Komiteens merknad
Komiteens medlem fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Venstre viser til flere innspill i komiteens
budsjetthøring (Blindeforbundet, WWF Verdens Naturfond, SMB Idrett
og Frivillighet). Disse medlemmer mener
at dagens ordning for lotterier under lotteriloven § 7 ikke fungerer
optimalt. Det er behov for justering av omsetningsgrensen for lotteri.
Det er behov for å tillate digitalisering av lotteri som i dag er papirbasert
(loddsalg, bingo, etc.). Og det er et behov for at frivilligheten
for sine lotterier kan søke om å slå sammen tillatelser til å drive
lotterier, innenfor dagens rammeverk, slik at lotteriene blir mer
bærekraftige og bringer inntekter til organisasjonenes formål.
Disse medlemmer viser
til at det er bred enighet om at de overordnede målene for pengespillpolitikken
er å forebygge spilleproblemer og andre negative konsekvenser av
pengespill, og sikre at pengespill gjennomføres på en ansvarlig
og trygg måte. Disse medlemmer viser
til at regjeringen i ny pengespillov og senere forskrifter har gjennomført
endringer som vil svekke ikke minst frivillighetens rammebetingelser,
og at endringene ikke kan begrunnes med behovet for å forebygge
spilleproblemer eller for å føre en ansvarlig og trygg pengespillpolitikk. Disse medlemmer vil vise til at Høyre
og Venstre ved behandlingen av Prop. 220 L (2020–2021) Lov om pengespill
beskrev hvordan det for innehaverne av tillatelse til å tilby pengespill
med omsetning inntil 360 mill. kroner hadde vært vanskelig å etablere
lotterier med en bærekraftig økonomi under reguleringen som gjelder
for større lotterier. Bare to av innehaverne av tillatelsene var,
og er, aktive – Pantelotteriet og Postkodelotteriet. Dette har rammet
aktører som UNICEF og WWF. UNICEF Norge har i høringsinnspill til
komiteen pekt på at barna som UNICEF Norge skal hjelpe, går glipp
av millioner av kroner som kunne ha reddet veldig mange barn og
deres familier. UNICEF Norge, WWF og SOS-barnebyer ønsker å kunne
samarbeide for å sikre at enda flere kan nyte godt av deres arbeid,
men Stortingets flertall og regjeringen setter i praksis en stopper
for dette. Regjeringen har i ny forskrift til pengespilloven åpnet
for at det kan tildeles inntil tre tillatelser til slike lotterier,
og disse medlemmer beklager at regjeringen
har gått ned fra fem til tre mulige tillatelser. Disse
medlemmer mener at det er enda mer beklagelig at regjeringen
ikke vil legge bedre til rette for at organisasjonene kan lykkes
med å etablere økonomisk bærekraftige lotterier. Det er bra at det legges
til rette for at flere organisasjoner kan samarbeide om lotteriene,
men det er da også behov for at det totale beløpet det kan omsettes
for, gjenspeiler at det er flere organisasjoner som gjør nettopp
det.
Disse medlemmer mener
at det også bør gjennomføres en prisindeksjustering av omsetningsgrensen pr.
lisens, noe som vil være i tråd med intensjonen bak pengespillforskriften,
der departementet i sitt høringsnotat skrev at denne grensen kan
oppjusteres på et senere tidspunkt i tråd med prisveksten. Da ordningen ble
vedtatt i 2015 utgjorde den totale omsetningsrammen 5 pst. av Norsk
Tippings omsetning. Med en fremtidig reduksjon til tre tillatelser
vil disse kun utgjøre 2,3 pst., altså mer enn en halvering. En prisjustering
kan derfor vanskelig sees som noe som truer enerettsmodellen.
Disse medlemmer vil
derfor på nytt fremme forslag om å bedre rammebetingelsene om organisasjonene
som kan få tillatelser til å tilby slike større pengespill.
Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
mulighetsrommet, innenfor enerettsmodellens og EØS-rettens rammer,
for heving av lotterienes omsetningstak, sammenslåing av tillatelser
og fjerning av utløpsdato på lotteritillatelser.»
«Stortinget ber regjeringen prisjustere
omsetningsgrensen for store lotterier med omsetning inntil 360 mill.
kroner.»
Disse medlemmer vil
videre vise til at det fremdeles er behov for en modernisering på
lotterifeltet, noe det også ble vist til i Stortingets vedtak ved
behandlingen av Innst. 14 S (2020–2021), og på nytt fremme forslag
for å bidra til dette.
Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for nødvendige endringer i regelverket for private lotterier for
å legge til rette for digitale løsninger for betaling og distribusjon så
snart som praktisk mulig, på lik linje med Norsk Tipping.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at Stortinget nylig har vedtatt lov om pengespill, jf.
Prop. 220 L (2020–2021) og Innst. 163 L (2021–2022), og at behovet
for begrensninger i spill- og lotterier fremgår av denne.