-
«1. Stortinget ber
regjeringen utarbeide og fremme forslag om forenklede og tidsriktige
nye lovverk som tilrettelegger for mer utbygging av gange- og sykkelinfrastruktur
over hele landet.
-
2. Stortinget ber regjeringen revidere
og forbedre standarder, regelverk og krav til universell utforming
av infrastruktur for myke trafikanter.
-
3. Stortinget ber regjeringen legge frem
lovforslag til nasjonale minstestandarder for krav til brøyting
og strøing av infrastruktur for gående og syklende om vinteren.
-
4. Stortinget ber regjeringen legge frem
forslag om en økonomisk premieringsordning for kommuner og fylker
som øker andelen syklende og gående.
-
5. Stortinget ber regjeringen sørge for
at 20 km/t opprettes som en ny fartsgrense alle forvaltningsnivåer kan
ta i bruk.
-
6. Stortinget ber regjeringen legge frem
lovforslag om at alle norske kommuner med over 20 000 innbyggere
skal ha utarbeidet en kommunal gange- og sykkelstrategi.
-
7. Stortinget ber regjeringen lage en
veileder for utarbeidelse av gange- og sykkelstrategier til bruk
for kommuner og fylkeskommuner.
-
8. Stortinget ber regjeringen gjennomføre
en kartlegging i samråd med lokale og regionale myndigheter av risikoutsatte
gangbroer og underganger. Nødvendige forbedringstiltak må iverksettes
raskt for å sikre disse mot farlige hendelser og ulykker knyttet til
manglende vedlikehold, for lav høyde eller feilaktig utforming.
Politiet og Vegvesenet må også prioritere avdekking og kontroll
av lastebiler med farlig høy last.
-
9. Stortinget ber regjeringen åpne for
opprettelse og utvidet bruk av automatisk trafikkontroll (ATK) for lokale
myndigheter, med færre tids- og antallsbegrensninger for bruk, færre
fartsgrenserestriksjoner for opprettelse av ATK og at ATK kan brukes
for flere formål, som å håndheve forbud mot innkjøring og overtredelser
av støyregelverk.
-
10. Stortinget ber regjeringen legge frem
et lovforslag som forplikter staten, fylker og kommuner til innen konkrete
tidsfrister å reparere ødelagte eller delvis ødelagte fortau, sykkel-
og gangveier og annen infrastruktur for myke trafikanter som er
i bruk av allmennheten.
-
11. Stortinget ber regjeringen tilrettelegge
for mer vare- og godslevering i sentrum av de største byene gjennom
lastesykler og lettere elektriske kjøretøy ved å opprette statlige
støtteordninger for sentrumsnære omlastingssentraler.
-
12. Stortinget ber regjeringen tilrettelegge
for flere gratis sykkelkurs for innvandrere i norske kommuner og
sørge for at kvaliteten på sykkelopplæringen i barneskolen økes
ved å blant annet tilgjengeliggjøre kompetanse fra frivilligheten,
verne om gratisprinsippet i sykkelopplæringen og vurdere et timetallskrav
til sykkelopplæring i kroppsøvingsfaget.
-
13. Stortinget ber regjeringen erstatte
nullvekstmålet med et reduksjonsmål for all biltrafikk i de største byområdene
og sørge for at alle nye statlige samferdelsprosjekter er i tråd
med denne målsettingen.
-
14. Stortinget ber regjeringen sørge for
at det utarbeides forslag til nasjonale retningslinjer for opprettelsen
av hjertesoner rundt skoler og barnehager.
-
15. Stortinget ber regjeringen legge frem
forslag om å lovfeste bredere kontroll- og sanksjonshjemler som kommuner
og fylkeskommuner kan ta i bruk overfor ulovlige hindringer og uriktig
gjennomføring av arbeidsvarsling på vei, fortau og i sykkelfelt.
-
16. Stortinget ber regjeringen sørge for
at nettverket for bærekraftige regionbyer får muligheten til å inngå et
forpliktende partnerskap med staten i forbindelse med ny nasjonal
transportplan for 2025–2036.
-
17. Stortinget ber regjeringen sørge for
at skilt- og varslingsansvar for fylkesveiene overføres til fylkeskommunene.
-
18. Stortinget ber regjeringen sørge for
at det stilles krav om at alle nye personbiler, busser, varebiler
og lastebiler i Norge selges med blindsonekamera fra og med 2024,
og at offentlige kollektivselskaper pålegges å stille krav i sine
anbud om utstyring med blindsonekamera ved innkjøp av nye kjøretøy.
-
19. Stortinget ber regjeringen pålegge
Statens vegvesen å vekte sikkerheten for myke trafikanter større
i saker som handler om fartsgrensejusteringer, spesielt der fylkeskommuner
eller kommuner har spilt inn forespørsel om lavere fartsgrense.»
Det vises til dokumentet for nærmere
redegjørelse for forslagene.