Søk

Innhold

5. Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet – IKT-politikk. Budsjettkapitler og komiteens merknader til disse

5.1 Kap. 1541 IT- og ekompolitikk

5.1.1 Post 22 Utvikling, gjennomføring og samordning av IT- og ekompolitikken,kan overføres, kan nyttes under post 70

Komiteen viser til at bevilgningen under dette kapittel blant annet skal brukes til å utvikle og følge opp nasjonal strategi for digitalisering samt handlingsplanen for økt deltagelse i et digitalt samfunn.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, merker seg blant annet at sentrale mål med IT- og ekompolitikken er å sikre likeverdige tilbud i hele Norge og dermed et avgjørende grunnlag for næringsliv, verdiskaping og deltakelse for hele befolkningen. Det er også viktig at området bidrar til at forvaltningen er åpen og har høy tillit blant innbyggerne. Flertallet merker seg også at regjeringen i løpet av året er utvidet med en ny digitaliserings- og forvaltningsminister, og flertallet vil fremheve at god oppfølging av digitaliseringsarbeidet har stor betydning for samfunnsutviklingen på bred front.

Flertallet ser derfor positivt på at regjeringen er utvidet med en egen statsråd dedikert til digitalisering.

5.1.2 Post 60 Bredbåndsutbygging

Komiteen viser til at formålet med ordningen om bredbåndstønad er å bidra til at alle husstander og virksomheter skal få et tilbud om bredbånd med god kvalitet innen utgangen av 2025. I tillegg kan ordningen brukes til å øke kapasiteten på bredbånd i områder der markedet ikke leverer tilfredsstillende kapasitet.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til Høyres alternative budsjett for 2024, der bevilgningen til bredbåndstilskudd reduseres med 200 mill. kroner. Disse medlemmer viser videre til at gode rammebetingelser over tid har bidratt til at utbyggingen av bredbånd nå skjer raskt i hele landet. I dag har 95,1 pst. av alle husstandene i Norge tilgang til fast bredbånd på gigabit (1 000 mbit/s), en økning fra litt over 50 pst. første halvår 2020. I 2018 var det bare 40 pst. Utbyggingen går så fort at man gjennom en statlig støtteordning ikke rekker å finne ut hvor pengene best skal brukes. Disse medlemmer mener en økning i bredbåndstilskuddet ikke er rett prioritering av fellesskapets penger. Disse medlemmer merker seg at regjeringen har fjernet kravet til kommunal medfinansiering for bredbåndstilskudd. Dette vil gjøre at de bevilgete midlene til bredbånd vil rekke enda kortere.

Disse medlemmer mener regjeringen heller bør rette fokus mot hvordan næringsliv og industri skal utnytte mulighetene for innovasjon og nye forretningsmodeller ved å bruke 5G-teknologien til å dele og bruke data på nye måter. Skal landet ha verdensledende industri, havbruk, helse, omsorg og tjenester, må man ligge i forkant når det gjelder å utnytte de digitale mulighetene. Da må rammebetingelsene for mer forskning og mer innovasjon i næringslivet prioriteres.

Disse medlemmer er enige med regjeringspartiene i viktigheten av at alle skal kobles på. Derfor satte regjeringen Solberg også mål om at samtlige norske husstander og virksomheter skal få tilbud om høyhastighetsbredbånd innen utgangen av 2025 i Meld. St. 28 (2020–2021) Vår felles digitale grunnmur. Når det gjelder de aller ytterste utkantene i landet vårt, der det er vanskelig å bygge ut bredbånd, skal også distriktsrabatten som ble gitt i 5G-auksjonen, bidra.

Komiteens medlem fra Venstre viser til Venstres alternative budsjett som øker tilskuddet til bredbåndsutbygging i distriktene med 100 mill. kroner, ut over regjeringens budsjettforslag.

5.1.3 Post 70 Forvaltningsutvikling, IT- og ekompolitikk,kan nyttes under post 22

Komiteen viser til at det på posten bevilges diverse tilskudd og kontingenter innenfor forvaltningsutvikling for IT- og ekompolitikk.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, påpeker viktigheten av å motvirke digitalt utenforskap. Flertallet viser til at formålet med ordningen er å bidra til at alle innbyggere gis mulighet til å bli digitalt kompetente, slik at de kan bruke digitale verktøy og tjenester fra offentlige og private aktører.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre påpeker at det er et stort potensial for å utnytte ny og digital teknologi for å tilby innbyggerne enda bedre og mer brukervennlige tjenester og legge til rette for at nye bedrifter kan starte opp basert på nye forretningsmodeller. Disse medlemmer viser til at StartOff er en ordning som gjør at offentlige virksomheter formulerer utfordringer og behov som oppstartmiljøer og andre innovative aktører utarbeider løsninger på. For å lykkes med dette utvikles nyanskaffelsesmetodikk tilpasset de nye leverandørmarkedene. Disse medlemmer viser til at målet er å få flere oppstartsbedrifter til å levere tjenester til det offentlige og bidra til at offentlig sektor blir mer innovativ.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til Høyres alternative budsjett for 2024, der det er foreslått å øke satsningen på post 70 med 5 mill. kroner til dette.

5.1.4 Forslag til ny post 71 Kunnskapsformidling teleområdet

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener det er behov for stabil og forutsigbar finansiering av kunnskapsformidling på teleområdet. Disse medlemmer viser til at Teknisk museum ikke vil kunne opprettholde sine forpliktelser og nasjonale ansvar inne teleområdet med regjeringens budsjettforslag. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett, der det foreslås en øremerket bevilgning til kunnskapsformidling på teleområdet med formål å skape et stabilt driftsgrunnlag og forutsigbarhet.

5.2 Kap. 1542 Internasjonalt samarbeid

5.2.1 Post 1 Driftsutgifter

Komiteen merker seg at bevilgningen dekker utgifter til lønn og drift for nasjonale eksperter til EU-kommisjonen som del av deltakelsen i EU-programmer.

5.2.2 Post 70 Internasjonale program,kan overføres

Komiteen merker seg at bevilgningen dekker EU-program som Norge tar del i etter EØS-avtalen, og som er knyttet til utviklingen av informasjonssamfunnet og elektronisk forvaltning.

5.3 Kap. 4542 Internasjonalt samarbeid

5.3.1 Post 1 Refusjon fra Utenriksdepartementet

Komiteen merker seg at bidrag i internasjonale organisasjoner godkjennes som offisiell utviklingshjelp.

5.4 Kap. 1543 Nasjonal kommunikasjonsmyndighet

5.4.1 Post 1 Driftsutgifter,kan overføres

Komiteen viser til at Nasjonal kommunikasjonsmyndighet er det sentrale utøvende tilsyns- og kontrollorganet for områdene post, elektronisk kommunikasjon og elektroniske tillitstjenester i Norge. Komiteen merker seg at Nasjonal kommunikasjonsmyndighet også er tiltenkt rollen som tilsynsmyndighet for datasentre.

Videre merker komiteen seg at den anspente sikkerhetssituasjonen i Europa samt økt oppmerksomhet om sikkerhet og beredskap, har hatt betydning for Nasjonal kommunikasjonsmyndighets arbeid og bevilgninger over statsbudsjettet.

5.4.2 Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

Komiteen understreker at Nasjonal kommunikasjonsmyndighet skal ha tilgang til moderne og oppgradert utstyr som gjør etaten rusta til å løse samfunnsoppdraget sitt.

5.4.3 Post 70 Telesikkerhet og -beredskap, kan overføres

Komiteen viser til at det er et viktig mål å øke beredskapen i krisesituasjoner og ved hendelser. Dette på grunn av mer ekstremvær, endret trusselbilde og at man stadig blir mer avhengig av elektronisk kommunikasjon og digitale tjenester.

5.5 Forslag til nytt kap. 1544 Råd for Kunstig Intelligens

5.5.1 Forslag til ny post 1 Driftsutgifter

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre mener at utviklingen av kunstig intelligens (KI) utfordrer samfunnet på nye måter, og mener det er avgjørende at menneskene setter rammen for teknologien, ikke omvendt. Disse medlemmer mener at det må etableres et uavhengig organ, inspirert av Bioteknologirådet, for å gi råd om prinsipielle spørsmål knyttet til KI. Rådet skal løfte etiske debatter, veilede om ansvarlig bruk og på sikt kunne fungere som et algoritmetilsyn. Disse medlemmer viser til Høyres budsjett for 2024, der det er foreslått opprette en ny post 1 med 10 mill. kroner for å opprette et KI-råd.