Søk

Innhold

6. Statsbudsjettets 90-poster

6.1 Oversikt over statsbudsjettets 90-poster

Tabell 6.1 Oversikt over regjeringens forslag til bevilgninger under de respektive 90-poster, jf. Prop. 1 S (2023–2024) med Tillegg 2 (tall i kr)

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S (2023-2024) med Tillegg 1 og 2

Utgifter

Utenriksdepartementet

100

Utenriksdepartementet

90

Lån til norske borgere i utlandet

450 000

162

Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi

95

Norfund – grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland

1 239 864 000

96

Norfund klimainvesteringsfond – kapitalinnskudd

750 000 000

Nærings- og fiskeridepartementet

952

Investinor AS

95

Kapitalinnskudd

97 500 000

Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet

1565

Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse

90

Utlån, overslagsbevilgning

19 400 000 000

Finansdepartementet

1651

Statsgjeld, avdrag og innløsning

98

Avdrag på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

68 000 000 000

Forsvarsdepartementet

1700

Forsvarsdepartementet

90

Kapitalinnskudd, NATOs innovasjonsfond

27 848 000

Statsbankene

2410

Statens lånekasse for utdanning

90

Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning

38 858 673 000

2412

Husbanken

90

Nye lån, overslagsbevilgning

22 882 000 000

2421

Innovasjon Norge

90

Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet, overslagsbevilgning

64 400 000 000

2426

Siva SF

90

Lån, overslagsbevilgning

55 000 000

2429

Eksportkredittordningen

90

Utlån

7 000 000 000

Statens forvaltningsbedrifter

2460

Eksportfinansiering Norge

90

Utbetaling ifølge trekkfullmakt – alminnelig garantiordning

1 100 000 000

Sum utgifter

223 811 335 000

Inntekter

Inntekter under departementene

3100

Utenriksdepartementet

90

Tilbakebetaling av nødlån fra utlandet

450 000

3732

Regionale helseforetak

90

Avdrag på investeringslån t.o.m. 2007

549 500 000

3950

Forvaltning av statlig eierskap

96

Salg av aksjer

25 000 000

3951

Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS

90

Avdrag

20 400 000

4162

Statskog SF – forvaltning av statlig eierskap

90

Avdrag på lån

10 000 000

4312

Avinor AS

90

Avdrag på lån

305 500 000

4565

Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse

90

Tilbakebetaling av lån

9 400 000 000

5310

Statens lånekasse for utdanning

90

Redusert lån og rentegjeld

13 970 169 000

93

Omgjøring av utdanningslån til stipend

8 287 563 000

5312

Husbanken

90

Avdrag

14 639 000 000

5325

Innovasjon Norge

90

Avdrag på utestående fordringer

63 000 000 000

92

Låneordning for pakkereisearrangører – avdrag

30 500 000

5326

Siva SF

90

Avdrag på utestående fordringer

55 000 000

5329

Eksportkredittordningen

90

Avdrag på utestående fordringer

5 400 000 000

5341

Avdrag på utestående fordringer

95

Avdrag på lån til andre stater

500 000

98

Avdrag på egenbeholdning statsobligasjoner

4 000 000 000

Avskrivninger, avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forvaltningsbedrifter i samband med nybygg, anlegg mv.

5460

Eksportfinansiering Norge

90

Avdrag på lån knyttet til bruk av trekkfullmakt under alminnelig garantiordning

4 400 000 000

Statslånemidler

5999

Statslånemidler

90

Lån

99 717 753 000

Sum inntekter

223 811 335 000

6.2 Kap. 100 Utenriksdepartementet

Post 90 Lån til norske borgere i utlandet

Sammendrag fra Prop. 1 S (2023–2024) Utenriksdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.3 Kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi

Post 95 Norfund – grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland

Sammendrag fra Prop. 1 S (2023–2024) Utenriksdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

Post 96 Norfund klimainvesteringsfond – kapitalinnskudd

Sammendrag fra Prop. 1 S (2023–2024) Utenriksdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.4 Kap. 952 Investinor

Post 95 Innskudd

Sammendrag fra Prop. 1 S (2023–2024) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.5 Kap. 1651 Statsgjeld, avdrag og innløsning

Post 98 Avdrag på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

Sammendrag fra Prop. 1 S (2023–2024) Finansdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.6 Kap. 1700 Forsvarsdepartementet

Post 90 Kapitalinnskudd, NATOs innovasjonsfond

Sammendrag fra Prop. 1 S (2023–2024) Forsvarsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.7 Kap. 2410 Statens lånekasse for utdanning

Post 90 Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning

Sammendrag fra Prop. 1 S (2023–2024) Kunnskapsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at det i budsjettforliket ble foreslått å øke studiestøtten med 10 pst. for studieåret 2024–2025, og flertallet foreslår derfor å øke kap. 2410 post 90 med 892,6 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

Komiteens medlem fra Rødt viser til Rødts alternative statsbudsjett, der det foreslås å sette av midler til å øke studielånet med 12 000 kroner i året, samt å øke antall fagskoleplasser med 500.

6.8 Kap. 2412 Husbanken (jf. kap. 5312 og 5615)

Post 90 Nye lån, overslagsbevilgning

Sammendrag fra Prop. 1 S (2023–2024) Kommunal- og distriktsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at det i budsjettforliket er foreslått å øke Husbankens låneramme med 5 mrd. kroner. Flertallet viser til Husbanken sin unike rolle som det viktigste statlige verktøyet i boligpolitikken, og til at staten gjennom Husbanken legger til rette for at kommunene kan lykkes med sin boligpolitikk. Flertalletviser til enighet mellom partiene om at det i den foreslåtte økningen, så langt det finnes tilfredsstillende søknader, blir prioritert 1 mrd. kroner til økte utlån til studentboliger, 1 mrd. kroner til startlån og 1 mrd. kroner til kommunale utleieboliger. Flertallet anmoder videre om at de resterende 2 mrd. av den foreslåtte økningen på 5 mrd. kroner forvaltes av Husbanken innenfor prioriteringsrekkefølgen. Flertallet foreslår at kap. 2412.90 økes med 1 273 mill. kroner til 24 155 mill. kroner.

Flertallet viser til at budsjettforlikets foreslåtte utvidelse av Husbankens låneramme også medfører at forslag til romertallsvedtak XIII Husbankens låneramme økes fra 24. mrd. kroner til 29 mrd. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak XIII under kapittel 10 komiteens tilråding.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

Komiteens medlem fra Rødt viser til Rødts alternative statsbudsjett, der det foreslås å øke Husbankens låneramme med 10 mrd. kroner.

6.9 Kap. 2421 Innovasjon Norge (jf. kap. 5312 og 5625)

Post 90 Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet, overslagsbevilgning

Sammendrag fra Prop. 1 S (2023–2024) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.10 Kap. 2426 Siva SF

Post 90 Lån, overslagsbevilgning

Sammendrag fra Prop. 1 S (2023–2024) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.11 Kap. 2429 Eksportkredittordningen

Post 90 Utlån

Sammendrag fra Prop. 1 S (2023–2024) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.12 Kap. 2460 Eksportfinansiering Norge

Post 90 Utbetaling ifølge trekkfullmakt – alminnelig garantiordning

Sammendrag fra Prop. 1 S (2023–2024) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.13 Kap. 3100 Utenriksdepartementet (jf. kap. 100)

Post 90 Tilbakebetaling av nødlån fra utlandet

Sammendrag fra Prop. 1 S (2023–2024) Utenriksdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.14 Kap. 3732 Regionale helseforetak (jf. kap. 732)

Post 90 Avdrag på investeringslån t.o.m. 2007

Sammendrag fra Prop. 1 S (2023–2024) Helse- og omsorgsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.15 Kap. 3950 Forvaltning av statlig eierskap (jf. kap. 950 og 5656)

Post 96 Salg av aksjer

Sammendrag fra Prop. 1 S (2023–2024) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.16 Kap. 3951 Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS

Post 90 Avdrag

Sammendrag fra Prop. 1 S (2023–2024) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.17 Kap. 4162 Statskog SF – forvaltning av statlig eierskap

Post 90 Avdrag på lån

Sammendrag fra Prop. 1 S (2023–2024) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.18 Kap. 4312 Avinor AS (jf. kap. 1312)

Post 90 Avdrag på lån

Sammendrag fra Prop. 1 S (2023–2024) Samferdselsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.19 Kap. 4565 Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse

Post 90 Tilbakebetaling av lån

Sammendrag fra Prop. 1 S (2023–2024) Kommunal- og distriktsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.20 Kap. 5310 Statens lånekasse for utdanning (jf. kap. 2410)

Post 90 Redusert lån og rentegjeld

Sammendrag fra Prop. 1 S (2023–2024) Kunnskapsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

Post 93 Omgjøring av utdanningslån til stipend

Sammendrag fra Prop. 1 S (2023–2024) Kunnskapsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.21 Kap. 5312 Husbanken (jf. kap. 2412)

Post 90 Avdrag

Sammendrag fra Prop. 1 S (2023–2024) Kommunal- og regionaldepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at det i budsjettforliket er foreslått å øke Husbankens låneramme med 5 mrd. kroner. Flertallet foreslår derfor at kap. 5312, post 90 økes med 9 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.22 Kap. 5325 Innovasjon Norge (jf. kap. 2421)

Post 90 Avdrag på utestående fordringer

Sammendrag fra Prop. 1 S (2023–2024) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

Post 92 Låneordning for pakkereisearrangører – avdrag

Sammendrag fra Prop. 1 S (2023–2024) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.23 Kap. 5326 Siva SF

Post 90 Avdrag på utestående fordringer

Sammendrag fra Prop. 1 S (2023–2024) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.24 Kap. 5329 Eksportkredittordningen

Post 90 Avdrag på utestående fordringer

Sammendrag fra Prop. 1 S (2023–2024) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.25 Kap. 5341 Avdrag på utestående fordringer

Post 95 Avdrag på lån til andre stater

Sammendrag fra Prop. 1 S (2023–2024) Finansdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

Post 98 Avdrag på egenbeholdning statsobligasjoner

Sammendrag fra Prop. 1 S (2023–2024) Finansdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.26 Kap. 5460 Eksportfinansiering Norge (jf. kap. 2460)

Post 90 Avdrag på lån knyttet til bruk av trekkfullmakt under Alminnelig garantiordning

Sammendrag fra Prop. 1 S (2023–2024) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.27 Kap. 5999 Statslånemidler

Post 90 Lån

Sammendrag fra Prop. 1 S (2023–2024) Gul bok

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til sine merknader og forslag under øvrige 90-poster, og at denne posten fungerer som motpost. Flertallet foreslår på denne bakgrunn å øke kap. 5999 post 90 med 2 156,6 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.28 Oversikt over partienes forslag til bevilgninger på 90-postene

Forslag til bevilgninger under de respektive kapitler og poster der det er avvik fra regjeringens forslag. Avvik i parentes. Forslaget fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er komiteens tilråding. Øvrige forslag uttrykker alternativbudsjettenes standpunkter.

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S med Tillegg 1 og 2

A, Sp og SV

H

FrP

SV

R

V

MDG

KrF

Utgifter (i tusen kroner)

150

Humanitær bistand

90

Humanitært fond

0

0 (0)

0 (0)

0 (0)

5 000 000 (+5 000 000)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

162

Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi

95

Norfund – grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland

1 239 864

1 239 864 (0)

1 239 864 (0)

743 917 (-495 947)

939 864 (-300 000)

1 239 864 (0)

1 239 864 (0)

1 239 864 (0)

1 239 864 (0)

96

Norfund klimainvesteringsfond – kapitalinnskudd

750 000

750 000 (0)

750 000 (0)

0 (-750 000)

750 000 (0)

750 000 (0)

750 000 (0)

750 000 (0)

1 500 000 (+750 000)

950

Forvaltning av statlig eierskap

90

Kapitalinnskudd, Nysnø Klimainvesteringer AS

0

0 (0)

0 (0)

0 (0)

20 000 000 (+20 000 000)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

96

Kapitalinnskudd, Nammo AS

0

0 (0)

400 000 (+400 000)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

951

Mineralfond

90

Mineralfond

0

0 (0)

0 (0)

1 000 000 (+1 000 000)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

952

Investinor AS

95

Kapitalinnskudd

97 500

97 500 (0)

97 500 (0)

97 500 (0)

0 (-97 500)

97 500 (0)

97 500 (0)

0 (-97 500)

97 500 (0)

1700

Forsvarsdepartementet

90

Kapitalinnskudd, NATOs innovasjonsfond

27 848

27 848 (0)

27 848 (0)

27 848 (0)

0 (-27 848)

0 (-27 848)

27 848 (0)

27 848 (0)

27 848 (0)

91

Forsvarsfond

0

0 (0)

0 (0)

1 000 000 (+1 000 000)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

92

Kapitaltilskudd NAMMO, økt produksjonskapasitet

0

0 (0)

0 (0)

780 000 (+780 000)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

2410

Statens lånekasse for utdanning

90

Økt lån og rentegjeld

38 858 673

39 751 273 (+892 600)

38 858 673 (0)

38 858 673 (0)

38 874 673 (+16 000)

41 424 840 (+2 566 167)

40 033 573 (+1 174 900)

40 089 840 (+1 231 167)

38 858 673 (0)

2412

Husbanken

90

Nye lån

22 882 000

24 155 000 (+1 273 000)

22 882 000 (0)

22 882 000 (0)

23 093 000 (+211 000)

23 582 000 (+700 000)

22 882 000 (0)

22 882 000 (0)

27 882 000 (+5 000 000)

2421

Innovasjon Norge

90

Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet

64 400 000

64 400 000 (0)

64 400 000 (0)

64 400 000 (0)

64 400 000 (0)

64 400 000 (0)

64 400 000 (0)

64 395 467 (-4 533)

64 400 000 (0)

2429

Eksportkredittordningen

90

Utlån

7 000 000

7 000 000 (0)

7 000 000 (0)

7 000 000 (0)

7 000 000 (0)

7 000 000 (0)

7 000 000 (0)

6 000 000 (-1 000 000)

7 000 000 (0)

2460

Eksportfinansiering Norge

90

Utbetaling ifølge trekkfullmakt – alminnelig garantiordning

1 100 000

1 100 000 (0)

1 100 000 (0)

1 100 000 (0)

1 100 000 (0)

1 100 000 (0)

1 100 000 (0)

850 000 (-250 000)

1 100 000 (0)

91

Grønn industribank

0

0 (0)

0 (0)

0 (0)

10 000 000 (+10 000 000)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

Sum utgifter

223 811 335

225 976 935 (+2 165 600)

224 211 335 (+400 000)

225 345 388 (+1 534 053)

258 612 987 (+34 801 652)

227 049 654 (+3 238 319)

224 986 235 (+1 174 900)

223 690 469 (-120 866)

229 561 335 (+5 750 000)

Inntekter (i tusen kroner)

5312

Husbanken

90

Avdrag

14 639 000

14 648 000 (+9 000)

14 639 000 (0)

14 639 000 (0)

14 640 000 (+1 000)

14 639 000 (0)

14 639 000 (0)

14 639 000 (0)

14 654 000 (+15 000)

5999

Statslånemidler

90

Lån

99 717 753

101 874 353 (+2 156 600)

100 117 753 (+400 000)

101 251 806 (+1 534 053)

134 518 405 (+34 800 652)

102 956 072 (+3 238 319)

99 717 753 (0)

99 596 887 (-120 866)

99 717 753 (0)

Sum inntekter

223 811 335

225 976 935 (+2 165 600)

224 211 335 (+400 000)

225 345 388 (+1 534 053)

258 612 987 (+34 801 652)

227 049 654 (+3 238 319)

223 811 335 (0)

223 690 469 (-120 866)

223 826 335 (+15 000)