Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Geir Adelsten Iversen
og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank
Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre,
André N. Skjelstad, viser til Prop. 141 S (2022–2023) Endringar
i statsbudsjettet 2023 under Samferdselsdepartementet (tilskot til
godstogselskap etter ekstremvêret «Hans»).
Komiteen viser til
at kollapsen av Randklev bru på Dovrebanen medfører at ordinær togtrafikk
ikke kan avvikles på banen før det er gjort tiltak på strekningen,
og videre at de økonomiske konsekvensene for godsselskapene som
har brukt Dovrebanen, er vesentlige.
Komiteen viser også
til at regjeringen med forslaget i proposisjonen tar sikte på å
redusere risikoen for langvarig reduksjon i godstransporten langs
jernbanen.
Komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at overføring av gods fra vei til
bane er et langsiktig arbeid som krever fremoverlente aktører som
er villige til å ta risiko. Flertallet mener
det er viktig for den videre satsingen på gods på bane at de godsoperatørene
som på rastidspunktet hadde ruter på Dovrebanen, kompenseres for
det tapet brukollapsen medfører. Flertallet frykter
at bortfall av inntekter som følge av midlertidig manglende offentlig
infrastruktur vil medføre at de langsiktige aktørene forsvinner
eller gir opp. Flertallet forutsetter
derfor at denne støtten gis frem til Dovrebanen er fullt operativ
igjen.
Selv om flertallet forutsetter
at Bane NOR og Jernbanedirektoratet prioriterer å få trafikken tilbake på
Dovrebanen så raskt som overhodet mulig, merker flertallet seg
også at det i dag er svært mange aktører som skal levere på denne
bestillingen. Ekstremværet «Hans» har vist sårbarheten i kritisk
infrastruktur i Norge, og flertallet mener
derfor det er bra at regjeringen i Hurdalsplattformen har varslet
en gjennomgang av dagens organisering av jernbanesektoren for å
få en enklere organisering og tydeligere ansvarsfordeling mellom
aktørene. Flertallet mener oppsplittingen
av jernbanesektoren som ble gjort under forrige regjering, har pulverisert
ansvaret for jernbanen. Den nye strukturen utnytter ikke kapasitetene
som ligger i et samlet og helhetlig operativt fagmiljø med et klart
enhetlig ansvar for sektoren, og flertallet ser
frem til regjeringens videre arbeid for en bedre organisering.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser videre til at en
ambisjon om økning av godsvolumet på jernbane gjennom en styrking
av jernbanens konkurransekraft på godstransport ligger til grunn
for regjeringens jernbanepolitikk.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener det er en uholdbar situasjon
at Dovrebanen, som en av landets viktigste transportårer, skal være
satt ut av drift over lang tid. Disse medlemmer vil
bemerke at det finnes muligheter for midlertidige løsninger som
kunne ha åpnet banen for drift tidligere enn hva man kan forvente
med regjeringens valgte løsning. Nedstenging av Dovrebanen over lang
tid svekker konkurransekraften for tog som transportalternativ,
men vil i særlig grad kunne gi varige negative konsekvenser for
transport av gods på bane.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener det burde ha vært etablert en
midlertidig løsning for Randklev bru, og viser til følgende forslag
fremmet i forbindelse med trontaledebatten 4. oktober 2023:
«Stortinget ber regjeringen straks starte
arbeidet med en midlertidig bruløsning for Randklev bru, herunder
en mulig bruk av veibrua, slik at Dovrebanen kan gjenåpnes.»