som rettshjelpsutvalget og regjeringen legger til grunn for rettshjelpsbehovet
i samfunnet. Dette kombinert med at det fortsatt ikke er etablert
en førstelinjetjeneste for rettshjelp, samt at oppsøkende rettshjelpsvirksomhet
skjer i ingen eller svært liten grad, medfører at mange ikke vet
eller kjenner til sin rett til bistand til rettshjelp.»
Videre skriver Juristforbundet:
«Det vil være svært viktig at effekten
av den første store endringen i rettshjelpsloven evalueres godt
og effektivt og at en evaluering også ses i sammenheng med utviklingen
av salærsatsen.»
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
sikre at rettshjelploven evalueres senest to år etter ikrafttredelsestidspunktet for
de nye reglene om økonomisk behovsprøving.»
«Stortinget ber regjeringen vurdere
å forskriftsfeste et øvre tak på egenandeler for mottakere av fri
rettshjelp i behovsprøvde saker, eller mulighet for begrensning
av egenandel etter søknad.»