-
Stortinget ber regjeringen
utvikle en alternativ fag- og timefordeling for videregående opplæring
som tar høyde for at undervisningen kan organiseres i moduler, der
elevene får muligheten til å konsentrere seg om færre fag på samme
tid, i kortere terminer og med sluttvurdering.
-
Stortinget ber regjeringen utarbeide en
nasjonalt fastsatt struktur for modulbasert opplæring, slik at skoleeiere
og skoler enkelt kan velge å ta i bruk modulbasert opplæring i sine
videregående skoler, slik at elevene får muligheten til å konsentrere
seg om færre fag på samme tid, i kortere terminer og med sluttvurdering.
-
Stortinget ber regjeringen styrke mulighetene
til å ta fag på tvers av studieretningene, og vurdere å fjerne skillet
mellom studiespesialisering og yrkesfag slik at sluttkompetansen
avgjøres av elevens sammensetning av fag.
-
Stortinget ber regjeringen igangsette et
arbeid med å øke antall timer programfag på studiespesialiserende
utdanningsprogram i videregående opplæring.
-
Stortinget ber regjeringen endre reglene
for programfag, slik at elevene kan velge programfag å fordype seg
i utenom programområdene.
-
Stortinget ber regjeringen påse at elevene
på studiespesialiserende utdanningsprogram får muligheten til å
ta valgfag allerede fra Vg1.
-
Stortinget ber regjeringen vurdere om ex.phil.-undervisningen
kan tilbys som valgfag til studiespesialiserende utdanningsprogram.
-
Stortinget ber regjeringen legge fram en
egen stortingsmelding om hvordan Oppfølgingstjenesten i fylkene
kan spille en større rolle gjennom å inkludere flere i videregående
opplæring og arbeid, med mål om økt gjennomføring av videregående
opplæring.»
Det vises til dokumentet for nærmere
redegjørelse for forslagene.