2.3 Samarbeid med EU og bruk av internasjonale kvoter under artikkel 6 i Parisavtalen
Komiteen viser til
at Norge inngikk en klimaavtale med EU i 2019 og at Norge som en
del av denne avtalen tar del i EUs klimaregelverk fra 2021 til 2030.
Klimaavtalen består av tre deler: kvotesystemet (ETS), innsatsfordelingsforordningen
og regelverket for skog- og arealbrukssektoren (LULUCF).
Komiteen påpeker
at både Norge og EU hadde forpliktet seg til å redusere utslippene
med minst 40 pst. før Norge inngikk klimaavtalen med EU i 2019,
og at gjeldende avtale med EU derfor er på 40 pst. Både Norge og
EU har siden forsterket sine klimamål. EU forsterket sitt klimamål
i 2021 og oppdaterer nå sitt klimaregelverk i tråd med dette.
Komiteen viser til
Prop. 107 L (2022–2023) som fastslår at regjeringen Støre fortsatt
ønsker å gjennomføre klimamålet for 2030 i samarbeid med EU, og
at Norge må vurdere om, og eventuelt på hvilke vilkår, det oppdaterte
EU-regelverket skal gjøres gjeldende for Norge når det er endelig
vedtatt i EU.
Komiteen viser til
Prop. 107 L (2022–2023) der det åpnes for å dekke et eventuelt utslippsgap
gjennom kjøp av kvoter fra land utenfor EU. Komiteen vil
understreke at EU-kommisjonen har uttrykt at de ikke ønsker å ta
i bruk denne mekanismen i artikkel 6.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
til høringsinnspillene, og merker seg at NIM, Amnesty, Forum for
Miljøteknologi, Forum for Utvikling og Miljø (ForUM), Framtiden
i våre hender, Spire, Changemaker, WWF Verdens naturfond og Naturvernforbundet
er bekymret for manglende utslippskutt på norsk territorium og bruk
av internasjonale kvoter for å oppnå klimamålet. Flere av disse
anbefaler at klimaloven endres slik at det lovfestes at utslippskutt i
tråd med klimamålet skal gjøres på norsk territorium.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti merker seg at regjeringen
har valgt å utvide muligheten til å benytte seg av kvotekjøp under
Parisavtalens artikkel 6 for å oppfylle Norges klimamål i 2030,
sammenliknet med tidligere innmeldte mål.
Disse medlemmer vil
bemerke at det ved innmelding av det forsterkede målet for Norge
i februar 2020 var usikkert hvor mye EU ville forsterke sitt mål med.
Norge tok dermed forbehold om å ta i bruk Parisavtalens artikkel
6 for å oppfylle den delen av klimaforpliktelsene som oversteg det
ev. nye klimamålet til EU. Disse medlemmer viser
til at EU i etterkant har meldt inn 55 pst. utslippskutt innen 2030
sammenliknet med 1990, som tilsvarer omtrent Norges tidligere klimamål
under Parisavtalen på 50–55 pst. kutt.
Disse medlemmer viser
til at regjeringens forbehold om kvotekjøp i denne proposisjonen
er av en helt annen karakter, som i realiteten innebærer at regjeringen
ikke skjerper klimamålet under Parisavtalen.
Dette fremkommer blant annet av brevet fra statsråd
Espen Barth Eide 16. oktober 2023, der forbeholdet om kvotekjøp
presiseres:
«Forbeholdet er knyttet til en situasjon
hvor Norge ikke når helt til 55% gjennom samarbeidet med EU, det vil
si når vi – på basis av tall fra det norske utslippsregnskapet og
hensyntatt eventuell flyt av klimakvoter mellom EU og Norge – ikke
kan si at Norge har redusert utslippene med fullt 55 prosent fra
1990 til 2030. For den delen som mangler på måloppnåelse vil Norge
da være avhengig av å skaffe ytterligere kvoter under Artikkel 6
for å dekke inn underskuddet og oppfylle vårt mål under Parisavtalen.
Alternativet til en slik anskaffelse av kvoter
under Artikkel 6 vil være at Norge ikke klarer å oppfylle sitt klimamål
under Parisavtalen.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti tar
til orientering at statsråd Espen Barth Eide ikke mener det er meningsfylt
å snakke om en øvre eller nedre grense for hvor stor andel av Norges
utslipp det skal kompenseres for når Norge skal anskaffe kvoter under
artikkel 6 i Parisavtalen. Disse medlemmer mener
dette er en interessant snuoperasjon sett i sammenheng med regjeringspartienes
tidligere retorikk om klimapolitikk og lanseringen av omstillingsmålet
på 55 pst. i Hurdalsplattformen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at regjeringen
i forslag til statsbudsjett for 2024 skriver under programområde 12.70
at de vil øke eksisterende fullmakter til kjøp av klimakvoter under
Parisavtalens artikkel 6 fra 1,2 mrd. kroner til 8,2 mrd. kroner.
Regjeringen skriver videre at de vil starte forhandlinger om nye
kvotekjøpskontrakter dersom selgerlandene er klare i løpet av året.
Dette begrunnes både med at kvotene er nødvendige for å nå Stortingets
tidligere vedtatte mål om at Norge skal bli klimanøytralt fra og
med 2030, og med å sikre at de kan tas i bruk dersom EU-samarbeidet
ikke tar oss helt til 55 pst.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen i november 2022 meldte inn det nye klimamålet
til FN, og at innmeldingen ikke krever samtykke fra Stortinget etter Grunnloven
§ 26. Disse medlemmer støtter at de politisk
vedtatte klimamålene for 2030 og 2050 gjenspeiles i klimaloven.
Komiteens medlemmer
fra Høyre vil derfor stemme for forslaget om et forsterket
måltall i klimaloven. Disse medlemmer mener
Norge frem mot 2030 må bestrebe seg på å kutte mest mulig utslipp i
Norge og gjennom bruk av fleksibilitetsmekanismene i EU, slik regjeringen
Solberg opprinnelig la opp til. I lys av regjeringen Støres manglende
fremdrift i klima- og energipolitikken er det imidlertid ikke mulig
å utelukke at det vil være behov for å benytte kvotekjøp under artikkel
6 i Parisavtalen for å innfri klimamålene i 2030, slik regjeringen
har utvidet muligheten for i proposisjonen.
Komiteens
medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet
De Grønne er også bekymret for at regjeringen nå åpner for
bruk av artikkel 6 under Parisavtalen og muligheten for å dekke
et eventuelt gap i utslippsregnskapet under samarbeidet med EU med
å kjøpe kvoter utenfor EU. For å sikre forutsigbare rammer, en sterkere klimapolitikk
og mer forpliktende klimamål som faktisk bidrar til at Norge omstiller
seg til et lavutslippssamfunn slik klimalovens formål er utformet,
mener disse medlemmer at Norge bør lovfeste
et mål om utslippskutt på norsk territorium.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
sikre at man ikke tar i bruk markedssamarbeid under Parisavtalen
artikkel 6 utenfor Europa for å nå Norges klimamål under Parisavtalen.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet merker seg at regjeringens forslag
til lovendring ikke har en medfølgende, oppdatert plan for hvordan
det skjerpede klimamålet på minst 55 pst. utslippskutt skal nås.
Det gis heller ikke noe estimat for økning i kostnader. Disse medlemmer mener at det er krevende
å forholde seg til en lovendring uten et mer nøyaktig anslag for
hvilke tiltak og kostnader endringen vil medføre. Disse
medlemmer merker seg også at regjeringen ønsker et fortsatt
samarbeid med EU om å nå klimamålene, men noterer seg samtidig at hvorvidt
og på hvilke vilkår Norge skal delta i EUs regelverk – som nå oppdateres
med sikte på å nå det forsterkede klimamålet til EU – foreløpig
er ukjent.
Disse medlemmer registrerer
at det råder tvil om hvorvidt Norge i det hele tatt vil være i stand
til å nå det forrige klimamålet på 50–55 pst. utslippskutt, og minner
om at målet skal nås allerede i 2030 – om mindre enn sju år. Disse medlemmer viser til at målet på
55 pst. utslippskutt vil kunne medføre at gapet mellom de reelle
utslippskuttene og ambisjonsnivået blir større. Regjeringen ønsker
å dekke dette gapet gjennom fremtidige kvotekjøp, der prisen er
uviss. Disse medlemmer mener at det
eneste regjeringen oppnår med å melde inn et økt ambisjonsnivå er
å øke behovet for kjøp av dyre kvoter. Disse
medlemmer er for utslippsreduksjoner, men mener at dette lovforslaget
er et uttrykk for dyr symbolpolitikk.
Disse medlemmer fremmer
dermed følgende forslag:
«Prop. 107 L (2022–2023)
avvises og sendes tilbake til regjeringen.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til klimaloven
§ 5 første ledd bokstav a og b, som oppstiller noen grunnleggende
kvalitetskrav til utformingen av klimamål, blant annet at de skal
være bestemt på beste vitenskapelige grunnlag. Disse
medlemmer understreker at denne bestemmelsen er i tråd med
systemet i Parisavtalen, som innebærer at partene hvert femte år
melder inn nasjonalt fastsatte bidrag, og viser i denne sammenheng
til Prop. 107 L (2022–2023). Her er det lagt opp til å justere klimalovens
måltall i lys av regjeringens beslutning om å oppjustere ambisjonsnivået
og melde inn et nytt nasjonalt fastsatt bidrag under Parisavtalen.
Bakgrunnen for at lovendringen fremmes, er at Norges internasjonale
forpliktelse under Parisavtalen ikke korresponderer med klimamålet
som er lovfestet i klimaloven. Disse medlemmer er
enig med regjeringen i at det ikke er behov for å foreslå eller
utrede andre endringer i klimaloven nå.
Disse medlemmer viser
til at Norge har meldt inn til FN under Parisavtalen at Norge skal
redusere klimagassutslipp med 55 pst. innen 2030 sammenlignet med
1990, og at regjeringen følger opp og sikrer fremgang med konkrete
virkemidler som vil gi utslippskutt, gjennom Regjeringas Klimastatus
og -plan (Grønn bok), som blir lagt fram årlig og sammenfatter regjeringens plan
for å nå målet for 2030. I tillegg har disse
medlemmer merket seg at regjeringen skal legge fram en stortingsmelding
om klima for perioden etter 2030. Klimapolitikken blir utviklet
og styrket over tid, og stortingsmeldingen vil bygge videre på klimapolitikken med
et perspektiv mot 2035 og vil inneholde virkemidler som også støtter
opp under målene for 2030 og for 2050, da Norge skal være et lavutslippssamfunn.
Disse medlemmer viser
til at Norge i 2025 etter Parisavtalen skal melde inn et nytt nasjonalt
bidrag for perioden etter 2030, og at regjeringen har presisert
at det under innmeldingen til FN om oppdatert mål under Parisavtalen,
vil regjeringen ved endringer av målet involvere Stortinget i fastsettelsen
av det nye klimamålet. I denne forbindelse viser disse
medlemmer til klima- og miljøministerens svarbrev til komiteen
og at grunnen ikke er at innmeldingen krever Stortingets samtykke
etter Grunnloven § 26, men at regjeringen mener det er viktig og
riktig at Stortinget er involvert i diskusjonen om Norges klimamål
under Parisavtalen og lovfestingen av Norges klimamål for 2030.