1.2 Økonomiske og administrative konsekvenser
Kostnadene for Norge ved å nå et bestemt utslippsmål
er usikre og avhengige av politikk- og teknologiutvikling globalt.
Dersom flere land gjennomfører en ambisiøs klimapolitikk, vil utviklingen
av effektive og rimelige teknologier gå raskere og kostnadene ved
nasjonal klimapolitikk reduseres. Politikken globalt vil også påvirke
hvilke varer og tjenester som etterspørres, og dermed være viktig
for utviklingen i den norske økonomien.
Å nå klimamålet for 2030 vil ifølge proposisjonen innebære
kostnader for samfunnet som helhet og de enkelte aktørene. Klimaloven
legger ikke føringer for hvordan utslippene skal reduseres, valg
av virkemidler eller fordeling av utslippskutt i ulike sektorer,
eller hvordan opptaket skal kunne økes.
Gjennom klimaavtalen med EU fra 2019 forpliktet Norge
seg til å samarbeide med EU om å redusere utslippene og øke opptaket
tilsvarende klimamålet for 2030 som følger av avtalen – det vil
si 40 pst. utslippsreduksjon i 2030 sammenlignet med 1990. Kostnader
ved gjennomføring og håndtering av konkrete tiltak og virkemidler
vil utredes og vurderes i tråd med utredningsinstruksen.
Dersom Norge deltar i EUs oppdaterte klimaregelverk,
er det usikkert hvor store samlede utslippsreduksjoner de sektorvise
forpliktelsene vil gi.
Stortinget behandlet i april 2021 Meld. St.
13 (2020–2021) Klimaplan for 2021–2030. Punkt 10 i stortingsmeldingen
beskriver de økonomiske og administrative konsekvensene av å nå
klimamålet om å redusere utslipp med minst 50 og opp mot 55 pst.
Det vil innebære betydelige kostnader å nå klimamålet
for 2030. Samtidig vil kostnadene for verden ved å ikke redusere
utslippene globalt være svært store. Ifølge rapporten fra FNs klimapanel
Arbeidsgruppe 3 om utslippsreduksjoner av april 2022 er en rådende
oppfatning at kostnader som følge av utslippsreduksjoner i tråd
med Parisavtalens temperaturmål, vil være lavere enn kostnadene
ved ikke å gjennomføre reduksjonene (IPCC, 2022: Climate Change
2022: Mitigation of Climate Change. Contribution of Working Group
III to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on
Climate Change, «Summary for Policymakers», s. 37. punkt C.12, som
angir:
«The global economic benefit of limiting
warming to 2°C is reported to exceed the cost of mitigation in most
of the assessed literature. (medium confidence))».
Usikkerhet om teknologiutvikling og effekten
av ulike virkemidler både på utslipp og kostnader er stor. Den store
usikkerheten tilsier at konsekvensene og innrettingen av politikken
evalueres og oppdateres underveis.
Forslaget om å endre klimamålet for 2030 antas ikke
å ha administrative konsekvenser.