Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen
Sigbjørn Gjelsvik, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank
Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre,
André N. Skjelstad, viser til de foreslåtte endringene i vegtrafikkloven.
Komiteen registrerer
at forslaget om å innføre en generell hjemmel i vegtrafikkloven
§ 19 tredje ledd til å fastsette i forskrift at kjøretøyfabrikanter
og deres kontaktpunkt kan pålegges å gi ut tekniske kjøretøyopplysninger
til bruk i kontroll av kjøretøy, legger til rette for innlemmelse
i EØS-avtalen av forordning (EU) 2019/621.
Komiteen understreker
at det er viktig å sikre at verksteder og andre organer får tilgang
til nødvendige opplysninger om kjøretøy for å kunne gjennomføre
og ha god kvalitet på den periodiske kjøretøykontrollen.
Komiteen vil understreke
at foreslåtte endring i vegtrafikkloven og innlemmelse av forordningen
i EØS-avtalen vil bidra til bedre kvalitet i den periodiske kjøretøykontrollen
og gjennom det styrke trafikksikkerheten, etterlevelse av miljøkrav
og forbrukerrettigheter.
Komiteen registrerer
at ingen av høringsinstansene er negative til forslaget
Komiteen merker
seg at den foreslåtte endringen i vegtrafikkloven § 19 b om unntak
for enkelte personer til å foreta arbeid på kjøretøy er foreslått
for å unngå tvil og vil klargjøre bestemmelsen, uten at det innebærer
realitetsendringer. To høringsinstanser, Norges Trafikkskoleforbund
og Norsk Veteranvogn Klubb, har kommentarer til forslaget. De mener
at endringen kan være med på å presisere bestemmelsen, noe som vil
være en fordel.
Komiteen er positive
til de endringene som er foreslått i vegtrafikkloven § 23 om medansvar
for sikring av last.
Komiteen merker
seg at departementet har fulgt opp Statens Havarikommisjon (Rapport
Vei 2017/03) sin anbefaling, og at formålet er å bidra til mer trafikksikre
transporter og bedre trygghet for fører.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet støtter intensjonen i de forslåtte
regelendringene og presiseringene, men er skeptisk til den byråkratiseringen
det innebærer på kjøretøyområdet at kontrollhjemler gis et større
virkeområde enn det formålet med forordningene tilsier. En slik
utvidet kontrollhjemmel bør kreve en særskilt begrunnelse. Hva forvaltningen
anser som nyttig regulering oppfyller ikke et slikt krav.