Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Åsmund Aukrust, Nils-Ole Foshaug, Eva Kristin Hansen
og Trine Lise Sundnes, fra Høyre, Hårek Elvenes, Ingjerd Schie Schou,
Erna Solberg og lederen Ine Eriksen Søreide, fra Senterpartiet,
Marit Arnstad, Bengt Fasteraune og Maren Grøthe, fra Fremskrittspartiet,
Sylvi Listhaug og Christian Tybring-Gjedde, fra Sosialistisk Venstreparti,
Ingrid Fiskaa, fra Rødt, Bjørnar Moxnes, fra Venstre, Guri Melby,
og fra Kristelig Folkeparti, Dag-Inge Ulstein, viser til at
Forsvarsdepartementet i proposisjonen legger frem forslag til ny
lov om militær politimyndighet (militærpolitiloven). Samtidig foreslås det
å oppheve lov 20. mai 1988 nr. 33 om politimyndighet i forsvaret. Komiteen merker seg at proposisjonen
følger opp departementets høringsnotat av 24. juni 2021. Komiteen viser til vedlagte rettebrev
av 1. september 2023 fra forsvarsminister Bjørn Arild Gram.
Komiteen merker
seg at det i proposisjonen foreslås regler for å sikre en effektiv
og uavhengig etterforskning og tiltak som vil tydeliggjøre sporvalget
mellom disiplinærsak og straffesak ved mistanke om lovbrudd som
kan kvalifisere til straff. Reguleringen av etterforskning er nært
knyttet til proposisjonens forslag om å nedlegge Generaladvokatembetet
som etat, at den påtalemessige behandlingen av enkeltsaker med tilknytning
til Forsvaret overføres til sivil påtalemyndighet, og at militære
etterforskere underlegges dennes påtalestyring. Departementet viser
til Prop. 133 L (2022–2023) om endringer i forsvarsloven mv. (militær
disiplinærmyndighet), som presiserer at hovedtyngden og kjernen
av Generaladvokatembetets oppgaver foreslås overført til Forsvaret.
Dette omfatter rådgivning i og kontroll av disiplinærsaker, spørsmål
om sporvalg og forholdet til påtalemyndigheten.
Videre viser komiteen til
at det foreslås en lovfesting av retten til militær inspeksjon.
Departementet presiserer at militær inspeksjon ikke iverksettes
på bakgrunn av mistanke om en konkret straffbar eller refsbar handling,
men heller som et forebyggende, kontrollerende virkemiddel.
Komiteen viser videre
til at gjeldende regler om bruk av våpen under utøvelse av militær
politimyndighet i Forsvaret i fredstid foreslås inntatt i loven,
samt at regler som har som hensikt å styrke sikkerheten og å beskytte beredskapen
og forsvarsevnen, klargjøres. Straffebestemmelsen for brudd på loven
foreslås skjerpet for å ta høyde for den skjerpede sikkerhetspolitiske
situasjonen.
Komiteen viser til
at det overordnede formålet med forslaget er å gi større forutberegnelighet
og styrke rettssikkerheten. Videre vil de foreslåtte endringene
gi en bedre oversikt, systematikk og sammenheng i regelverket.
Komiteen merker
seg at de skjerpede sikkerhetspolitiske forholdene i Europa understreker
et økt behov for å kunne beskytte Norges forsvar og militære evne
og å forebygge og hindre at landets forsvarsevne og beredskap usettes
for uønskede hendelser, spionasje, sabotasje eller lignende. Militær
politimyndighet er et av Forsvarets viktigste verktøy for å kunne
skjerme og beskytte egen operativ evne i fredstid. Militær politimyndighet
er også viktig for å kunne opprettholde et godt sikkerhetsnivå for
å forebygge og forhindre ulykker (HMS). Komiteen viser
til at det i det samlede regelverket som regulerer militær politimyndighet
i dag, er betydelige uklarheter. Komiteen deler
departementets vurdering av at proposisjonen skal kunne bidra til
en enklere og mer effektivisert anvendelse av loven, og at tidligere uavklarte
rettsspørsmål løses.
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti, Raudt og Venstre viser
til forslaget om lovfesting av retten til militær inspeksjon i § 19
og at slik inspeksjon kan settast i verk utan konkret mistanke mot
enkeltpersonar om lovbrot, til forskjell frå ransaking regulert
i straffeprosesslova. Desse medlemene presiserer
at moglegheita til slik inspeksjon må nyttast i tråd med føremålet
slik det er grunngitt i proposisjonen, og ikkje brukast som heimel
i tilfelle der straffeprosesslova sine reglar for alminneleg ransaking burde
vore brukt.