Søk

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Geir Adelsten Iversen og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til Dokument 8:272 S (2022–2023), representantforslaget fra stortingsrepresentantene Lan Marie Nguyen Berg, Rasmus Hansson og Une Bastholm med en rekke forslag med formål om en mer effektiv og trygg hverdag for myke trafikanter. Komiteen viser også til statsrådens svarbrev av 13. oktober 2023 med utfyllende kommentarer til hvert av forslagene. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.

Komiteen støtter intensjonen om at det skal være trygt å være trafikant, men at dette er en målsetting som må gjelde for alle transportformer. Komiteen legger til grunn at tidsmessig infrastruktur, løpende vedlikehold og et godt veidekke er blant de viktigste grepene som kan gjøres for å sørge for en tryggest mulig transporthverdag for alle trafikanter.

Komiteen merker seg at forslagsstillerne i bakgrunn for forslagene problematiserer tilrettelegging for motorisert trafikk. Komiteen finner grunn til å fremheve at bruk av motorisert transport er en forutsetning for driften av dagens samfunn. Mer enn 80 pst. av persontrafikken foregår med bil og bilens andel av persontransporten er fortsatt økende. Skal transportnettet være trygt å bruke, må det utvikles rundt transportformene som brukes mest. Komiteen viser til at flere av forslagene omhandler regulering av transportformer, i særlig grad for byområder.

Komiteen mener at valg av transportmiddel ikke bør være en politisk eller administrativ oppgave, men løses av den enkelte med utgangspunkt i egen hverdag. Et mangfold av transportmuligheter for både by og distrikt gir samlet sett den tryggeste og mest effektive transporthverdagen.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet mener det fint går an å legge til rette for myke trafikanter uten å utsette bilistene for overvåkningsformer som nye ATK-systemer eller så lave fartsgrenser at det kompliserer det totale trafikkbildet.

Disse medlemmer mener videre at det i særlig grad skal legges til rette for barn og unge gjennom utbygging av trygge skoleveier. Staten må her bidra med tilskuddsordninger for å sikre en raskere utbygging. Trygge skoleveier vil bidra til en bedre transporthverdag for alle trafikanter.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre støtter intensjonen i Miljøpartiet De Grønne sitt forslag, og vil påpeke viktigheten av ivaretakelsen av myke trafikanter i alle trafikksammenhenger. Disse medlemmer vil understreke viktigheten av nullvekstmålet ved at trafikkveksten i de store byene tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Nullvekstmålet er en vesentlig brikke i en transportpolitikk som skal kutte klimagassutslipp. For å nå inngåtte avtaler på klima og natur er det svært viktig at det legges til rette for muligheten til å sykle og gå.

Disse medlemmer merker seg at departementet i sitt svar til komiteen påpeker at flere av Miljøpartiet De Grønnes forslag allerede arbeides med, eller er forankret i eksisterende rutiner og regelverk.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Sosialistisk Venstreparti viser til statsrådens svar på Miljøpartiet de Grønnes forslag 1 og 2. Der vises det til at Vegdirektoratet vurderer endringer i arbeidet med gjennomgangen av N100, veinormalen som setter krav til utforming av nye gang- og sykkelanlegg. Disse medlemmer vil understreke viktigheten av å sikre fortgang i dette arbeidet, samt at arbeidet må ta sikte på å legge bedre til rette for myke trafikanter og sikre universell utforming.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at motorisert trafikk utgjør den mest sentrale delen av transportnettet og er en forutsetning for økonomisk aktivitet over hele landet. Disse medlemmer mener det må være et mål å skape et mest mulig effektivt og trygt transportnett som binder landet sammen, basert på motorisert ferdsel. Utbygging, drift og finansiering av transportnettet skal være et offentlig ansvar.

Disse medlemmer mener det skal legges til rette for infrastruktur for myke trafikanter, men at dette skal gjøres uten å pålegge bilistene uholdbare avgiftsskjerpelser eller reguleringer. Det skal ikke lenger være bilistens ansvar å finansiere andre trafikanters transporthverdag.

Disse medlemmer mener at folk i både by og distrikt selv skal få velge transportmiddel. Nullvekst eller reduksjonsmål for biltrafikk er etter disse medlemmersmening uholdbart og handler om å flytte makt fra de mange til de få.

Disse medlemmer mener at vedlikeholdsetterslepet på lokal- og fylkesveinettet har blitt en av våre største trafikksikkerhetsutfordringer. Ulykkesfaren øker og dette er spesielt alvorlig for myke trafikanter. Det er også grunn til å bemerke at dårlig vedlikehold gir betydelig materielle skader på kjøretøy og at veieier i større grad må gjøres ansvarlig.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen utrede muligheten for å etablere 20 km/t som en ny fartsgrense alle forvaltningsnivåer kan ta i bruk.»

«Stortinget ber regjeringen utrede muligheten for å ta i bruk automatisk trafikkontroll (ATK) ved lavere fartsgrense og til flere formål enn i dag.»

Komiteens medlem fra Venstre viser til Dokument 8:218 S (2022–2023) fra Venstre og Innst. 428 S (2022–2023), der Venstre fremmet forslag om en utvidelse av nullvekstmålet til å gjelde utenfor de største byområdene, samt at man må inkludere næringstransport i nullvekstmålet. Dette medlem viser til brev av 2. november i år sendt komiteens medlemmer fra Trygg Trafikk, som støtter intensjonen i forslagene, men samtidig ikke støtter en rekke av enkeltforslagene, fordi mye bør løses lokalt, istedenfor av staten. Om innføring av lavere fartsgrenser enn 30 kilometer i timen skriver Trygg Trafikk blant annet at:

«Nullvisjonen anbefaler fartsgrenser basert på hva vi mennesker tåler og kan overleve i en kollisjon. Høyeste trygge fartsgrense ved risiko for kollisjon mellom bil og fotgjenger/syklist er 30-40 km/t. Vi anbefaler derfor at flere strekninger enn i dag, der mange myke trafikanter ferdes, bør få fartsgrense 30-40 km/t, spesielt på skolevei. Vi kan ikke se at det er sikkerhetsmessige argumenter for fartsgrense 20 km/t, og tror det vil være krevende å få respekt for og håndheve en så lav fartsgrense. I tillegg handler fartsnivået mye om utforming av veger og gater. Å sette ned fartsgrensen i seg selv vil ikke gi særlig effekt om det ikke kombineres med fysiske fartsreduserende tiltak.»