Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Rune Støstad, Siri Gåsemyr Staalesen, Terje Sørvik
og lederen Lene Vågslid, fra Høyre, Mudassar Kapur, Anne Kristine
Linnestad og Mari Holm Lønseth, fra Senterpartiet, Heidi Greni og
Kathrine Kleveland, fra Fremskrittspartiet, Helge André Njåstad
og Erlend Wiborg, fra Sosialistisk Venstreparti, Birgit Oline Kjerstad,
og fra Rødt, Tobias Drevland Lund, viser til at Datatilsynets
hovedmål er et godt personvern for alle.
Komiteen merker
seg at Datatilsynet i 2022 har prioritert arbeidet med saksbehandling
og kontroll, regulatorisk sandkasse, internasjonalt arbeid og personverntematikk
knyttet til skole, barn og unge.
Komiteen viser til
at Datatilsynet har utarbeidet en strategi med seks delmål som er
styrende for deres arbeid. I 2022 har tilsynet prioritert og basert
arbeidet i henhold til følgende tre delmål:
-
Å arbeide for en
mer rettferdig maktbalanse mellom individet og kommersielle/offentlige
aktører.
-
Å fremme personvernvennlig digitalisering,
innovasjon og utvikling.
-
Å være et kompetent, fleksibelt og fremtidsrettet
tilsyn.
Komiteen merker
seg at Datatilsynet også har hatt andre vesentlige aktiviteter i
2022, som arbeid med personvernproblemstillinger i arbeidslivet
og i justissektoren. Det går også frem at de har prioritert personverntematikk
som har oppstått som følge av krigen i Ukraina.
Komiteen merker
seg at Datatilsynets regulatoriske sandkasse for personvern og kunstig
intelligens (KI) har avsluttet seks pågående prosjekter fra 2021
og gjennomført én søknadsrunde til sandkassa.
Komiteen merker
seg samtidig at det var en markant nedgang i søknader fra 2021 til
2022. I 2022 ble tre prosjekter valgt ut (med oppstart i juni 2022),
mot syv i 2021. De tre prosjektene inkluderte aktører fra både offentlig
og privat sektor og gjaldt utvikling av en algoritme for å predikere
hjertesvikt, bruk av KI for å tilby persontilpassede tjenester innen
kollektivtransport og utvikling av en personvernvennlig intelligent
videoanalyse.
Komiteen merker
seg at internasjonalt samarbeid er viktig fordi personvernforordningen
skal tolkes likt i EØS-området, og at det i Datatilsynets strategi
er nedfelt at tilsynet skal påvirke og ta en lederrolle i noen utvalgte
internasjonale prosesser for å fremme personvernet.
Komiteen merker
seg videre at Datatilsynet har hatt vesentlig aktivitet innenfor
arbeidsliv og ansattes rett til privatliv og personvern, og at de
ser alvorlig på lovbrudd i slike saker.
Komiteen merker
seg at Datatilsynet har hatt flere tilsyn med justissektoren og
at de har hatt et omfattende tilsyn med Kriminalomsorgsdirektoratet
og tre av direktoratets underliggende etater, samt et tilsyn med Politiets
IT-enhet. Videre merker komiteen seg at Datatilsynet avsluttet en
avviksmelding fra Trøndelag politidistrikt fra 2021.
Komiteen merker
seg at Datatilsynet i 2022 har gitt høringssvar til forslaget om
endringer i etterretningstjenesteloven, om å lovfeste PSTs etterretningsoppdrag
og tilgang til å behandle åpen, tilgjengelig informasjon.
Komiteen merker
seg at Personvernnemnda er et uavhengig forvaltningsorgan, administrativt
underlagt Kommunal- og distriktsdepartementet, og at den på samme
måte som Datatilsynet ikke kan instrueres i behandlingen av enkeltsaker
eller den faglige virksomheten ellers.
Komiteen merker
seg at Personvernnemnda mottok 22 saker fra Datatilsynet i 2022,
det samme antallet som i 2021.
Komiteen merker
seg videre at Personvernnemnda behandler klager fra både privatpersoner,
bedrifter og offentlige virksomheter.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at både Personvernnemnda
og Datatilsynet i årsrapportene sine peker på at det er sannsynlig
at sakene vil bli mer omfattende og komplekse fremover. Både tilsynet
og nemnda omtaler Grindr-saken som et eksempel på en slik sak, med
et gebyr på 65 mill. kroner. Datatilsynets årsrapport viser til at
både jurister og teknologer har bidratt inn i behandlingen av saken,
og Personvernnemnda skriver at de regner med at saken vil ta opp
mye av nemndas og sekretariatets ressurser i 2023.
Nemnda består av sju medlemmer og et sekretariat på
én person. Nemnda er endelig administrativ instans for vedtak i
saker fra Datatilsynet og bidrar ifølge årsrapporten til rettsavklaringer.
Personvernkommisjonen skriver i NOU 2022:11
at det bør gjøres jevnlige evalueringer av Personvernnemnda og at
disse bør se på om nemnda utfører sin funksjon på tilstrekkelig
vis, og om den er velfungerende.
Konkurransetilsynet fikk i 2023 søksmålsadgang
for vedtak fra sin klageinstans. Dette ble innført slik at Konkurransetilsynet
kan sørge for at saker av særlig viktighet eller prinsipielle spørsmål
blir prøvd i domstolene. Datatilsynet kan på sin side ikke prøve
saker ført for Personvernnemnda for retten.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
om Datatilsynet bør få søksmålsadgang for Personvernnemndas vedtak, ved
saker av særlig viktighet eller prinsipielle spørsmål, slik Konkurransetilsynet
har for vedtak fra sin klageinstans.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at Personvernnemnda
behandler klager over Datatilsynets vedtak etter personopplysningsloven.
Nemnda er bredt sammensatt for å kunne behandle saker med varierte
og komplekse problemstillinger. Fra tid til annen kan det være hensiktsmessig
å evaluere nemndas rolleutøvelse og oppgaveutførelse. Disse medlemmer mener at dersom slike
evalueringer indikerer at klageordningen ikke fungerer etter hensikten,
bør det vurderes om utfordringene kan møtes ved å foreta justeringer
i nemndas oppgaver og organisering før det vurderes å foreta større
endringer i klageordningen.