Samferdselsdepartementet foreslår i proposisjonen flere
endringer i lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk (vegtrafikkloven).
Det foreslås å innføre en generell hjemmel i
vegtrafikkloven § 19 tredje ledd for å fastsette i forskrift at
kjøretøyfabrikanter og deres kontaktpunkt kan pålegges å gi ut tekniske
kjøretøyopplysninger til bruk i kontroll av kjøretøy. Endringen
legger til rette for gjennomføring av kommisjonsforordning (EU)
2019/621 i norsk rett. Formålet med forordningen er å sikre verksteder
og andre organer som gjennomfører periodisk kjøretøykontroll (såkalt
«EU kontroll»), tilgang til opplysninger som kan være nødvendige
eller hensiktsmessige for gjennomføring av kontroll. Lovforslaget
i vegtrafikkloven § 19 tredje ledd omtales nærmere i proposisjonens
kapittel 3.
Det anmodes i proposisjonen om Stortingets samtykke
til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 65/2023 av 17. mars
2023 om innlemmelse av forordning (EU) 2019/621 i EØS-avtalen, jf.
Grunnloven § 26 andre ledd. Spørsmålet om samtykke behandles i Innst. 88
S (2023–2024).
Departementet foreslår videre en presisering
i vegtrafikkloven § 19 b fjerde ledd for å klargjøre at bestemmelsen
gir hjemmel til å kunne unnta enkelte personer og virksomheter som
foretar arbeid på kjøretøy, fra kravet om godkjenning fra Statens
vegvesen. Dette forslaget omtales nærmere i proposisjonens kapittel
5.
Departementet foreslår også å innføre et nytt
tredje ledd i vegtrafikkloven § 23 for å pålegge transportforetak
et medansvar for lastsikring ved at det skal sette fører i stand
til å oppfylle lastsikringskravene. Forslaget følger opp tilrådning
fra Statens havarikommisjon (Rapport Vei 2017/03 - Sikkerhetstilrådning
Vei nr. 2017/09T), og tiltak nr. 17 i regjeringens handlingsplan mot
sosial dumping i transportsektoren, som ble lagt fram 25. oktober
2022. Forslaget vil tydeliggjøre at transportforetakene også har
et ansvar for å sørge for at kjøretøyet er forsvarlig og forskriftsmessig
lastet, i tillegg til det ansvaret føreren av kjøretøyet er ilagt
etter § 23 første ledd. Andre punktum i nytt tredje ledd vil videre åpne
for at det i forskrift kan gis nærmere regler om transportforetakets
plikter, herunder nærmere regler for visse typer kjøretøy. Forslaget
vil bidra til å gi trygghet for fører, hindre useriøsitet i bransjen
og samtidig kunne bidra til mer trafikksikre transporter. Dette
forslaget omtales nærmere i proposisjonens kapittel 6.