Komiteen, medlemene frå
Arbeidarpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen,
frå Høgre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen,
frå Senterpartiet, leiaren Sigbjørn Gjelsvik, Geir Adelsten Iversen
og Geir Inge Lien, frå Framstegspartiet, Morten Stordalen og Frank
Edvard Sve, frå Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og frå Venstre,
André N. Skjelstad, viser til dei to forslaga i representantforslaget
frå Miljøpartiet Dei Grøne.
Komiteen viser til
at same tematikk nyleg er drøfta i følgjande representantforslag:
-
Dokument 8:176 S
(2021–2022) om alternativ til ferjefri E39, jf. Innst. 342 S (2021–2022).
-
Dokument 8:79 S (2022–2023) om å stanse
alvorlige naturinngrep og styrke vernet av norsk natur i tråd med
ambisjonene i den globale naturavtalen, jf. Innst. 211 S (2022–2023).
-
Dokument 8:176 S (2022–2023) om å nedskalere miljøfiendtlige
motorveier, jf. Innst. 379 S (2022–2023).
Komiteen viser
til at ingen av forslaga som omfattar Hordfast har fått fleirtal.
Videre viser komiteen til
regjeringa si omtale av Hordfast i statsbudsjettet for 2024:
«Det legges opp til å videreføre arbeidet
med reguleringsplaner og forundersøkelser for prosjektet E39 Ådland–Svegatjørn
(Hordfast) i Vestland og kommunedelplaner for prosjektet E39 Bokn–Bømlafjorden
i Vestland og Rogaland.»
Komiteen viser også
til statsråden sitt svarbrev av 11. oktober 2023 om at prosjektet
skal vurderast i ein heilskapleg samanheng som del av regjeringa
si prioritering i Nasjonal transportplan (NTP). Brevet følgjer som
vedlegg til denne innstillinga.
Komiteen noterer
seg at det ikkje går ferje mellom Ådland og Svegatjørn, men at det
på dette strekket er ein ferjeovergang mellom Sandvikvåg og Halhjem,
og at dette er eit riksvegsamband. I tillegg til det nemnte ferjestrekket
som vil bli avløyst med Hordfast, vil prosjektet avløyse følgjande
ferjesamband: Jektevik–Hodnanes, Våge–Halhjem, å korte inn/avvikle
Jektevik–Nordhuglo, legge til rette for å korte inn og fjerne eit samband
til Austevoll og legge til rette for å korte inn ferje mellom Kvinnherad
og Stord/Tysnes.
Komiteen viser til
at statsråden i sitt svar har peika på at ferjene har blitt rimelegare
for dei reisande, men at kapasiteten og frekvensen er uendra.
Komiteens medlemmer
fra Høyre understreker at det nasjonale prosjektet E39 Ådland–Svegatjørn,
også kalt Hordfast, er et prosjekt som er en del av hovedstamveien
som knytter Vestlandet sammen. Disse medlemmer påpeker
at det nå er bygget fire felt med god standard fra Bergen til Os,
og at Rogfast, også med fire felt, skal stå ferdig i 2033. Hordfast
vil få ut samfunnsnytten også av disse to prosjektene, og vil komplettere
god og sikker vei mellom Bergen og Stavanger. Disse
medlemmer vil påpeke at en god og sikker vei mellom Stavanger
og Bergen er det eneste landbaserte alternativet for gods og passasjerer
mellom de største byene på Vestlandet. Skal næringsliv og bosetting
utvikle seg i takt med landets øvrige næringsliv, er en avhengig
av en godt utbygd infrastruktur.
Disse medlemmer merker
seg at Avinor, Statens vegvesen og fylkeskommunen oppgir utslippstall tilsvarende
150 000 tonn CO2-utslipp pr. år med dagens transportformer
(fly, ferjer og hurtigbåt), som vil kunne bli erstattet av rullende
materiell på Hordfast. To timer mellom Stavanger og Bergen vil føre
til at dagens flytrafikk blir erstattet med transport og frakt av
personer og varer på veien med elektriske kjøretøy. Statens vegvesen har
også sett på energiforbruk for ferje og hurtigbåt langs dette strekket,
og det vil bli en markant nedgang i energiforbruk fra dagens situasjon
når Hordfast er på plass. I en situasjon der knapphet på ren energi
er kritisk, vil det være relevant å vurdere også denne faktoren. Disse medlemmer merker seg at dagens
ferjer i sambandet Sandvikvåg–Halhjem krever 20 ganger mer energi
enn tilsvarende rullende trafikk på vei, at hurtigbåter krever ti
ganger mer energi pr. personkilometer enn elbiler, og at fly krever
fire ganger mer pr. tilbakelagt personkilometer. Selv om det forutsettes
at det vil bli en utvikling også i maritim sektor, vil det aldri
kunne måle seg med transport på veien. Disse
medlemmer merker seg videre at estimert utslipp av CO2 under byggeperioden
på seks år er 500 000 tonn CO2. Det er utslipp som tilsvarer
3-4 års utslipp fra dagens transportmidler, som vil bli erstattet
av rullende materiell med langt mindre energiforbruk og utslipp.
Disse medlemmer mener
det er verdt å merke seg at det vil bli mer trafikk når infrastrukturen
legger til rette for bedre mobilitet, men at denne økningen i trafikk
vil avlaste veisystem i andre deler av regionen og landet. Den økte
trafikken vil også komme fra andre transportbærere, som fly og hurtigbåt.
Disse medlemmer merker
seg at næringslivet langs aksen Bergen–Stavanger mener Hordfast
er det viktigste prosjektet for å bygge regionen langs vestlandskysten
sammen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at bilen er vårt viktigste
og mest fleksible transportmiddel. Bilen står for mer enn 80 pst.
av persontransporten og transportandelen har vært økende. Disse medlemmer mener det må legges til grunn
for utviklingen av transportsystemet at transporten med bil vil
fortsette å øke i tiden som kommer, og utbyggingen av veisystemet
må ha dette som utgangspunkt. Disse medlemmer mener
den store mangelen i det norske veisystemet er et effektivt og trygt hovedveinett
som binder landsdelene sammen. Dette er en forutsetning for å kunne
ta hele landet i bruk, både til næring og som boområder. Disse medlemmer mener at utbygging og
drift av det offentlige veinettet er et offentlig finansielt ansvar. Disse medlemmer vil på denne bakgrunn
avvikle bompengeordningen, slik at utbygging og drift av transportsystemet
har offentlig finansiering.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil påpeke viktigheten av å
ta vare på eksisterende infrastruktur som alternativ til å bygge
bredere vei. Mens det trengs store pengesummer for å realisere miljøfiendtlige
motorveiprosjekter som Hordfast, skriker fylkesveinettet etter vedlikehold. Dette medlem vil understreke viktigheten
av å ta vare på de veiene vi har og utbedre dem til trygge hverdagsveier,
i stedet for å bevilge store summer til naturødeleggelser.
Dette medlem viser
til de enorme klimagassutslippene som vil følge av Hordfast-utbyggingen.
Utbyggingen vil bevege oss i feil retning, bort fra inngåtte avtaler
om utslippskutt og vekk fra målet om et lavutslippssamfunn. NOU
2023: 25 Omstilling til lavutslipp – Veivalg for klimapolitikken
mot 2050 anbefaler å unngå ny og økt kapasitet på infrastruktur
og innføre «et krav om ‘prosjektvask’ for vedtatte samferdselsprosjekter som
ikke er gjennomført, slik at nedbygging av karbonrike områder og
verdifull natur begrenses vesentlig». Dette
medlem støtter denne anbefalingen og viser til at skrinlegging
av de største motorveiprosjektene står helt sentralt for å oppnå
dette.
Dette medlem mener
det bør utredes et nytt helhetlig alternativ til dagens Hordfast-prosjekt.
Alternativet må ta utgangspunkt i dagens trasé og gi trafikantene
en bedre og sikrere vei enn i dag. Planleggingen må ses i sammenheng
med målet om at godstrafikken på strekningen i størst mulig grad
skal overføres fra vei til sjø. Alternativet må inneholde en tofeltsvei
med gul midtstripe som hovedregel, og trefeltsvei med forbikjøring
der det er nødvendig. Det må etableres adskilte gang- og sykkelveier
langs traséen. Alternativet må sette trafikantenes sikkerhet først,
i form av blant annet etableringen av lyse tuneller og mer rassikring,
og må sikre gode ferjetilbud basert på nullutslippsteknologi. Dette medlem vil påpeke at et alternativt
Hordfast, som skissert her, vil frigjøre midler som kan brukes på
andre viktige samferdselsprosjekter som ivaretar klima- og naturhensyn.
På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen avvikle
prosjektet E39 Ådland–Svegatjørn i Nasjonal transportplan (NTP)
for 2025–2036.»
«Stortinget ber regjeringen i samråd
med fylkeskommunene sørge for et bedre fergetilbud for E39 Ådland–Svegatjørn
og andre fergeoverganger langs foreslått E39.»
«Stortinget ber regjeringen sikre
at nullutslipp legges til grunn i anbudsrundene for ferge på strekningen Ådland–Svegatjørn»
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at E39 Ådland–Svegatjørn ligger inne
i inneværende Nasjonal transportplan. Dette
medlem understreker at klimamålene og naturavtalen inngått
i desember 2022 må få konsekvenser for planlegging og prosjektering
av nye samferdselsprosjekter. Videre må disse få konsekvenser for
planleggingen av ny nasjonal transportplan, som skal legges frem
neste år. Dette medlem mener spørsmål
om endringer og prioriteringer må foretas i forbindelse med ny nasjonal
transportplan.