Justis- og beredskapsdepartementet foreslår
i proposisjonen endringer i lov 13. juni 1980 nr. 25 om fri rettshjelp.
Endringene går ut på å foreslå en ny økonomisk modell for behovsprøvd
rettshjelp. En ny økonomisk modell er det viktigste grepet som kan
tas for å få en rettshjelpordning som omfatter flere som har behov for
offentlig støttet rettslig bistand enn i dag. Lovforslaget er en
første deloppfølging av NOU 2020:5 Likhet for loven – Lov om støtte
til rettshjelp (rettshjelpsloven).
Ordningen med fri rettshjelp er viktig for å
ivareta borgernes grunnleggende rettssikkerhetsbehov i saker av
stor velferdsmessig betydning. Samtidig er det viktig å sikre en
forsvarlig og effektiv bruk av fellesskapets ressurser. I noen sakstyper
gis det rettshjelp uavhengig av søkerens inntekt og formue. I andre
sakstyper er den offentlige rettshjelpen betinget av at søkeren
har en inntekt og formue som ikke overstiger fastsatte grenser. Endringene
som foreslås i proposisjonen, gjelder sakstypene med inntekts- og
formuesgrenser (behovsprøvd rettshjelp). Selv om inntekts- og formuesgrensene
er oppjustert betydelig de siste årene, mener departementet at det
er mulig og ønskelig å lage en mer hensiktsmessig ordning som sikrer
at enda flere får tilgang på rettshjelp.
Hovedutfordringene med dagens ordning er etter departementets
vurdering at for få faller inn under ordningen, urimelige terskeleffekter
ved at parter som er i omtrent samme økonomiske situasjon, kan falle
på hver sin side av inntektsgrensen, og at egenandelen rettshjelpmottakeren
må betale, tar for lite hensyn til vedkommendes betalingsevne. Disse
utfordringene er etter departementets vurdering dels et resultat
av at reglene er for enkle og absolutte, og dels et resultat av
at de økonomiske vilkårene for å få innvilget behovsprøvd rettshjelp
er for grovmaskede.
Hovedformålet med endringene er derfor at flere personer
skal få støtte til rettshjelp og å fjerne de skarpe skillene mellom
parter med relativt lik økonomi. Med departementets forslag, anslås
det at dekningsgraden for husholdninger samlet sett vil øke fra
omtrent 16 pst. til 33 pst. Samtidig skal de som mottar rettshjelp,
i større grad betale en egenandel som er bedre tilpasset deres betalingsevne.
Departementet foreslår nye kriterier for behovsprøvingen
ved innvilgelse av rettshjelp. I stedet for separate krav til bruttoinntekt
og nettoformue, foreslår departementet at behovsprøvingen skal ta
utgangspunkt i søkerens samlede betalingsevne. Ved vurderingen av betalingsevnen
inngår fortsatt bruttoinntekt og nettoformue. Det skal fortsatt
tas hensyn til søkers sivilstand, men i tillegg skal det tas hensyn
til søkers forsørgelsesbyrde for barn. For å sikre at rettshjelpordningen
ikke svekkes over tid, foreslår departementet at den øvre økonomiske
grensen for rettshjelp justeres årlig i tråd med folketrygdens grunnbeløp.
Departementet foreslår at personer med en betalingsevne som ikke
overstiger fem ganger grunnbeløpet i folketrygden, skal ha rett
på behovsprøvd rettshjelp. Dette legger til rette for at andelen
personer som har krav på rettshjelp vil forholde seg tilnærmet konstant
over tid.
Departementet foreslår også å innføre prosentvise egenandeler
som fastsettes på bakgrunn av søkers betalingsevne, og som øker
med betalingsevnen. Egenandelen betales ut fra de samlede advokatutgiftene
i saken. Koblingen mot folketrygdens grunnbeløp gjør også at egenandelen
en rettshjelpssøker må betale, holder seg stabil over tid. Det foreslås
at de med dårligst betalingsevne, fortsatt skal være fritatt fra
å betale egenandel.
Videre foreslår departementet at ansvaret for
innkrevingen av egenandelen overføres fra advokatene til staten.
Hovedbegrunnelsen for dette er å sikre at egenandelene blir innbetalt
og øke kostnadsbevisstheten hos rettshjelpmottakeren. I den nye
foreslåtte ordningen vil det i mange tilfeller være større egenandeler
enn ved dagens ordning.
Departementet foreslår endelig å fjerne retten
for vernepliktige i førstegangstjeneste til rettshjelp uten behovsprøving
i saker hvor det ellers er rett til behovsprøvd rettshjelp.
Departementet drøfter i proposisjonen de økonomiske
og administrative konsekvenser av forslagene for det offentlige
og de private. Departementet foreslår en ny modell for behovsprøvd
rettshjelp. Modellen som departementet foreslår, vil gi vesentlig
flere personer rett på behovsprøvd rettshjelp. Etter departementets syn
er det likevel ikke nødvendig å øke den samlede bevilgningen til
rettshjelpordningen fra inneværende nivå. Nivået på bevilgningen
til rettshjelpordningen er i dag høyere enn de faktiske utgiftene
som knytter seg til ordningen.